Alfa Romeo eindelijk écht terug in de F1
Het was al bekend dat Sauber steeds meer op zou gaan in Alfa Romeo. Met de introductie van de officiële naam van het team voor volgend seizoen, is dit nog veel concreter geworden. Hiermee lijkt Alfa’s terugkeer naar de F1 tevens nog een stuk realistischer, dan toen het nog in één adem met het Zwitserse team werd genoemd. Alfa Romeo Racing, zoals deze ‘scuderia’ zal heten, wijst ook letterlijk naar het verleden met de vermelding ‘since 1910’. Oftewel de volledige historie van het rijke Milanese merk, representeert de sportiviteit waar het ook vandaag nog voor staat. Een krachtige merkidentiteit gebaseerd op vele mooie feiten uit het verleden. Er zijn autofabrikanten die er een moord voor zouden doen.
Volgend seizoen is dit dus al de naam. Mogelijk zal dit meer eenduidige DNA ook sterker te zien op de volgende bolide van het team. Half maart zal in Australië menig Alfa Romeo-hart hoe dan ook sneller gaan kloppen als de ‘monoposto’ van Alfa Romeo Racing aan de start verschijnt. Raikkonen en Giovinazzi zullen deze eer mogen dragen. Overigens zal het proces om van Alfa Romeo een zelfstandig en zelfvoorzienend team te maken, ook de komende jaren nog meer vorm gaan krijgen, zoals een tijd geleden al door het management is bekendgemaakt. Precies zoals Sergio Marchionne dat tijdens zijn leven ook voor zich zag. Zowel teambaas Frédéric Vasseur als CEO Mike Manley spreken over een nieuwe stap, om het summum van Italiaanse techniek en stijl, waar Alfa Romeo voor staat, weer op het niveau te brengen dat bij het merk hoort.
En nu moeten ze nog met modellen komen en die gaan verkopen, dan is het helemaal goed.
Nou, dit is voor mij als grote F1 fan echt wel reden voor Hosanna en Halleluja.
Ferrari en Alfa Romeo, met hele grote kans dat Ferrari eindelijk kampioen gaat worden en Alfa heel serieus kan gaan vechten voor ‘best of the rest’ na Ferrari, Mercedes, Red Bull. En het geeft ook goed aan hoe serieus men is over Alfa.
Het is overigens niet volgend seizoen maar dit 2019 seizoen dat op het punt staat te starten.
Ik kan me herinneren dat Fiat Alfa Romeo terug trok uit de F1 omdat het te duur was 2 merken in de F1
@Hilbert
Fiat heeft Alfa nooit terug getrokken uit de F1 omdat het te duur was 2 merken in de F1 te hebben. Daarnaast, zoals al 3 miljoen keer hier uitgelegd, Ferrari is geen deel van Fiat, of FCA, en hebben ieder hun eigen verantwoordelijkheid, dus kan er nooit sprake zijn van 2 merken. Wordt wakker!
Sterker nog: In 1985, het laatste jaar dat Alfa Romeo meedeed met de F1, was het nog een zelfstandig bedrijf.
Dus binnenkort zien we Alfa Romeo uitsluitend nog op het circuit en niet meer op straat. FCA verkoopcijfers in januari in Italie: Alfa Romeo -45%, Fiat -29%, Maserati -36%. PSA, BMW, Daimler, Renault, VW, Kia, Volvo zagen hun verkoop allemaal stijgen. Het marktaandeel van Alfa is lager dan 4 jaar geleden, Fiat heeft zijn marktaandeel in 4 jaar zien halveren. Echt een briljante keuze om niet te investeren in Europa, maar wel geld te verkwisten inde Formule 1.
Op zich mooi. Vraag is of het helpt. De verkoopcijfers januari voor FCA in Italië: Jeep -16%, Fiat -29% en Alfa bijna gehalveerd met -45%. FCA Europa gaat in sneltreinvaart naar de afgrond. Logisch als je niet investeert in nieuwe modellen, niks meer levert in de in Europa veruit populairste B-klasse en de auto’s van Alfa en Maserati die de kar moeten trekken, verouderd zijn of zo overkomen naast de concurrentie. Overigens we een plus voor Lancia, ik schat in door uitverkoop.
De markt als geheel zat op -7% en PSA scoorde een plusje, profiterend van afkalvend aanbod van FCA.
Ik begrijp de leiding van FCA al jaren niet. In het begin had de leiding het gelijk van de winstcijfers. Maar met zulke verkoopcijfers is dat ook verleden tijd. Fijn dat Henk en Hoekree optimistisch blijven, maar ik zie niet in hoe.
Aha, ik zie dat marebleu dezelfde bronnen heeft als ik 🙂
Ik zal wel weer door mijn roze bril kijken .
In jan een verkooprecord voor de fiat panda.
Een verkooprecord voor de lancia ypsilon.
