Alfa Romeo Giulia krijgt geen achterwielaandrijving

Maar wij krijgen wel een beetje het heen en weer… Na hardnekkige geluiden dat dit wél het geval zou zijn, komt nu vanuit Italië het bericht dat Marchionne zelf dit gerucht zou hebben verworpen. Volgens de CEO zal wat personenauto’s voor de massaproductie betreft, namelijk alleen in de hogere segmenten achterwielaandrijving worden gebruikt en dus niet op de Giulia die volgend jaar zal debuteren. Het LX platform is daarvoor de donor. Deze voorziet reeds de Chrysler 300/Lancia Thema van deze techniek en zal in eerste instantie een vervolg krijgen op de nieuwe E segment Maserati, die in de wandelgangen al de nieuwe Biturbo genoemd wordt.

Geen achterwielaangedreven variant dus van het Compact Wide platform, als het gaat om het hogere middensegment (D). Volgens ons was dit een krachtig wapenfeit geweest om Alfa Romeo ook technisch een sterke eigen identiteit mee te geven. Ook met het oog op toekomstige voorwielaangedreven D segment modellen van de merken Lancia/Chrysler en Fiat, zou deze techniek voor een gezonder onderscheid gezorgd kunnen hebben. Maar ook het Amerikaanse merk Dodge had met de ontwikkeling van achterwielaandrijving voor een lager segment, flink aan een eigen merkidentiteit kunnen timmeren. Een sterke merkidentiteit bij elk label, zal in de komende jaren namelijk alleen maar belangrijker worden met het oog op de moordende concurrentie. Het is bovendien ook handig als je als fabrikant op dezelfde basis een coupé of open tweezitter wilt produceren.

Deel dit artikel:

20 gedachten over “Alfa Romeo Giulia krijgt geen achterwielaandrijving

  • 28 februari 2011 om 13:05
    Permalink

    Och ja, dat kan er dan ook nog wel bij… dat past wel in het rijtje dat niets is wat het moet zijn.

    De duettottanta, Fulvia en achterwielaandrijving voor alfa waar iedereen om zit te smachten, komen er niet. Die nieuwe Lancia’s waar niemand op zit te wachten komen dan wel…

    Beantwoorden
  • 28 februari 2011 om 13:42
    Permalink

    Wie was er dan zo zeker dat het WEL zo zou zijn…? Blij gemaakt met een dooie mus dekt de lading nog onvoldoende. Ernstig jammer, hoewel de Giulietta erg goed stuurt en de Giulia dat ook gewoon zal doen. Wat dat betreft laat Alfa zien dat sportivitiet en VWAD kan, dat is al een prestatie van formaat voor zo’n klein merk natuurlijk. Maar o, wat was het toch mooi geweest, een kers op te taart! Moeten we dan ook nog twijfelen over de 4C in Geneve??

    Beantwoorden
  • 28 februari 2011 om 13:50
    Permalink

    Merk identiteit kan ook met voorwiel aandrijving, dat heeft Alfa al bewezen.en eerlijk gezegd ik zit er niet op te wachten en vooral niet met glad weer.

    Beantwoorden
  • 28 februari 2011 om 14:34
    Permalink

    Het is mij een raadsel wie steeds begint met dat gerucht over achterwielaandrijving voor de Giulia. Uit alle presentaties, van zowel Fiat als Chrysler, blijkt dat er sprake is van de ontwikkeling van het C-platvorm en het D-platvorm is meerdere versies (qua breedte/lengte/wielbasis). Daarbij wordt steeds gesproken over voorwiel en vierwiel aandrijving en voor het C/D platvorm wordt nergens gesproken over de mogelijkheid van achterwiel aandrijving (dat vereist een andere platvorm constructie. Achterwiel aandrijving komt alleen ter sprake bij een mogelijk Alfa op basis van de Chrysler 300C.

    Beantwoorden
  • 28 februari 2011 om 14:46
    Permalink

    Diverse Italiaanse kranten schreven over de terugkeer vanwege een zogenaamd ‘lek’ uit Lingotto zelf.

