Alfa Romeo Giulia GTA en GTAm ongezouten indrukwekkend
Toch wel geweldig, dat in dit politiek correcte tijdperk waarin we leven, een merk als Alfa Romeo bestaat, dat lak heeft aan de massa en het rauwe DNA van weleer nieuw leven inblaast middels de Giulia GTA en GTAm. En dat terwijl we de Quadrifoglio al hadden. Het zijn twee droomtaarten wat ons betreft, op Alfa Romeo’s 110de verjaardag. Zwarte Milanese logo’s, het Autodelta logo onder het Quadrifoglio-teken, de indicatie GTA of GTAm… Waar je ook kijkt je ziet het DNA er werkelijk vanaf druipen. Dit is precies waarom we bij AutoEdizione altijd smeken om een terugkeer van al het moois uit het verleden. Het gaat niet alleen om een indrukwekkende machine in cijfers (zoals anderen die ook maken), maar het is ook de volledige identiteit dat indruk maakt. Ditmaal gebaseerd op de mooie en tegelijkertijd robuuste Giulia GTA en GTAm van toen (1965) die gebaseerd was op de Sprint GT.
De échte “Gran Turismo Alleggerita” is terug van weggeweest. Hopelijk gaat men nu ook weer het circuit op in een Europese competitie. Destijds was de GTA dankzij het knappe ingenieurswerk van fabrieksteam Autodelta, een winnende evolutie dat lichter en krachtiger was dan het origineel. Destijds kwam men met de volgende oneliner: “Dagelijks een overwinning met een alledaagse auto”. Uiteraard was de GTA zo alledaags niet, maar de Giulia stond natuurlijk voor de geëvolueerde gezinswagen. Dat is de GTA 2020 in die zin ook. Het is de ultieme evolutie van iets dat er al was.
Alfa Romeo zegt vandaag in een persbericht dat het dit jaar niet gaat om het simpelweg vertellen van de geschiedenis of het krijgen van cadeau’s voor Alfa Romeo’s verjaardag, maar dat het gaat om de presentatie van iets waar alle fans voor warmlopen. Iets dat teruggaat naar de oorsprong. Iets dat technisch gezien een kunststukje is bovendien. De Quadrifoglio vormt de basis van deze twee extreme auto’s die esthetisch gezien vooral een functionele vormgeving hebben ter bevordering van de prestaties. Ongezouten spartaans en bruut in elk opzicht. Met kennis uit de F1 is er gewerkt aan een geoptimaliseerde aerodynamica, met als resultaat de Sauber AeroKit rondom. Speciaal ontworpen is ook het centrale uitlaatsysteem van Akrapovič en de 20 inch velgen met een enkel bevestigingspunt dat redelijk uniek is op een sedan. De spoorbreedte is toegenomen met 50 mm ter verbetering van de rijdynamiek, dankzij een nieuwe ophanging met specifieke veren schokdempers en draagarmrubbers.
[nggallery id=1256]
De GTAm onderscheid zich vooral door een speciaal ontworpen splitter aan de voorzijde en grote carbon-fiber spoiler aan de achterzijde. De 2.9 V6 Biturbo heeft voortaan een vermogen van 540 pk. Binnenin overheerst het Alcantara ® zoals we dat kennen uit raceauto’s. Op de GTAm is dat nog meer het geval, waar de achterbank (evenals de deurpanelen) is komen te vervallen en vervangen is door een rollbar. De carbon-fiber stoelen hebben 6-punts Sabelt riemen. De deur open je met een lus in plaats van met conventionele grepen. De verrassing zit ‘m echter in de afname van 100 kg ten opzichte van de Q dankzij de lichtere materialen zoals carbon-fiber en bij de GTAm zelfs het gebruik van Lexan plexiglas voor de zij- en achterramen. Het totaal gewicht komt op maar 1520 kg wat voor een kg/pk verhouding zorgt van 2,82 kg per pk. Dankzij Launch Control is van 0-100 mogelijk in slechts 3,6 seconden. De GTA is met z’n vier zitplaatsen eigenlijk de supercar voor iedere dag, hoewel de GTAm wel legaal op de openbare weg gereden mag worden. Net als van de 8C Competizione en Spider destijds, zullen van de GTA en GTAm samen maar 500 eenheden gemaakt worden. Bestellen is vanaf vandaag mogelijk en wie zo gelukkig is eentje toegewezen te krijgen, kan een klantenbegeleiding tot de dag van aflevering veerwachten zoals deze bij Ferrari ook wordt toegepast. Dat wil zeggen dat er ook een racecursus bij inbegrepen zit en de nodige personalisatiemogelijkheden, vooral wat de accessoires betreft.
[nggallery id=1257]
Wow ….. prachtig. 😉
Wat een beest
Gisterenochtend in Livigno een klein karavaantje testauto’s Maserati en Alfa. Daartussen een Stelvio Q met afgeplakte wiel kasten. Het zal toch niet???