Alfa Romeo eist 20 miljoen van tv programma Annozero
Je hebt vaak van die media tegenwoordig die graag inhakken op een mooi merk als Alfa Romeo. Waarom is dat eigenlijk zo?
Heel simpel. Alfa Romeo is een merk dat tot de verbeelding spreekt, maar dat sinds de jaren ’80 als kindje onder moeder Fiat’s vleugelen, voorlopig nog wat ondervoed is gebleven. Een merk met potentie dus, dat nog onvoldoende is uitgebuit (overigens hebben over het algemeen alle Italiaanse merken veel potentie). Weinig mensen -lees autonieuwsmedia en hobbyisten- geloven bovendien in de ambities en goede bedoelingen van het opnieuw vormgegeven Italiaanse concern onder leiding van Sergio Marchionne. Kortom voer voor roddel en achterklap, waar zelfs een grote hebberige Duitse autobouwer af en toe op inspeelt. Overigens is de media die zich hier schuldig aan maakt vaak wel van een bepaald ‘SBS’ kaliber… Alles waar je het woordje ‘blog’ achter kunt plakken of ‘WNL’ en ‘Powned’ voor kunt zetten. Kortom een penetrante spruitjeslucht en hoog als-je-haar-maar-goed-zit-gehalte (al lijken sommigen echt een mislukte pruik op te hebben). Een afzeikmedium dat het alleen doet met oneliners en afleveringen vol met holle bomen. In Italië is dat soort recalcitrante media echter vaak niet blauw maar rood gekleurd, zoals RaiDue. Ondank dat daar alles qua televisie onder de invloedssfeer van keizer ‘Berlusca’ valt, gaat die zender wat politieke kleur betreft vaak door voor wat wij Vara noemen. Recht uit de Romeinse socialistische ‘grachtengordel’ zou je kunnen zeggen. Annozero is op die bewuste zender zo’n elitair ‘afzeikprogramma’.
Na ons bericht over het ‘MiTo schandaal’ in dit beruchte programma van Michele Santoro (foto), is nu de eis van de fabrikant uit Turijn bekend geworden; Een schadevergoeding van 20 miljoen euro. Lingotto heeft het over echte schade, omdat het ’testfilmpje’ ook werd vermengd met praatjes over het slechte beleid van de ‘overbetaalde’ CEO met de naam Marchionne. Bij het gesprek was zelfs een vakbondsleider aanwezig. Het eindoordeel klonk heel helder; ‘Alfa Romeo is beter af zonder Fiat. De MiTo is daar een bewijs van.’ Dit was duidelijk de druppel voor het management uit Turijn dat al wel veel gewend was.
Plat procederen die hap.
Terecht!
“Alles waar je het woordje ‘blog’ achter kunt plakken”
Uhm…… Alfa? 😀
Maar wat beweerd wordt staat niet eens zo ver van de werkelijkheid.
@Ferry832: De Mito is gewoon een goede auto. Niet classleading maar wel gewoon gemiddeld of misschien zelfs beter dan gemiddeld.
@Jordy: daarom zijn we er vanaf gestapt 😉
@Ferry: De werkelijkheid of waarheid en feiten zijn er niet genoemd, wel tal van rechtstreekse aantijgingen en keiharde zeer onterechte diskwalificaties met een wel heel zwart gallige ondertoon (het is namelijk een prima product van een goed bedrijf en verder kun je er niets van zeggen). Kortom je kunt iemand met een heel fatsoenlijke smoel verbaal liquideren omdat er ergens een achterliggende reden is met een wel heel politiek tintje. FGA laat dat terecht niet zonder consequenties gebeuren.
Trouwens een B segment auto die een seconde later binnenkomt is ‘NET ZO SNEL’. Het is geen F1…
Chapeau dus voor de reactie van het management.
@Il Quadrifoglio: Ja, oke maar waar is de tijd dat een Alfa nog eens een test won.
Als je de Mito QV op een circuit een rondetijd laat rijden tegen de snelste uitvoeringen van de DS3, de Mini, de Clio, de Ibiza, enz. dan eindigt die als hekkensluiter. Vind ik gewoon erg slecht voor een merk wat sportief wil zijn.
Als je ze wint sta je er beter op in de media en heb je punten waarmee je de concurrentie om de oren kan slaan. Nu is het inderdaad allemaal middelmatig en dat hoort niet als je wilt groeien. De Mito verkoopt ook middelmatig tot slecht en dat heeft oorzaken.
Dit vind ik echt onzin Ferry, werkelijk. We praten hier over een massaproduct uit een gangbaar segment… Wat wil je? 0-100 in 3 seconden en een top van 320 km per uur? Hoe kun je zoiets nou op prestatie boven elke concurrent uit laten stijgen? Let wel we praten over een seconde hè!
@AutoEdizione: Die andere zijn toch ook massaproducten uit een vergelijkbaar segment.
0-100 en een top van 320 is natuurlijk onzin en het gaat me nog niet eens om die cijfers.
Dat de Mito slecht verkoopt heeft oorzaken en ben benieuwd of jij dat ook vind en wat daar dan volgens jou de oorzaken van zijn. De 33 bijvoorbeeld was wel een succes.