    Beantwoorden
  • 28 februari 2011 om 15:08
    Permalink

    ben klaar met de geruchten stroom, tot nu toe valt veel tegen..

    Beantwoorden
  • 28 februari 2011 om 15:09
    Permalink

    Het gaat hier lijkt het gewoon om korte termijn zwarte cijfers schrijven, dus niet te veel engineeren. Het is dus ook duidelijk dat het hele gerucht rond samenwerking met BMW niet betekent dat Alfa’s weer van achteren worden aangedreven. Een gemiste kans… maar dit was toch de laatste kans? Ik zie niet hoe je dit moet rijmen met eerdere woorden van Marchionne dat Alfa weer Alfa zou worden. Het sportieve DNA van het merk vraagt toch om achterwielaandrijving. Of ze moeten het aanpakken net zoals de Ferrari FF (maar dit is ijdele hoop want er is toch geen geld voor).

    Beantwoorden
  • 28 februari 2011 om 16:31
    Permalink

    Al sinds de 155 wordt er keer op keer gevraagd wanneer Alfa weer terugkeert naar achterwielaandrijving. Maar het is er nooit van gekomen. Luisteren naar de markt dat zit er gewoon niet in bij de managers bij Fiat. Waar dat bij andere merken wel gebeurt, laat men in Italie verstek gaan.

    Beantwoorden
  • 28 februari 2011 om 17:21
    Permalink

    @Bertone: Vertel dat aan al de 156 en 159 rijders dat ze achterwiel aandrijving nodig hebben,ze verklaren je voor gek.WIE ooit heeft bedacht dat Alfa achterwiel aandrijving moet hebben is van de vorige eeuw.en ik heb ze allemaal gereden.

    Beantwoorden
  • 28 februari 2011 om 19:00
    Permalink

    @alfaspeed: heb zelf diverse 75’s gehad, waaronder ook een V6. En nu rijdt ik ook Bertone en Spider uit de vorige eeuw, en voor dagelijks gebruik een 156. Voor mij hoeft voorwielaandrijving niet, zie er het sportieve niet van in.En waarom zijn veel sportieve auto’s wel uitgerust met de enige echte aandrijving? Zie Mazda, Lexus, Hyundai Genesis, BMW, Mercedes, Nissan, Toyota FT86 etc. En ze zijn uiterst succesvol, de markt van sportieve automobilisten weet het te waarderen.
    Maar daar hebben ze bij FGA lak aan.

    Beantwoorden
  • 28 februari 2011 om 19:27
    Permalink

    Wil je een sportieve auto met lekker veel power dan is achterwiel aandrijving beter.
    Voor gewone personenauto’s en normaal gebruik is voorwielaandrijving economischer.
    De discussie wat beter zou zijn is al jaren aan de gang en zelfs permanente vierwielaandrijving heeft zijn voor en tegenstanders
    (lamborghini vs ferrari).
    Wat is die Guilia eigenlijk? ….een grotere auto om Audi, BMW en Mercedes te beconcurreren dus voor dat doel zou voorwielaandrijving voldoende moeten zijn.
    Maar we hebben het wel over Alfa, dat merk wil zich sportief doen voorkomen en als je dan ook nog een M-serie of AMG-serie killer wil gaan produceren dan is achterwielaandrijving weer een betere optie.
    Ze hebben bij Alfa voor de makkelijkere en goedkope optie gekozen, ook al weten ze dat ze daarmee heel wat Alfa fans teleur stellen.
    Of potentiële klanten DAAR hun keuze van laten afhangen, of dat van een iets goedkoper prijskaartje tja daar zullen ze wel goed over nagedacht hebben.
    Al zou het prijsverschil maar 500 euro zijn dan is dat al meer dan genoeg reden om achterwielaandrijving te laten vallen.(vanwege de leasemarkt bv)

