Alfa Romeo Giulia gamma komend voorjaar op de markt
De Alfa Romeo Giulia zal behalve als Quadrifoglio ook in allerlei gedaanten voor de minder vermogende sterveling op de markt verschijnen. Bijvoorbeeld als zeer competitieve diesel in het zakelijke segment. Er waren geruchten dat de introductie van het volledige gamma van de Giulia, minstens een halfjaar vertraging op zou lopen (dus eind 2016). Wij hielden het bij AutoEdizione op een paar maanden, dankzij wat extra informatie dat in Italië naar buiten kwam.
Dat blijkt nu ook officieel de correcte aanname te zijn, want de introductie van de Giulia zal kort na de presentatie in Genève plaatsvinden. Dus tegen het einde van het eerste kwartaal van 2016. Dat zegt de hoogste FCA-baas in onze regio Alfredo Altavilla in een recent interview. Maar ook zijn collega in Noord-Amerika heeft vanaf de salon in Los Angeles precies hetzelfde gezegd. Reid Bigland (foto) Verwacht kort na de Europese introductie, dat alle versies van de Giulia sedan tegen de zomer ook in de VS in de showroom zullen staan. Dat zullen daar respectievelijk zo’n 120 Fiat/Alfa Romeo dealers zijn en 15 Maserati/Alfa Romeo dealers.
Naast de Giulia zal in Amerika alleen de 4C (coupé en spider) in de showroom staan, waarvan inmiddels in een jaar tijd zo’n 560 zijn verkocht. Maar Bigland zegt dat een SUV op hetzelfde platform als de Giulia strak op schema ligt. Een zeer competitieve auto dat qua maatvoering iets groter is dan een BMW X3 en eind volgend jaar aan een marktdebuut begint. Over eventuele toekomstige updates van de 4C, wil Bigland niks kwijt. In Europa zal de Giulia komend voorjaar in de showroom tevens gezelschap krijgen van de MiTo en de Giulietta, die een grondige update zullen ondergaan om goed bij de luxe sedan aan te kunnen sluiten.
Bekijk hier de online folder van de Amerikaanse versie van de Alfa Romeo Giulia.
Overall Height 56.1 (1,426) voor de Quadrafoglio als ik dat goed zie is het getal tussen haakjes 1426KG betekend dat dat deze dus werkelijk ook lichter zijn geworden. Ik hoop dat de Diesels en gewone benzines dan ook gunstig gewicht hebben. Maar ja hebben de ander versies niet veel minder carbon en aluminium en gewoon staal?
ok nog 40KG zwaarder dan een 156 GTA maar ook groter en RWD.
Height is hoogte. In text staat “near 7 lb/hp” Stel 7.2lb/hp dat komt neer op 7.2*505 oftewel 3636 lb (=pound) wat ongeveer 1650kg is
@AR 159
Btw, met een introductie pakweg 15 jaar geleden is de 156 GTA niet echt een hedendaags referentie kader
Ik heb niet op zitten letten staat inderdaad Height en geen Weight.
@ niccolo
Ik denk dat de 156 zeker wel een reverentie punt is als het om gewicht gaat. Je ziet alle merken hard schrapen aan het gewicht. Kijk naar de Suzuki Baleno voor 2016 slechts 900KG voor een B segmenter en weegt minder dan een Panda. SM heeft 200KG gewichtsreductie belooft toen hij de 159 verketterde.
Ik wil dan ook graag die Giulia 1750 zien van 1220KG. Als de nieuwe Giulia in een gewichts klasse van 1400KG+ komt met een 2.0L dan heeft MS toch wel redelijk de plank mis geslagen. Alfa’s horen een “light mean fighting machine” te zijn. De grote kracht van de 156 in de ETCC en later WTCC was zijn lage gewicht en ook van een Giulia GTAm de 33 stradale e.d..
Ik vind het wel apart dat ze nergens nog een gewicht durven noemen. Dat betekend of ze willen vriend en vijand verrassen of ze schamen zich dat ze de belofte niet hebben kunnen waar maken.
Ik hoopte kennelijk te veel op een gewicht van rond de 1400KG voor de QV dat ik W van width op de plek van de H plaatse.