En ja grotere autos hebben het moeiljik in italie heeft niks met fca te maken maar met de situati in italie.
Nogmaals als je commentaar geeft zorg dan dat je weet waarover je praat.
En de formule 1 toppie toch de moeder van ferrari is weer tot leven .
Forsa alfa.
@Hoekree: roze bril inderdaad. De Panda had geen verkooprecord. En de strategie van FCA in Europa was inzetten op auto’s met een hogere marge, Alfa en Maserati, en Lancia uitfaseren. En wat zien we? De enige modellen die het goed doen zijn de Panda en de Ypsilon, de 2 met de laagste marges, en ook nog van het merk dat uitgefaseerd is. In de top 10 in Italie vinden we de T-roc, de Duster, de Polo, de Yaris, de C3, Clio, maar geen Fiat 500, geen enkele Jeep, Alfa, geen Punto, geen Tipo. Alfa en Maserati scoren bar slecht, fabrieken liggen grotendeels stil. Marchionne noemde de 159 een vergissing, maar de Giulia is pas echt de grootste flop in 25 jaar Afla Romeo.
Kijk mareblue .
Ik zie het anders dan jou mijn mening en mijn gedachten.
Ik weet wat er allemaal speelt j8j sxhijnbaar niet
Eigenlijk is Alfa weer op het punt waar het allemaal ruim 100 jaar geleden ooit mee begon, lees maar eens de Engelstalige Wiki pagina ‘Alfa Romeo in motorsport’. In 1913 begon het allemaal met de motorsport om van daaruit bekendheid te krijgen en het bedrijf op te bouwen. Mooi
Wat weet je dan eigenlijk Hoekree?
Wim dat zal je zelf allemaal moeten opzoeken .
Maar geloof me dat ze bij fca heel erg bezig zijn .
Hoekree , ik vind het fijn voor je dat je alles gelooft.
Okee, ik gooi hier even een theorietje neer. Ferrari dreigt al jaren om uit de F1 te stappen, omdat ze het niet eens zijn met de regelwijzigingen. Maar ze weten dat het dan bijna onmogelijk wordt om later terug te keren, als je de binding met de races en de ontwikkelingen mist. Welnu, zie hier de oplossing.
@Hoekree jouw probleem is dat je altijd alles gelooft wat FCA aan plannen bekendmaakt, terwijl je ook weet dat daar nooit iets van terecht komt. Kijk eens naar 3 willekeurige andere merken op de Europese markt, je mag zelf kiezen. En kijk hoeveel modellen die de afgelopen 2 jaar op de markt brachten, en hoeveel ze dit jaar op de markt brengen. En vergelijk dat met Alfa, Fiat (beide 1), Maserati (0). Bedenk vervolgens dat mild hybrid niets toevoegt (praktijkverbruik 5% zuiniger), en dat VW en Renault / Nissan elk 20 EV’s op de markt brengen de komende 4 jaar. Slaap lekker.
@MarcoPas
Haal je theorietje maar weer lekker naar binnen! Ferrari dreigt nergens mee, er is helemaal niets aan de hand met regelwijzigingen, Ferrari heeft het F1 budget zelfs vergroot en zal de F1 nooit verlaten.
Mareblue heb niks persoonlijks hoor maar sorry je hebt het mis.
We zijn een wereldbedrijf niet europees alleen .
In zuid amerika komt de ene na de andere andere uit .ook heeft jeep nieuwe moddelen ook ram.
Dan denk jij natuurlijk boeie.
Maar jij weet de schuld is weg , jeep geeft fin zekerheid en nu is italie aan de beurt.
Dat de ev zo een opmars ivm milieuregels moet fca ineens omschakelen dat betekend in 2019 geen nieuwe modellen maar in 2020 komt het wel .
Vergeet nogmaals niet dat we een grote schuld hadden.we waren op sterven na dood.
@Henk: Ik ook van niet, maar Italianen kunnen rare Romeinen zijn ze hun zin willen krijgen. Laten we begin volgend jaar eens kijken.
Hoekree, hoe is her eigenlijk met die grote facelift van de giulieta wat er zou komen????,
@Hoekree: ook in Brazilie is FCA in 6 jaar tijd een kwart van zijn martkaandeel kwijtgeraakt, en is Fiat zelfs bijna gehalveerd: daar wel nieuwe modellen, maar die halen bij lange na niet het succes van voorheen. Verder kunnen we niet anders dan concluderen dat de wederopstanding van Alfa Romeo en het groot maken van Maserati mislukt is, niet door externe omstandigheden, maar door falend beleid van FCA. Ze hadden in plaats van de schuld volledig afbouwen en de Agnelli’s superdividenden uit te keren moeten kiezen voor een investering in nieuwe modellen, of na het afbouwen van schulden de boel opslitsen en in delen verkopen. Alles was beter geweest dan aanmodderen en de merken laten doodbloeden, zoals nu.