    Beantwoorden
  • 28 februari 2011 om 20:41
    Permalink

    http://www.youtube.com/watch?v=wdiF-BxPSH0

    Lijkt mij toch duidelijk dat rwd 80% van de tijd voordelen heeft ten opzichte van fwd. Ik heb de hele winter met mijn 75 gereden op zomer banden (nieuwe michelin energie) en geen een moment problemen gehad met 15 cm sneeuw. Heb je problemen met rwd en gladheid doe dan wat aan je rijvaardigheid. Begrijp je de verschillen tussen fwd en rwd niet verdiep je dan eens in mechanische dynamica. Maak dan de keus of je fwd of voor rwd gaat

    Beantwoorden
  • 28 februari 2011 om 22:57
    Permalink

    @wouter: je hebt t over emotie.en dat is achterwielaandrijving voor de Alfa fan.maar van Alfa fans kan het merk niet leven,en de gemiddelde rijder zal het worst wezen.ik heb zelf 12 jaar 75 TS gereden,maar je wordt zoek gereden door een 156 in het dagelijks gebruik.

    Beantwoorden
  • 28 februari 2011 om 23:29
    Permalink

    @ alfaspeed ik heb het over mechanische wetmatigheden niet over emotie. Namelijk de energie uitwisseling per band en die is niet oneindig. Oftewel bij sturen wissel je energie uit en bij remmen, acceleren. dus ook bij gas los rem je op de motor. dus bij gas los en sturen zit je eerder aan de maximale energie uitwisseling in een fwd, je zult dus eerder grip verliezen op de voorwielen. Terwijl op de achter wielen misschien maar 70% van de maximalen enrgie uitwissenling plaats vindt die mogelijk is. Oftewel de energie balans tussen voor en achter is ver te zoeken, iets wat ik persoonlijk als oncomfortable ervaar. Dat een standaard 75 wordt zoek gereden door een standaard 156 zou best kunnen want de veerstijfheden en demping liggen best veruit elkaar. tevens is een 156 makkelijker op de grens te rijden dan een 75 dus hangt er veel van de bestuurder af als je de auto’s gaat vergelijken in dagelijks gebruik.

    Beantwoorden
  • 1 maart 2011 om 00:04
    Permalink

    Nee Wouter. De 75, hoe lekker ook, is gewoon achterhaalt en dat heeft niets met afstelling te maken.

    Feit is dat tegenwoordig een goede voorwielaandrijver tot pakembeet 200pk minstens net zo snel of sneller voort te bewegen is dan een achterwielaandrijver. En beter beheersbaar.

    Beantwoorden
  • 1 maart 2011 om 00:07
    Permalink

    Maar ik vind het desondanks heel erg jammer dat achterwielaandrijving voorlopig passé is. Het past veel beter in de historie van het merk. Daarnaast zou Alfa tussen een exclusiever groepje automerken komen die in de middenklasse achterwielaandrijving aanbieden. Dat doet je naam goed.

    Beantwoorden
  • 2 maart 2011 om 22:15
    Permalink

    ach ja ik denk dat met afstelling heel wat te berijken is, maar dat is een andere discussie. Persoonlijk rij ik liever ien een auto dia door een ingenieur is ontworpen dan in een auto die door een boekhouder is ontworpen…

    Beantwoorden
  • 3 maart 2011 om 19:36
    Permalink

    Misdadig gewoon!! Moeten we dan allemaal een 75 gaan kopen om terug met een echte Alfa te kunnen rijden???? Hoe is het mogelijk dat deze misstap werkelijkheid zou worden???

    Beantwoorden
  • 6 maart 2011 om 21:57
    Permalink

    Een terechte beslissing van Fiat en Alfa. De discussie is al zo vaak gevoerd. Achterwielaadrijving brengt Alfa in deze klasse helemaal niks. Behalve een duur platform, extra ontwikkelkosten, nog nog minder marge of hogere prijzen en minder ruimte op de achterbank etc.

    Alfa was uiterst succesvol met de 156 en die heeft bewezen dat een Alfa in deze klasse geen achterwilaandrijving nodig heeft. Het is na de 33 het meest verkochte model by far. De hier zo bejubelde 75 werd qua verkoopaantallen in 2 maanden door de 156 ingehaald.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.