Door alle rook gordijnen en wat er dan enigszins vrij komt aan info zie ik helaas in steeds meer zaken dat de Giulia niet de opvolger van onze 156 en daarna159 gaat worden. I.p.v. van wel.Hoe graag ik ook zou willen. Alfa is al exclusief met 70.000 verkochte wagens. De groei met de huidige doelstellingen liggen in de VS in de EU zal met de in geslagen (gecommuniceerde luster verhaal van Bigland) weg ben ik bang veel liefhebbers verder afhaken. Of die nieuwe 2.0 moet echt een wereld wonder zijn in brandstof efficiëntie.
Grote zware motoren. Hoge CO2 uitstoot dus veel belastingen
Hoog gewicht en met bij behorende CO2 uitstoot dus wederom hoge belastingen(MRB en BPM)
Door hoge basis prijs + belastingen een hoge vanaf prijs.
Diesels zijn de enig die hier interessant kunnen gaan worden maar daar rij ik te kort voor om weer te gaan Dieselen.
Ik hoop dat ze toch eerdaags gewoon met de juiste tabellen gaan komen waar uit blijkt dat Alfa’s toch ook bereikbaar blijven voor een groter publiek in de EU. Anders konden die gewenste verkoop doelen wel eens heel ver weg blijven.
Ik lees op autoblog.com dat Alfa een kg/pk verhouding voor de QV noemt van minder dan 3kg/pk. Dat zou betekenen dat de QV (met carbon weliswaar) rond de 1500kg zou wegen.
Ik kan me ook niet voorstellen dat er een gewicht uit gaat rollen dat niet fors minder is dan de 159. Immers, het overgewicht van die auto is door SM genoemd als de grootste fout, om die reden vond hij het geen echte Alfa. Als dan met enorme vertraging eindelijk de opvolger op de markt komt zou het vreemd zijn als de beloofde afslankkuur geen succes heeft gehad
1650 kg
Op basis van de Amerikaanse site. Is natuurlijk de vraag hoe gewogen is. Volle tank, bestuurder (al dan niet Amerikaans:-), etc.
@AR 159
Het gat in jaren met de 156 is inmiddels zo groot en de auto’s dusdanig anders daar de ze met de Giulia de kans krijgen Alfa Romeo opnieuw uit te vinden.
Inmiddels is er zo veel ruis rondom de introductie, dat voor mij alleen nog maar het resultaat telt. Er rest ons weinig anders dan af te wachten.
Een BMW M3 weegt 1535kg. Ik kan me niet voorstellen dat de QV zoveel zwaarder wordt.
Het is gewoon veel te veel. Boven de 1500 kg zijn gewichten voor lompe Amerikaanse slagschepen… en ik vrees een beetje dat men zich erg door Amerikaanse wensen heeft laten leiden gegeven de overdreven focus op pk’s. Gewicht is een heel belangrijk criterium, zower voor ons fiscale klimaat, als voor het recht doen aan de historie van Alfa. Excessen daarop zijn gewoon onacceptabel.
Jullie slaan wel heel ver door met jullie redenatie.
Volgens de folder heeft de Giulia een gewicht/pk verhouding van 2,99kg/pk.
Dus weegt hij 1525 kg.
Ten tweede is de auto groter in binnenruimte dan een 166. Dus niet te vergelijken met een kippenhok 156, 159 of een moderne 3 serie. Heb in de laatste IAA een rondgang gemaakt langs de verschillende merken.Ze komen allemaal niet in de buurt wat betreft binnenruimte en bagageruimte met de Giulia.Het is bij deze een zeer bijzondere auto. De andere merken lopen ECHT ACHTER !!!!
Even wat informatie uit de officiële folder: QV
gewicht 1525 kg
510 pk
600 nm 2500 tot 5000 t/min
307 km/u
0-100 3,9 sec
8,5 l/100 km gekombineert
CO2 198g/km
100-0 32m
DNA pro : Race, Dynamic, Natural, Advanced Efficiency met cilinder uitschakeling
50/50 gewichtverdeling voor/achter.
LxBxH 4.639 x 1.873 x 1.426 wielbasis 2.820
Bagageruimte 480 ltr
245/35/19” voor
285/30/19” achter
Het max vermogen wordt bij 6500 tpm bereikt wat hoog is voor een geblazen motor.
Het motorblok ligt achter de vooras in z’n geheel.
Leuk om allerlei cijfers te gaan opdreunen, maar vermeld dan ook even hoeveel wegenbelasting per maand die QV gaat doen. Dan begrijp je direct dat die auto enkel aan gaat slaan bij degenen wiens salaris ruim in de 6 cijfers loopt. De QV is een stuntwagen en nagenoeg irrelevant.
