Alfa Romeo Giulia en Stelvio Quadrifoglio 100° Anniversario: klaverblaadjes met gouden randje
Een eeuw Alfa Romeo met Quadrifoglio Verde.
Ook de Q varianten van de magnifieke Giulia en Stelvio ontvangen de recente update. Uiteraard is dat een uitgelezen kans om dit te doen samenvallen met het eeuwfeest rond het klaverblaadje. Daarom start Alfa Romeo de update van de twee topmodellen met een speciale editie, voluit genaamd “Quadrifoglio 100° (centesimo/honderdste) Anniversario”. De legendarische witte driehoek met groen klaverblad krijgt voor de gelegenheid een gouden rand. Ongetwijfeld zal Alfa Romeo de twee extra sterke uitvoeringen met maar liefst 520 pk, aan het grote publiek tonen tijdens de tweede editie van de internationale ‘Tribe Day’ van 30 juni tot en met 2 juli op het Le Mans en het Autodrome de Linas-Monthléry circuit. Maar dat juist vandaag het doek van deze twee is getrokken is geen willekeur, want op 15 april 1923 werd op de Alfa Romeo RL van Ugo Sivocci tijdens de veertiende Targa Florio voor het eerst het magische klaverblaadje gebruikt. Exact 100 jaar geleden. De beelden die je hier ziet zijn dan ook op het al even magische Sicilië gemaakt.
Evolutie met prachtige unieke details.
De nieuwe Giulia en Stelvio Q met 2.9 V6 is uitgerust met een nieuw mechanisch sperdifferentieel voor een unieke rijbeleving. Het digitale instrumentarium die we al eerder op onze site toonden en Full LED Matrix-koplampen zijn innovatieve nieuwe herkenningspunten. Zoals gezegd heeft de nieuwe Q meer vermogen, 520 in plaats van 510, en lijkt de toch al zo uitzonderlijk aantrekkelijke Q, nog verleidelijker te zijn geworden. Iets wat al nagenoeg perfect was, is met de tijd meegegaan en zal opnieuw de purist blij verrassen. De volgende generatie Giulia zal vooral elektrisch zijn, dus ergens krijgen we het gevoel dat dit als een ultiem collectes item kan worden gezien… Een van de vele die Alfa Romeo reeds heeft voortgebracht.
Prachtig die geschiedenis!!
Edoch……. ik ben op zoek naar een voorbumper van een 2011 Brera.
Niet te krijgen, zoals meer onderdelen van nog recentere Alfa’s.
Teleurstellend, want ook deze tijd is straks historie.
Ja, dit bidt en smeekt om uitstel van volledige elektrificatie. Historisch verantwoord uiteraard. Een 2.6 V6 met plug-in. Of eventueel een 1300/1600/1750cc (zoals ooit de Giulia’s uit 60/70’er jaren) met Plug-in.
Volledig elektrisch en sexy wordt moeilijk. De Taycan doet het wel aardig (en tot nu toe het beste. Maserati Folgore nog niet gezien).