Volgens mij gaat het bij Alfa om gevoel en om beleving. Ik heb een aantal keren in een Mito gereden om te weten dat, voor mij, die kernwaarden aanwezig zijn.
Tuurlijk is er wat op aan te merken en ook zullen er snellere auto’s zijn, dat is altijd zo geweest. Sla de historie er maar op na. Door de moderne communicatiemiddelen maar ook de pers, worden bepaalde zaken er veel duidelijker uitgelicht.
Het gaat erom of een auto qua beleving bij jou past, niet om de absolute specificaties. Naar mijn idee is de 0-100 tijd voor mensen die interessant willen zijn op feestjes.
Nogmaals het gaat mij niet om de cijfers maar als je een sportief merk wilt zijn zal je ook eens een test moeten winnen. Anders hoef je ook geen topmodel van een serie te maken.
Beleving haal je overigens wel uit trekkracht, wegligging, gasrespons en stuurkarakter. Als je de snelste Mito wilt doe je dat met een rede en als concurrenten beter zijn dan kan de Mito weleens afvallen.
Ik zou wel graag zien dat de Mito net zo snel zou zijn als de snelste Mini of Clio maar feit is dat die ze niet kan bijbenen op een circuit. Als je op http://www.fastestlaps.com kijkt zie je dat de Mito QV op diverse circuits hopeloos achterblijft op zijn directe concurrenten. Kan je zeggen wat heb ik eraan maar het geeft wel de potentie aan van een auto. Geef je daar niet om dan kan je net zo goed een normale Mito kopen.
Wat dat betreft is het commentaar van dat programma dus niet ongefundeerd.
Ach kom, ik heb zojuist even gekeken en ja hoor gelijk wordt er gelinkt naar Autozeitung….
Wat een site… hiermee verval je gewoon in “zie je wel de mijne is sneller” discussies op verjaardagen. Persoonlijk vind ik het een jongenssite. En je weet niet eens onder welke omstandigheden de vergelijkingen tot stand zijn gekomen. Daarbij is een circuit niet te vergelijken met de openbare weg. Kortom crap.
Trouwens, sneller is niet gelijk aan beter wat je hierboven suggereert.
Om een test te winnen moet de PR van dat merk bepaalde zaken goed regelen, je hoeft hiervoor niet persé de beste auto te bouwen.
Om even wat ik bedoel aan te tonen wat data van de AutoZeitung testtrack:
4. Lamborghini Gallardo 1:35.60
…
18. Ferrari F430 1:38.10
Ferrari 333 pk/ton
Lambo 306 pk/ton
2010 Alfa Romeo Mito Quadrifoglio Verde: Autozeitung test track 1:51.50
2009 Alfa Romeo Mito 1.4 Multiair 135: Autozeitung test track 1:50.50
Dus je kunt beter 135pk hebben dan 170.
@hape: Ja, daar heb je wel een punt. Aan de andere kant is dit 1 van de weinige sites waar je auto`s kunt vergelijken. De omstandigheden staan inderdaad niet vermeld.
Toch gebruiken veel fabrieken circuits als eikpunt. Op de openbare weg heb je er misschien niet veel aan maar meten is weten. Je moet wat.
Ooit waren we trots dat Alfa’s de vloer aanveegde met de concurentie.
Nu hoeft de MiTo alleen maar het mooie mode-popje te spelen en niks te presteren. Dan zou ik wel een Ypsilon kopen Marchione!
FGA laat zich echt kennen met deze aktie.
Go Santoro!
Ik vind het gedrag van mensen als Santoro juist erg verwerpelijk. Halve waarheden gebruiken op landelijke tv, nota bene met een vakbondsleider in z’n kielzog, da’s erg objectief…. Zo kan een bedrijf heel veel omzet mislopen, en uiteindelijk kost dat dus banen. Dat realiseert men zich blijkbaar niet ?
Liever met z’n allen klagen en naar de kloten dan de schouders eronder zetten om uiteindelijk naar een hoger niveau te komen. Alle huidige modellen zijn nog steeds ontwikkeld in een tijd dat het geld niet voor het oprapen lag. En toch is in de stap van 159 naar Mito naar Giulietta duidelijk een forse vooruitgang te bespeuren.
Natuurlijk mag iedereen zeggen wat ie wil zolang het maar enigszins bij de waarheid aansluit. Wat hier gebeurd gaat een stap verder.
Blijkbaar vinden dit soort individuen het persoonlijk belang groter dan de rest.
Als mensen naar Santoro luisteren is dat het probleem van de luisteraars, niet van Santoro. Vrije meningsuiting hoeft niet op waarheid te berusten. Santoro is niet verantwoordelijk voor wat zijn aanhang met zijn informatie doet. FGA had het gewoon moeten laten rusten en de negativiteit ten goede gaan gebruiken.
Nee dat klopt maar daarom kun je het gedrag van Santoro, juist omdat het niet op waarheid berust, nog wel verwerpelijk vinden.
Onwaarheden die uitmonden in laster kunnen veel schade toebrengen.
In de jaren 30 van de vorige eeuw is ook een lastercampagne uitgemond in iets veel ergers en heeft niets te maken met vrijheid van meningsuiting en daarom ook bij wet verboden.de aangekaarte uitspraken en doelstelling van de uitzending heeft niets met goede journalistiek te maken maar eerder met stemmingmakerij en laster.