De vraag is wat de gewone versies doen en die gaan echt stukken lichter moeten worden om interessant te zijn.
Er worden cijfers gevraagd en dan krijg je die officieel. Maar ik wist niet dat dit een site was voor pessimisten en ontgoochelden.
Met 198g/km CO2 en 8,5l/100km is de Giulia even zuinig (net ietsje beter zelfs) dan een M3, dus de wegenbelasting enzovoort zal idem zijn als bij zijn concurrenten.
Een M3 weegt trouwens (leeg) 1595kg en geen 1535, dus de Giulia blijft daar zeer mooi onder met zijn 1525kg.
En er wordt hier precies verondersteld dat de diesel-versies en andere goedkopere varianten meer zullen wegen dan de Quadrifoglio?
Die V6, sterkere remmen, spoilers,… brengen allemaal gewicht met zich mee dus de lease-versies met viercilinders (zelfs diesel) kunnen gemakkelijk nog 75 à 100kg lichter worden. De benzines mss zelfs wel 125kg.
Ter vergelijking; een gewone 316d weegt slechts 1495kg, een 318i zelfs maar 1475kg.
Hou er ook rekening mee dat er een PAK extra technologie zit verwerkt in de Giulia ten opzichte van de 156/159. Op zich is de Giulia dus zeker lichter dan zijn voorganger.
Langs de andere kant kun je je dan wel afvragen dat als Mazda hun 6, die een pak groter is dan de Giulia, op 1225kg krijgen als instapversie (benzine, rijklaar), waarom merken als BMW en Alfa Romeo daar niet bij in de buurt komen. Het is nu niet dat de Mazda over geen technologie beschikt. Zelfs als full-option en met de zwaarste diesel erin weegt die slechts 1330kg rijklaar. Best straf eigenlijk.
@alfaspeed
Kijk, dat zijn nog een cijfers om vrolijk van te worden! mijn schatting is gebaseerd op de folder van AR USA die online staat. Amerikanen zullen dan wel uitgaan van een auto met volle tank en doorsnee amerikaan achter het stuur. Dan heb je snel 125 kg te pakken.
Overigens, met de recente historie in gedachten, licht ontgoocheling en pessimisme op de loer. Het beste medicijn is natuurlijk een Giulia in de showroom
@alfaspeed: je bent sowieso een gekkie en dat is prima, maar de 156 een kippenhok noemen…?
Dank voor de specificaties Alfaspeed, dit stelt gerust voor wat betreft de QV. Ondanks minder technologie en kleinere remmen etc denk ik dat de normale versies van de Giulia niet of nauwelijks lichter zullen zijn, omdat de QV deels uit carbon bestaat, en dat zal elkaar vermoedelijk opheffen. Maar 1525kg is naar hedendaagse maatstaven prima. Vergelijkbaar met de 3-serie en de C-klasse, maar hij is groter. Nu is het voor de NL markt te hopen dat de juiste (schone) motoren er in komen zodat er voor de leasemarkt een aantrekkelijk geprijsde basisversie komt die ook voor aantallen gaat zorgen. Alfa hoeft daarin niet zover te gaan als BMW en Mercedes wat mij betreft, het moet wel een echte (krachtige) Alfa blijven, dat is voor de imagebuilding nu belangrijker dan volledig inzetten op volume. Dus geen 1.4 Multiair er in om de prijs te drukken. Ik heb het gevoel dat SM dat ook zo ziet, vandaar het accent op de QV steeds.
Ik begrijp alle vergelijk met de 156 niet, alhoewel in die tijd een hele leuke wagen is er in 15 jaar heel wat veranderd. Al is het alleen maar omdat de 156 vergeleken met de huidige C en 3 serie krap en onveilig is. Ik denk dat een aantal mensen hier de nostalgie achter zich moet laten en in de moderne tijd moeten stappen. Hoe leuk de 156 vroeger ook was.
Een C klasse weegt al snel 1520 kilo met de gewone 4 cilinder en een C63AMG een shopping 1715 kilo.
Daarnaast moet je de kleine nederlandse markt niet als referentie nemen. Als de 2 liter ook rond de 1550kg zit (meer staal, minder carbon, lichtere motor) dan zit je netjes rond de 3 serie en C klasse. Bijtelling is volgens jaar voor dit soort auto’s toch al onhaalbaar, dus speelt ook geen enkele rol En in 2017 al helemaal niet meer.
