Alfa Romeo Giulia productie start in Illinois

Er komen wat nieuwe zij het minuscule feitjes binnen, over wat tot nu toe steeds de Alfa Romeo Giulia genoemd wordt. Het is overigens alles behalve zeker of de D-segment Alfa ook echt Giulia gaat heten, ondanks dat dit cruciale model zelfs intern bij Fiat al zo genoemd wordt. We gaan er wel vanuit net als ieder ander. Vanuit de VS horen wij dat de 4C volgend jaar met al z’n indrukwekkende en aantrekkelijke kenmerken zal aftrappen als niche en dat de Giulia in 2014 dan echt een nieuw begin moet inluiden in de bredere zin van het woord. De Giulia wordt in de grote fabriek te Belvidere in de staat Illinois gebouwd, waar sinds kort ook de Dodge Dart van de band rolt. De Giulia wordt de grootste variant op het Compact Wide platform en zal in tal van versies verkrijgbaar worden. Opnieuw klinkt de bevestiging dat een nieuwe V6, waarvan Maserati ook gebruik zal maken, ook onder de motorkap van deze Alfa zal komen te liggen. Naar aanleiding van wat we her en der lezen, lijkt het erop dat de 4,8 m lange auto zal ingezet worden als voorlopig topmodel van het merk. Het uitzicht op een E-segment model met achterwielaandrijving, is dus voorlopig geen realiteit (2016?).

De fabriek in Belvidere zal met de komst van de Giulia een steeds grotere groep mensen van werk voorzien. Technisch en qua materiaal, zal de Alfa Romeo Giulia, maar ook de toekomstige Lancia Flavia (en Chrysler 200 die in Sterling Heights gebouwd zullen worden) veel delen met de reeds ontwikkelde Dodge Dart/Fiat Viaggio. Op basis van een ooggetuigenverslag hebben we daarom de schets gemaakt die je hier kunt zien en in de gallery hieronder. We verwachten een aantrekkelijk scherp gelijnde sedan (en Sportwagon) met veel stijlkenmerken van de 4C maar ook enige -subtiele- verwantschap met de Dart/Viaggio.

In Europa zal 2013 helaas nog een moeizaam jaar worden voor Alfa Romeo. De 4C zal niet direct leverbaar zijn voor talloze Alfa-dealers, aangezien de goed lopende Amerikaanse markt topprioriteit zal hebben. Al gaat het in Amerika uiteraard wel om een klein begin met 178 Fiat-dealers. Toch zal de assemblage in Modena op de Amerikaanse introductie zijn afgestemd en pas in tweede instantie de vele verkooppunten in en buiten Italië bevoorraden. We mogen namelijk niet vergeten dat de Maserati-fabriek in Modena geen systeem voor massaproductie hanteert.

Amerikaanse analisten twijfelen sinds de recente aankondigingen openlijk, of Alfa Romeo in het hogere segment wel kan slagen. Fiat wil Alfa Romeo als hoogwaardig Italiaans merk van lichte sportwagens en sportieve personenauto’s, mondiaal positioneren onder Maserati en Ferrari. China heeft daarbij hoge prioriteit na Amerika. Volgens een analyse in de Wall Street Journal gisteren, hebben andere nieuwe merken op de ‘premium’ markt als Honda en Infiniti reeds bewezen, dat het een zeer moeilijke opgave is, om ook maar enigszins te slagen naast bouwers als VAG, Daimler en BMW. Lingotto is echter van de overtuiging, dat het met Alfa Romeo een zeer sterke troef in handen heeft.

[nggallery id=865]

Deel dit artikel:

24 gedachten over “Alfa Romeo Giulia productie start in Illinois

  • 25 september 2012 om 11:30
    Permalink

    okee, dan nu een vraag. is het niet een leuk idee om er een 4.2 v8 in te leggen? voor de amerikaanse markt? tuurlijk moeten ew bij onze roots blijven, maar dat lijkt me wel wat.

    Beantwoorden
  • 25 september 2012 om 11:35
    Permalink

    Vergelijken met Honda en Infiniti 😕 ? Ik denk dat het wel degelijk mogelijk is het merk op de Amerikaanse markt wat hoger te positioneren.

    Beantwoorden
  • 25 september 2012 om 11:38
    Permalink

    Of deze auto gaat slagen ligt (1) aan de vormgeving, (2) aan de rij-eigenschappen en (3) aan de bouwkwaliteit. Die moeten alledrie in orde zijn, dan heeft de auto een kans. Anders niet.

