Alfa Romeo Giulia en 4C krijgen ook nieuwe V6
Marchionne heeft eigenlijk in Las Vegas alvast verklapt dat de Gulia en de 4C behalve met een nieuwe generatie 1.8 TBI motoren, ook met een splinternieuwe V6 zal worden uitgerust. Wie goed luistert hoort namelijk meer en daar zijn wij natuurlijk volop mee bezig bij AutoEdizione; De CEO sprak namelijk over een motor die in samenwerking met Ferrari is bedacht. Die tactische zin hebben we hem eerder horen uitspreken in samenhang met het merk Maserati en dat wijst dus lijnrecht naar een nieuwe variant van de V6 benzinemotor met en zonder turbo en een vermoedelijke inhoud van 3200 cc. Deze variant op de 4C zou dan logischerwijs 6C heten.
Alfa Romeo zal dus alles op een rijtje hebben. Deze uitspraak doet ons ook weer iets meer vermoeden dat de Giulia een heel andere auto is dan wat Chrysler/Lancia ook in dit segment zullen gaan aanbieden met respectievelijk de 200 en de Flavia (die waarschijnlijk met een andere variant van de V6 Pentastar worden uitgerust). We herhalen bij deze dat ons in Turijn letterlijk is verteld, dat de Giulia een D-segment auto van formaat wordt met achterwielaandrijving. Ook in de VS zijn er geruchten die dat beweren, maar verder is er nog geen enkele bevestiging. Ietwat tegenstrijdig is bovendien de melding dat de V6 aan een nieuwe negentraps-automaat zal worden gekoppeld, want deze in Kokoma gefabriceerde transmissie zou alleen voor voor- en vierwielaangedreven auto’s bestemd zijn, al hebben we elders weer vernomen dat dit niet in alle gevallen perse zo hoeft te zijn.
Alfa Romeo krijgt in eerste instantie een belangrijke rol toebedeeld in het middensegment en gaat luxe personenauto’s aanbieden plus lichte sportieve wagens. Het ultieme Italiaanse merk onder prestigieuze merken als Maserati en Ferrari. Internationaal wil Fiat-Chrysler alle Italiaanse labels aanbieden als het neusje van de zalm. Lancia vormt daarbij een eenheid met Chrysler, dat als iets meer gangbaar premium zal worden aangeboden.
httpvh://youtu.be/zQ0yQtL04rA
Dus toch een 6C naast de 4C.
Cool! 4C en 6C Zouden ze de looks ook enigszins doen verschillen zodat je beide versies op afstand kunt herkennen?
Klinkt goed. Ik ben benieuwd of en wanneer alles concreter wordt.
Klinkt allemaal geweldig maar moet het nog zien. Wat betreft de aandrijving blijf ik voorlopig volhouden dat er vermoedelijk toch sprake is van een begripsverwarring. Natuurlijk krijgt de Giulia ook versies met achterwielaandrijving, hoe krijg je anders een 4×4 aandrijving! Maar dat is iets heel anders als STANDAARD achterwierwielaandrijving. In een aantal italiaanse sites liep ik tegen deze vermoedelijke begripsverwarring aan. Iemand had een prototype gezien van een aangepast Giullietta chassis voor de Giulia (langer/ breder) MET EEN AANDRIJFAS NAAR DE ACHTERWIELEN. Conclusie was: de Giulia krijgt dus achterwielaandrijving. En dat is dus simpelweg een verkeerde conclusie. Waarschijnlijk ging het om het prototype van de 4×4 Giulia. Alles wat Marchionne er ooit van gezegd heeft, en wat het meest logisch lijkt, is standaard voorwielaandrijving en als extra 4×4.
Dat is mooi ik reep het meteen al een V6 in de 4C. Ik hoop wel dat het er een word zonder veel plastic met mooie metalen lucht inlaten alla Busso V6 of 8C V8. Dus een 4C en een 6C als ambassadeurs voor het merk. Daar naast de Giulia met 1.4 tot 3.2 V6 turbo al dan niet Bi. Ik vind het niet erg als de Giulia VWD word als alle 170PK+ dan maar optioneel AWD kunnen (vinkje in het orderboekje). En dat de 250PK+ standaard AWD heeft en dat het een lichtgewicht systeem is. Een 4C moet RWD een D segment ‘r met RWD is leuk maar niet noodzakelijk. De 156/GT en 159 hebben bewezen beter te zijn dan een 3-serie met RWD en met slechtweer is een VWD of een AWD vere weg beter af. Een AWD leuker om mee te spelen maar daar is de 4/6/8C voor. Voor de dagelijkse rit zie ik er niet veel voordeel in vooral met de lagere vermogens (3 jaar van af nieuw met 3-serie E46 gereden daarna overgestapt op tweedehands even oude 156 nu 159) En sinds dien verslingert aan AR en niet aan BMW. AR = A keuze BMW = B keuze wat mij betreft. Daarna komt heel lang niets. Dus ja RWD mag van mij maar moet niet op de modellen t/m de Giulia een 166 opvolger moet wel RWD en AWD.
gezien het een Compact wide platform wordt, vermoed ik dat Henk zijn reactie dich tegen de waarheid kan liggen.
klinkt plausibel Henk. Had ook al over een Viaggio gelezen die gespot werd met aandrijfas naar achteren
Lijkt me raar. De bovengenoemde V6 wordt dus alleen door Maserati en Alfa Romeo gebruikt. Lijkt me logischer dat het een variant op E-Evo wordt (D-Evo / E-Evo verkort?). Anders wordt het gezien de aantallen wel een erg inefficiente manier van bouwen.
Een verkort platform speciaal voor enkele D-segment modellen, vind ik juist onwaarschijnlijk. Men zegt dat dit bovendien geen juiste oplossing bleek te zijn. De auto werd te lomp.
Maar een speciale variant op het Compact Wide platform om deze motor te plaatsen is ook niet logisch. Afwachten maar..
Ik ben er ook van overtuigd dat het voorwiel en optioneel vierwielaandrijving wordt.
Het nieuws begint nu goed los te komen en het is ook goed om te horen dat er nu ook een definitieve versie van de Giulia is, na allee afgekeurde ontwerpen.
Ik heb op automotive news gelezen dat het voorwiel (en vierwiel)aandrijving wordt met negentraps versnellingsbak.
Goed nieuws van de V6! Daar zat ik op te wachten.
Alles zal duidelijk worden met de architectuur van platform die te zien zal zijn in de vorm van het model. Grote overhang betekent voorwielaandrijving…