Ik zie de instap 200pk benzine of de 180pk diesel met automaat wel zitten, moet er wel een SW komen….
@AR159
Je redenatie over alleen grote motoren en dus veel Co2 gaat helaas niet altijd op. Wil je een voorbeeld :
C klasse 180 (1.6 turbo 115kw) met een CO2 van 135–126
C klasse 250 (2.0 turbo 155kw) met een CO2 van 135-123
Als ze dus de CO2 netjes in toom weten te houden ook voor de 200pk benzine instapper, dan is dat veel leuker dan zo’n C180 voor 37K Euro
@OneFiveNine
Helaas ben ik 193 cm groot en van het bredere soort dus voor mij is de 156 iets te krap. Daarentegen zit de Giulia geweldig met veel beenruimte ,goede stoelen en dat zelfs voor de achterpassagiers.Ik kan zeer goed achtermijzelf zitten. De carbonstoelen van de QV zijn een optie dus de standaard stoelen heb ik ook al mogen proberen en die zijn zeer goed.Het interieur is trouwens on italiaans wat kwaliteit en design betreft maar wel klasse.
@Eelco van Vliet
We zullen het zien maar ik betwijfel ten zeerste dat het ze met de nieuwe 2.0 minder CO2 uitstoot gaan halen als met de 1.4MA met 170PK. Met TCT zit die op 117gram in de giullieta.
Mijn redenatie over de CO2 uitstoot is op basis van wat FCA in het verleden heeft behaald aan resultaten. Tot dus ver hebben ze niet met een groter blok de zelfde of lagere uitstoot gehaald.
De vertegenwoordiger op de IAA vertelde mij dat de V6 over Cilinderuitschakeling beschikt. In een bepaalde stand loopt de V6 op drie poten ipv 6. Dat zal ongetwijfeld verdisconteerd zijn in de gemiddelde emissiewaarde.
DE NIEUWE ALFA ROMEO GIULIA zal class leading zijn! waarom is het nu nog ff wachten dat deed Alfa Romeo ook met Giulietta. Tegenwoordig laat Alfa Romeo de auto’s door een extern bureau nog een keer helemaal op kwaliteit door gronden. Dit bedrijf doet ook de eind controle bij Maserati in de Turijn fabriek (ex Bertone) voor de nieuwe Ghibli en Quatroporte.
Alfa Romeo komt echt terug en nu goed ook maak je geen zorgen.
Ciao
Squadra
Of je het er nu wel of niet mee eens bent, het stukje dat Toralt Deinum schrijft op Automobiel Management vond ik het delen waard. Stof tot nadenken:
“Alfa Giulia wezensvreemd
In Amsterdam hoor ik steeds vaker gemopper over de toeristendrukte. De omschrijving ‘Venetië van het Noorden’ komt dan ook niet uit de lucht vallen.
De verwachting is dat de hoeveelheid toeristen die in onze hoofdstad komt recreëren de komende jaren alleen nog maar verder zal toenemen. Het bedrijfsleven speelt daar op in door steeds meer hotels te bouwen; logisch want al die rijke Chinezen en Amerikanen zorgen voor eurotekens in hun ogen. Maar wat schiet de lokale bevolking op van deze knieval voor de mondiale toerist?
Een soortgelijk gevoel heb ik bij de Alfa Romeo Giulia. Moederbedrijf Fiat Chrysler Automobiles (FCA) signaleert steeds meer rijke Chinezen en Amerikanen en speelt daar op in met een kloeke sedan. Daarmee wil men het hart van de mondiale autoconsument gaan veroveren. Dat het topmodel meer dan 300 km/u kan halen, zal de verkopen ongetwijfeld goed doen maar wat heeft de lokale bevolking (anders gezegd: de Italiaanse autoconsument) daar aan? Zelfs de viercilinder-uitvoeringen zullen te duur zijn.
Dat FCA desondanks denkt dat de Giulia de basis dient te vormen voor de wederopstanding van Alfa Romeo, komt doordat het bedrijf is verblind door het succes van de BMW 3-serie. Die Duitser wil men in Italië nu van repliek dienen. Maar FCA vergeet dat die 3-Serie perfect aansluit op de vraag op de thuismarkt van BMW – in Duitsland heeft men het liefst een C- of D-segment model. In Italië is de marktsituatie totaal anders: daar verdringen A- en B-segmentmodellen zich om de toppositie.
