Alfa Romeo en Henkel werken samen aan gewichtsreductie
Het geheim van de grensverleggende techniek van de Alfa Romeo Giulia schuilt onder andere in een nauwe samenwerking tussen FCA en de firma Henkel uit Düsseldorf. Op het evenement voor autolak technologie Surcar 2017 (op 29 en 30 juni in het Franse Cannes) zullen beide partijen meer uit de doeken doen over deze samenwerking.
De voor Alfa Romeo zo belangrijke gewichtsreductie van het gebruikte (hoogwaardige) plaatmateriaal, heeft namelijk gevolgen voor de oppervlaktebehandeling in de spuiterij tijdens het productieproces. Een totaal ander proces dan gebruikelijk aldus Roberto Selvestrel van FCA Materials Engineering Paint en Manfred Holzmueller Sales Director Transplant OEM Business bij Henkel.
Speciaal voor de hoogwaardige ombouw zoals die van de Alfa’s die nu in Cassino van de band rollen (De Giulia is tot 13% lichter door de toepassing van aluminium op 45% van het chassis en de carrosserie), heeft Henkel de Bonderite Two Steps procedure ontwikkeld. Speciaal voor multi-staal chassis waarin tot 80% hoogwaardig aluminium verwerkt zit. Een proces dat voor een goed behandelbare en resistent oppervlak zorgt en tegelijkertijd de productietijd verkort en vereenvoudigd. Middels het gebruik van zinkfosfaat wordt tijdens de eerste fase het aluminium voorbehandeld. Dit is een delicaat proces waarbij de juiste balans van belang is, aldus Holzmueller. Het zogenaamde ‘Bonderite’ proces zorgt voor 30-50% minder damp en minder gebruik van chemicaliën en het is tevens even effectief als meer vervuilende processen. Bovendien is een lagere temperatuur al toereikend en wordt er dus ook energie bespaard.
Tijdens de elektrostatische behandeling voor het anodiseren van de carrosserie tegen corrosie heeft Alfa Romeo specifieke onderdelen (vooral waar zich veel inkepingen bevinden) voorzien van zeer thermoplastische elastomeer (Teroson) dat tot 10 keer het initiële volume expandeert. De carrosserie is tijdens de nabehandeling in de oven in beweging waardoor er een perfect oppervlak ontstaat zonder enige rimpeling. Een ander product wat vervolgens wordt aangebracht middels een spuitrobot is het vloeibare Teroson AL 7154 dat ook voor de Stelvio en de Giulietta wordt gebruikt. Hierdoor wordt het oppervlak van de carrosserie extra geïsoleerd. FCA heeft dit product uitvoerig uitgetest met zeer positieve resultaten op het gebied van geluidsreductie (tot 10% meer).
Op volledig geautomatiseerde wijze worden ook de naden gekit met Teroson PV 3414. Een nieuwe kit dat twee bestaande kits vervangt (die vaak nog handmatig moesten worden gebruikt) voor toepassing aan binnen- en buitenzijde. Deze nieuwe kit is snel aan te brengen, dicht beter af en is dus volautomatisch toepasbaar middels robots (foto onder). Alfa Romeo maakt als eerste gebruik van dit systeem op basis van PVC Plastisol. Volgens Henkel weerspiegeld de Alfa Romeo Giulia dankzij deze kwalitatief hoogwaardige productiewijze, tevens de innovatieve geest van de firma uit Düsseldorf. In de splinternieuwe lakafdeling van Cassino komt deze prefect samen met de inventieve kracht van Alfa Romeo en FCA. Behalve een goede kwaliteit hebben beide bedrijven een zo laag mogelijke belasting van het milieu hoog in het vaandel staan bij de ontwikkeling van hun producten. Op 29 juni zal om 10:30 in l’Hôtel Majestic Barrière in Cannes, een presentatie gehouden worden door Henkel en Alfa Romeo getiteld “Gewichtsbesparing en toename van de prestaties”.
Probleem? Los je gewoon op ,zo doe je dat ! Mogen ze wat meer tamtam over maken ,het is vrij normaal dat leveranciers betrokken worden bij processen .
Stoer om daar samen mee naar buiten te komen en niet bijdehand jezelf de eer geven .de organisatie word steeds volwassener .
Wie beweerde ook al weer dat oom sergio uit z n neus zat te eten ?
“De Giulia is tot 13% lichter door de toepassing van aluminium op 45% van het chassis en de carrosserie”
13% waarvan, of ten op zichte waarvan?
Respect voor het gebruik van nieuwe technologieen en is win-win, voor beide partijen om het krediet te geven aan wie het toe hoort!
Het chassis t.o.v. Meer conventionele chassis
@Di Segno
13% lichter ten opzichte van GEEN toepassing van aluminium op 45% van chassis en carrosserie