Alfa Romeo en Maserati krijgen vaste basis in Modena
Modena wordt het hart van FCA’s luxemerken Maserati en Alfa Romeo. Dat was het al in het diepste geheim tijdens de ontwikkeling van het Giorgio platform, diep in de catacomben van een afgelegen industrieterrein niet ver van de oude Maserati-fabriek. Volgens ingewijden gaat FCA er nu een schep bovenop doen en vormde de aanstelling van Tim Kuniskis daarvan een eerste stap. De Amerikaan schijnt een goede reputatie te hebben als het om dergelijke bedrijfskundige taken gaat.
Modena wordt het technische, logistieke en commerciële centrum van de twee merken, van waaruit alle internationale plannen en projecten worden uitgedacht en gestart. Dit kan goed nieuws zijn voor de werkgelegenheid ronde de Viale Ciro Menotti, waar al jarenlang zorgen bestaan over de toekomst. Dat Modena het nieuwe ‘Arese’ wordt zullen we maar zeggen, zal ook te maken hebben met Alfa Romeo’s ambities in de F1 en wellicht geldt dit in een latere fase ook voor Maserati.
Dat de productie intussen grotendeels in Cassino plaatsvindt, is geen belemmering voor dit langgekoesterde plan om een zelfstandige basis te creëren voor de meest hoogwaardige merken van FCA (Ferrari valt daar nu buiten, evenals Lancia dat op een laag pitje staat). Sergio Marchionne zal op Balocco tijdens de presentatie van het vijfjarenplan op 1 juni meer vertellen over deze ontwikkelingen.
Zou zo maar de opmaat voor een afsplitsing van beide merken kunnen zijn…..
Tim Kuniskis is een koude en kille saneerder….
Er is weinig te saneren, dus wat dat betreft gaat Kuniskis snel klaar zijn. Het aankopen van een F1-team kan ik slecht inpassen in een afsplitsingsplan. Dus ik zie dat niet gebeuren, al hoeft afsplitsing niet noodzakelijk negatief te zijn, gezien hoe FCA met de merken om gaat.
Ik vind dat je dit ook zeer zeker positief kunt zien: Het kan een erkenning zijn dat het Skunkworks-team in Modena goed werk heeft afgeleverd en verder uitgebouwd kan worden.
@Dutchbird
Je slaat de plank volledig mis !
Het is de opmaat naar een meer gestructureerde gezamenlijk toekomst waarbij door samenvoegen van de technische ontwikkeling veel mogelijk wordt op een efficiëntere manier. De Stelvio/ Giulia wordt de basis voor de meeste nieuwe Maserati’s. Wel is er een mogelijkheid dat het duo AM op termijn (4/5 jaar) uit de FCA groep gehaald wordt en zelfstandig wordt onder Exor vlag, net als Ferrari.
Voor Maserati betekent dat dat kan het gunstig zijn als de auto’s niet meer op Chrysler-platforms gebouwd worden. Als liefhebbers van Italiaanse auto’s kun je een hoger volbloedgehalte alleen maar toejuichen. Een deel daarvan is symbolisch, een deel daarvan zal daadwerkelijk leiden tot technische verschillen tussen Amerikaanse en Italiaanse auto’s. Beiden zijn belangrijk.