    Beantwoorden
  • 25 september 2012 om 12:00
    Permalink

    Spectaculair.
    Wat ik ook belangrijk vindt (als het eindresultaat zo wordt): het lijkt erop dat er eindelijk (!) voldoende ruimte is voor grote nummerplaten aan de voorkant. Het ergert me al vele jaren (ook bij de Giulletta)dat dit steeds veel te krap is en eigenlijk alleen geschikt voor italiaanse platen.

    Beantwoorden
  • 25 september 2012 om 14:46
    Permalink

    Het komt er dus op neer dat er voorlopig geen Alfa Romeo’s worden geintroduceert in Europa. Want de USA en China hebben prioriteit. De giulia is pas in 2014 in Amerika verkrijgbaar, als dit niet weer wordt vertraagd. Daarna pas in Europa.
    Helaas dus de komende 1,5 jaar geen Alfa nieuws hier 🙁

    Beantwoorden
  • 25 september 2012 om 14:59
    Permalink

    Een groot probleem van niet-amerikaanse merken is altijd geweest dat ze voor de Amerikaanse markt te krap zijn, vooral in de breedte. Pas nadat ze (Toyota, Honda, Infiniti, enz) de modellen ruimer/groter maakten vielen ze in de smaak van de Amerikaanse koper. Marchionne heeft dit onderkend en zeer terecht is daarom het (Giuliettea) onderstel eerst aangepast (met name breder) voordat er modellen voor werden ontwikkeld, zoals nu de Giulia. Volgens mij is er geen enkele reden dat het geen succes zal worden. Of het blijkt ineens dat de Amerikanen plots helemaal geen smaak meer hebben 😆 😆 .

    Beantwoorden
  • 25 september 2012 om 16:14
    Permalink

    Fiat heeft alles in huis om Alfa terug naar de top te brengen waar het hoort. Het is de vraag of ze dat ook daadwerkelijk willen.

    Beantwoorden
  • 25 september 2012 om 18:49
    Permalink

    Twijfel,twijfel,twijfel!!!.
    Prada,Gucci,Versace,Armani,Ferrari,Maserati,Alfa Romeo,allemaal namen die iets van van style en goede smaak vertegenwoordigen.Zouden ze het nu niet meer in de vingers hebben die Italianen. Lijkt me sterk.het is ze ook met Maserati gelukt waarom twijfelen over Alfa Romeo. 8)

    Beantwoorden
  • 25 september 2012 om 21:36
    Permalink

    Ik vind de schetsen wel mooi, de achterkant heeft iets van de Ferrari 458 weg. De voorkant lijkt wel op de eerder verschenen autoweek schetsen. Dit stemt mij wel tevreden. In tegenstelling tot de meesten hier heb ik ook geen 159 aversie en ben daar tot 2014 nog wel content mee.

    Ik vermoed dat de eerste Giulia’s uit Amerika gaan komen, voordat men de productie hier in Europa start. Ze verwachten kennelijk er in de VS meer te verkopen dan hier.

    Beantwoorden
  • 26 september 2012 om 10:34
    Permalink

    @Eelco van Vliet

    Lijkt me de vraag of er uberhaupt een Europese produktie bij komt aangezien veel nieuwkopers moeten worden teruggehaald naar het merk. Of de auto zou net zou moeten aanslaan als destijds de 156.

    Beantwoorden
  • 26 september 2012 om 11:21
    Permalink

    Tekeningen zien er buitengewoon aantrekkelijk en mooi uit. Achterkant zelfs briljant! Heel Italiaans (ook al is het made in USA). Begin maar eens met uitwerken en dan snel bouwen.

    Beantwoorden
  • 26 september 2012 om 16:43
    Permalink

    Volgens mij moet dit gewoon kunnen. Alfa heeft wereldwijd een geweldige naam en is daarmee niet vergelijkbaar met Infinity etc. Wat WEL (expres met hoofdletters) moet gebeuren is gewoon een supergoed product neerzetten dat op alle fronten kan concurreren met de bekende Duitse merken. Zowel 156 als 159 hebben gefaald op de zakelijke markt, waar je het toch echt van moet hebben. Zowel Maserati als Ferrari hebben het uiteindelijk kunnen redden door naar kwaliteit te streven.

    Wat me wel zou tegenvallen is Alfa’s die gebouwd zijn in de States en niet meer in Italie.