Een stevige thuisbasis is essentieel om succesvol exportmarkten te kunnen aanvallen. Ontbreekt een gezonde vraag in eigen land, dan krijg je wezensvreemde modellen als de Mercedes R-klasse en Volkswagen Phaeton. Volgens mij is de 3-Serie niet in de laatste plaats zo succesvol omdat de eigen werknemers van BMW hem ook kunnen kopen – en daarmee continu voor feedback zorgen. Dat was ook de reden waarom Britse sportwagens na de oorlog zo populair waren: ze waren ontworpen voor de eigen kronkelige landweggetjes.
Alfa Romeo heeft alleen bestaansrecht als het merk een auto ontwerpt die de Italianen zélf kunnen kopen. Een model die het beste van MiTo en Giulietta combineert: circa vier meter lang, vijf deuren en voor het topmodel de 240 pk sterke 1750 TBi motor.
Als u nu zegt: “Hé, jij hebt het over de spirituele opvolger van de Lancia Delta HF”, dan zeg ik dat dat klopt.”
Een ding wat mij al zeker 20 jaar opvalt als ik weer eens dwars door Italie boender is het grote aantal dure auto’s van buitenlandse makelij, zoals de A6 , 3 en 5 serie V70 Lexus en niet vergeten E serie. Wanneer je die chauvinistische Italianen kunt porren om een eigen produkt te kopen ben je al halfweg.En over duur gesproken een goede vriend van me leid een verkoopteam van een groot BMW dealer. 3 series gaan als warme broodjes over de toonbank met een verkoopprijs van tussen 45 en 70 duizend euro. Zonder blikken of blozen geven de klanten veel geld uit. En dat is niet in China of de VS maar gewoon in nederland.Ga er maar van uit dat SM de markt voor de Giulia heeft laten onderzoeken dat die markt er is.Wanneer je klein denkt zul je nooit groot worden.
@niccolo
Een typisch stukje van een ‘journalist’ die Alfa Romeo slechts als semi budgetmerk (Fiat tijdperk) ziet. Bovendien is de QV meer een imagomaker, dan een auto die voor volume moet gaan zorgen.
Ik denk dat het een zeer goede beslissing is van SM om juist niet te gaan concurreren met bijvoorbeeld de BMW 316. Simpelweg omdat je die concurrentiestrijd nooit meer gaat winnen. De totale verkoopdoelstellingen van Alfa Romeo liggen met 8(?) modellen dan ook relatief laag.
We kunnen het nieuwe Alfa Romeo deels het best met Jaguar vergelijken. Een auto voor mensen die bijvoorbeeld een BMW 325 hebben en straks iets ‘speciaals’ willen. Het is dan ook echt niet noodzakelijk dat er straks 250.000 Giulia’s of XE’s rondrijden.
En zo is t !!
@ Il Quadrifoglio
Treffende vergelijking met Jaguar, daarom ook jammer dat je niet op het stukje van Toralt Deinum reageert; dat gaart eens een keer niet over de QV, maar meer over het merk in zijn algemeenheid.
Vraag ik mij wel af hoe, als die 250K Giulia’s niet noodzakelijk zijn, Alfa Romeo zijn door Marchionne geopperde verkoopdoelstelling moet realiseren.
6 nieuwe modellen doen meer dan 1 vaandeldrager dat kan .
@Niccolo
Ken dat stukje niet en kan het ook niet op de site vinden. De totale doelstelling voor Alfa Romeo is 400.000 stuks over 8 modellen verspreidt. Dus het is absoluut niet noodzakelijk dat we de Giulia zo vaak als de 3-serie gaan zien (onmogelijk zelfs).
Op termijn:
– Giulietta RWD
– Giulia
– E-segment
– C-SUV
– D-SUV
– 4C
– 6C
– Spider
Toralt Deinum is een kansloze kopieermeneer die vanaf zijn zolderkamertje zijn dommigheden met de wereld deelt. Niet serieus nemen dus.
En dan nu… jongens en meisjes… (tromgeroffel)… denkt Sergio Marchionne erover om Alfa Romeo met Ferrari in de Formule 1 te laten concurreren:
http://www.motorsport-total.com/f1/news/2015/12/marchionne-plant-coup-comeback-von-alfa-romeo-15121408.html
Zullen we dit maar als een poging tot het genereren van wat publiciteit afdoen?