Alfa Romeo gaat motor leveren voor toekomstige Dodge Charger
De compleet nieuwe in Italië gebouwde 4 cilinder 1750 TBI motor zal ook ingezet worden op de opvolger van de Dodge Charger. In 2013 start in de van oorsprong echte Alfa Romeo-fabriek in Pratola Serra de productie van dit blok, dat dit jaar al in Parijs gepresenteerd zal worden op de productieversie van de 4C. Dit is goed nieuws voor al die Alfa Romeo liefhebbers waarbij momenteel toch een beetje de hedendaagse merkbeleving onder druk staat in verband met een gebrek aan nieuws. Eerder wisten we al te melden dat ook op het gebied van platformtechniek Alfa Romeo met Dodge zal gaan samenwerken betreffende grotere coupé’s en sedans van de toekomst. Vanaf vandaag weten we dus ook dat dit motorisch het geval zal zijn en is er weer een klein beetje mist opgetrokken als het gaat om de toekomst van het merk uit Arese.
De nieuwe 1750 TBI wordt een technisch wonder en is zeker niet te onderschatten. Volgens Marchionne vormt dit blok de juiste insteek naar waar het toekomstige Alfa Romeo voor dient te staan. Het vermogen kan oplopen tot 320 pk en dus zullen ook de Amerikanen niet al te snel hun neus ervoor ophalen. Een grote rol van betekenis dus voor deze op en top Italiaanse motor. Naar verwachting zal de volgende generatie Charger een stuk minder log zijn dan de huidige ‘muscle car’ die momenteel nauwelijks verschilt van de Challenger. Dodge zal zo meer gelaagdheid en diversiteit creëren in haar gamma, dankzij de uitgestippelde strategie van Fiat. Waarschijnlijk zal ook de in 2014 debuterende en langverwachte nieuwe grote vierdeurs Alfa Romeo, met deze motor worden uitgerust naast de nieuwe V6. Sowieso zal dit gelden voor de al eveneens langverwachte Giulia en de SUV (Kamal). Het vermogen van de nieuwe 1750 TBI kan oplopen tot boven de 300 pk.
Zijn de namen ‘Charger’ en ‘Challenger’ niet omgewisseld in bovenstaand artikel?
Volgens de gebruikte bronnen niet. Ook afgaande op ons vorige artikel zal de Challenger het meer exclusieve segment gaan bedienen samen met de ‘Alfa 6C’. De Charger zal een groter publiek opzoeken samen met de ‘169’ zoals je hierboven kunt lezen. De Challenger en de 6C zullen respectievelijk enkel V8 en V6 motoren toepassen en geen 4C.
Dus als het goed is klopt het…al weet je het nooit met modellen die al decennia lang erg weinig van elkaar verschillen behalve het feit dat bij de jongste versies een retro design heeft en de ander niet.
330Pk uit een 1742cc blokje dat is wel erg heftig. Dat is bijna 200PK per liter. Maar ja toch jammer dat het geen 2L V6 blok is. Hoe pittig deze 4 pitter mag wezen het geluid van een V6 zit er niet in. Opbasis van de 1368cc tellende 4 pitter kunnen ze een mooi compact V6je en een V8 maken of een flat 6 of 8 een boxer zou zeer wenselijk zijn voor het ontwerp voor die voetganger vriendelijkheid hoeven ze dan die neus niet meer zo achterlijk hoog te maken.
De 8 pitter zou dan een 2736cc zijn en de 6 pitter 2052cc Blokken die ze zowel voor de amerikanen als voor instappers van de andere italiaanse ras paartjes kunnen dienen. Jammie 🙂 maarja dat zal wel niet gebeuren dus blijf ik maar mooi in die olie gestookte versies reiden. Want de 2.0 biturbo’s die er zijn vind de commissie oerlelijk alleen de 3200GT vind ze wel ok.
1742 cc blok…
zou die ook niet komen in het Lowie Vermeersch-ontwerp van de duettotanta?
Nu we het er toch over hebben:
In productie die duetto tanta!