    Groet,

    Rob

    Beantwoorden
  • 26 september 2012 om 21:25
    Permalink

    De achterzijde lijkt wel wat op die van de nieuwe Jaguar F-type.
    Toch te lang gewacht en nu afgetroefd door de Engelsen/Indiërs (op dit aspect dan)?
    Overigens zijn er slechtere auto’s om mee vergeleken te worden.

    Beantwoorden
  • 27 september 2012 om 14:55
    Permalink

    @rob75
    Wat een onzin, de 156 verkocht direct na zijn introductie eind 1997 in de laatste 3 maanden van dat jaar 3000 exemplaren. Dat waren er meer dan de 155 er in een heel jaar deed. Dat was gelijk een probleem, want Alfa had dit success niet goed ingeschat. De wachtlijsten liepen op tot 9 maanden. Dat weet ik nog goed omdat ik in November 1997 mijn 156 bestelde en deze in Oktober het jaar daarop geleverd werd.

    En overgroot deel van de 156 werd als lease gekocht. Je kon geen parkeerterrein van een ICT bedrijf oprijden of er stonden wel een paar 156’s. Er zijn meen ik iets van 25.000 exeplaren verkocht, goed voor een 2e plaats in totaalverkoop van alle modellen voor Alfa. De relatief gunstige lease prijs, uitrusting en aanschafprijs maakte de 156 juist een lease hit. Ik kan het weten want ik heb er 2 gehad.

    De 159 doet het inderdaad een stuk minder.

    Beantwoorden
  • 27 september 2012 om 15:04
    Permalink

    156 was zo’n groot succes dat de NL wegen er nog altijd mee bezaaid zijn….nou ja best veel in elk geval :mrgreen:

    Beantwoorden
  • 27 september 2012 om 21:05
    Permalink

    Milano is er groot mee geworden, een paar jaar geleden had je daar keuze uit 200 voorraad 156’s allemaal ex leasers.

    Beantwoorden
  • 27 september 2012 om 21:08
    Permalink

    Cijfers even opgedoken, ik zat er niet ver naast.

    Model* Aantal
    33 36.932
    156 25.831
    145/146 20.488
    147 17.106
    155 10.368
    159 8.732
    164 7.988
    Giulietta 7.890
    75 6.806

    Beantwoorden
  • 28 september 2012 om 17:17
    Permalink

    @Eelco,

    Je gaat me toch niet vertellen dat een 156 volgens jouw getallen een zakelijk succes is? Ja, je zag ze veel bij iCT bedrijven staan en zelf ook in die branche gewerkt. Maar de leasetarieven waren zeker na 2000 behoorlijk hoog. Toen begon de ellende met onderhoud.

    Natuurlijk stonden er bij Milano veel, nu hebben ze veel Volvo staan.

    Wellicht ter verduidelijking, zelf heb ik privé een 156 gehad en daarmee 100.000 km gereden. Nu een 3 serie en de runnend Costa zijn echt lager. Voor de zakelijke markt echt een issue.

    Groet,

    rob

    Beantwoorden
  • 29 september 2012 om 23:32
    Permalink

    @rob75

    De 156 was de eerste Alfa die succesvol was in de leasemarkt. Dat was voor Alfa echt een nieuwe markt, die ze met de 156 met succes (voor Alfa dan) opgebroken hebben. De cijfers spreken voor zich, de 156 deed het dubbele van de 155 en 75 samen. Natuurlijk zijn het geen 3 serie aantallen, je kunt ook niet verwachten dat je zo’n sprong maakt. Als je van ver komt. Maar de 156 was een stap op de goede weg. Jammer dat ze dat met de 159 niet door hebben kunnen zetten.

    Overigens moet Milano wel, de 156 uit de lease is er natuurlijk niet meer en het aanbod 159’s is beperkt. Ze hebben net als de dealers een gebrek aan modellen. Alleen zij hebben het voordeel dat ze makkelijk even Volvo en Audi erbij kunnen nemen,

    Ik heb nog een lijst liggen van Axa uit 2001 en een vergelijkbare 156 en een 3-serie en Peugeot 406 hadden allemaal binnen 6% een gelijke leaseprijs. De enige die echt veel goedkoper was qua lease was Mercedes. Dat is overigens tegenwoordig nog zo, voor de leaseprijs van een instap 159 kon ik heel aardige C klasse rijden. De A6 is overigens ook zeer gunstig in de lease.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.