Alfa Romeo Giulia en Stelvio Quadrifoglio ‘Nürburgring Edition’

De Giulia en Stelvio Quadrifoglio zijn met hun 510 pk natuurlijk twee zware jongens in hun klasse en Alfa Romeo wil dit in Genève extra benadrukken met de agressief ogende Nürburgring Edition. Een gelimiteerde oplage in mat grijs die naar de onlangs behaalde records op het Duitse circuit verwijzen.

Natuurlijk is het ook een verwijzing naar Alfa Romeo’s rijke racehistorie. Een geschiedenis die nu alweer 108 jaar duurt, wat dus op symbolische wijze ook het aantal is waarin deze Giulia en Stelvio ‘NRING’ editie verkrijgbaar zullen zijn. Die afkorting ‘NRING’ is op een badge in deze auto’s terug te vinden. De verwijzing naar de Nürburgring is niet enkel de verwijzing naar een snelle rondetijd, maar ook naar eerdere successen in de ‘groene hel’ op naam van ‘il Biscione’. De Italianen sloegen een deuk in de Duitse trots, notabene in de jaren ‘30 van de vorige eeuw tijdens de GP van Duitsland met Tazio Nuvolari achter het stuur van een machtige 8c 2300 tipo Monza. Dat was in 1932 en in 1935 werd er opnieuw door heel Duitsland opnieuw een vernedering ervaren toen een Tipo B-P3 als eerste over de finish kwam.

In 1966 zagen we de Giulia Sprint GTA om der de 10 minuten duiken op de Nordschleife. In 1975 won Arturo Merzario met een krachtige 33 TT 12. In 1993 wint Nicola Larini de DTM met een 155 V6 Ti. Dat laatste was een herhaling van wat er voor de oorlog gebeurde, aangezien een Duits overmacht het nakijken werd gegeven door een knap staaltje Italiaanse racetechniek.

De Giulia Quadrifoglio NRING en Stelvio Quadrifoglio NRING zijn zoals gezegd ook een reminders aan twee recente records. Die van Alfa’s eerste SUV met 2.9 V6 Bi-Turbo was 7 minuten, 51 seconden en 7 honderdste en die van de Giulia Q kwam op 7 minuten, 32 seconden rond. De Stelvio Q gaat naar de honderd in 3,8 seconden en heeft een top van 283 km/u en de Giulia Q gaat naar de honderd in 3,9 seconden en heeft een top van 307 km/u.

De specialer kleur heet Grigio Circuito. De NRING edities zijn standaard uitgerust met carbokeramische remmen en Sparco stoelen. Verder zijn er in het interieur veel details in carbon-look uitgevoerd evenals de zijspiegels, de Scudetto-vormige grille en strips op de sideskirts. De auto is uitgevoerd met getint glas, Adaptive Cruise Controle, het premium audio pakket van Harman Kardon, AlfaTM Connect 3D Nav 8,8 inch infotainment systeem, Apple CarPlayTM en Android AutoTM plus DAB. De Giulia Quadrifoglio is nu eveneens uitgerust met Carbon fiber dak die niet is meegespoten. Mopar levert in beide auto’s matten met rood logo.

Deel dit artikel:

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.