Ook in Brazilië was een omslag nodig naar een nieuw type modellen doordat de markt drastisch veranderde. Ik geloof dat Fiat daar heel goed op heeft geanticipeerd met de bouw van de nieuwe fabriek en de introductie van Jeep en Fiat Toro. Ook de Argo is een schot in de roos om die markt voor de massa meer verschuift van A naar B segment nu. De B van Brazilië 🙂
Mooi gezegd lancia 4ever.
Mareblue je weet echt te weinig wT er in de autowereld aan de hand is.
@Hoekree: ik geef vooral feiten weer. Vertel ons nu eens wat er volgens jou aan de hand is in de autowereld, en hoe FCA daar op inspeelt? Je roept steeds je dingen weet en leest, maar wordt nooit concreet. PS: Alfa Romeo in de VS in januari -30%, Fiat -40%.
@Lancia4Ever: In 2012 had Fiat een marktaandeel in Brazilie van 23% en was het grootste merk. Jeep deed nog niet mee (minder dan 0,1%). Zes jaar later heeft Fiat nog een marktaandeel van 13%, bijna gehalveerd! Hoezo zijn de nieuwe modellen succesvol?? Dankzij Jeep heeft FCA er nog een aandeel van 17,5%, nog altijd een verlies van 20% marktaandeel in 6 jar tijd. VW, Hyundai/Kia, GM en Renault Nissan zijn daar de winnaars, FCA de verliezer.
@mareblu
Wat al je opmerkingen te maken hebben met Alfa Romeo in de F1 begrijp ik niet, maar vooruit, toch maar reageren.
Je bent zeer slecht geïnformeerd. In Brazilië is Fiat de afgelopen jaren zeer druk bezig geweest het totale programma en de productie te vernieuwen en vooral de nieuwe modellen op een kwalitatief veel hoger plan te brengen. Van te voren was ingecalculeerd dat dit in het begin veel marktaandeel zou kosten maar het plan is om weer aan de top te komen en dat gaat niet eens zo lang meer duren.De timing van Fiat is ook ongelooflijk goed, Brazilië staat aan de vooravond van grote economische opbloei, zo is momenteel de verwachting.
Bij Fiat moet je natuurlijk nog Jeep optellen, zeer succesvol in Brazilië.
@Henk, je bent zelf slecht geinformeerd. Ik heb Jeep er bij geteld, beter lezen: heel FCA inclusief Jeep is in 6 jaar tijd van 23 naar 17,5% marktaandeel gezakt, en het merk Fiat van 23% naar 13%. En ja, de nieuwe modellen zouden een aanloop nodig hebben, een dalend marktaandeel was ingecalculeerd voor de jaren 2015 en 2016. De harde waarheid is dat FCA ook in 2017 en 2018 marktaandeel blijft verliezen aan met name VW en Renault/Nissan. En het merk Fiat heeft net als Italie een all time low bereikt, ondanks die nieuwe modellen. Ook VW en Renault kwamen namelijk met nieuwe modellen, en die slaan gewoon beter aan.
@mareblu
Je moet echt goed lezen wat ik schrijf en ik had het alleen over Brazilië.
@Henk: dit zijn cijfers van Brazilie. De nieuwe VW Polo, Renault Kwid en de good old Chevrolet Onyx doen het aanzienlijk beter dan de Strada, Argo, Toro en Mobi. Pakken we heel Latijns Amerika dan ziet het er nog somberder uit.
@mareblu
Je moet echt goed lezen wat ik schrijf.
Henk .mareblue wil niet lezen.
Fca doet het gewoon hoed in brazilie verkopen gaam omhoog elke maand.
Maar het probleem van mareblue is dat hij denkt in merken.
Maar jeep fiat alfa lancia dodge ram maserati vallen allemaal onder fca en fca maakt winst verkopen zijn goed .gaat het ene merk wat minder vangt de ander het weer op met winst.
@Henk: jij bent hier degene die niet goed leest: natuurlijk doen de recente verkiezingen hopen op een nieuwe hoogconjunctuur. Maar FCA is daarvoor minder goed gepositioneerd dan Renault en VW: hun nieuwe modellen slaan beter aan dan die van FCA.
@Hoekree: je bent in dromenland: sinds 2012 is de Brazilaanse markt eerst hard gedaald. FCA daalde nog harder en verloor marktaandeel. Sinds 2016 steeg FCA weer, maar de markt steeg harder en dus verloor FCA nog meer marktaandeel. FCA doet het niet slecht, de concurrentie doet het beter. Ik weet het, de realiteit is soms hard, maar wat jij doet noemen we je kop in het zand steken.
@mareblu
….Van te voren was ingecalculeerd dat dit in het begin veel marktaandeel zou kosten maar het plan is om weer aan de top te komen….
Snap je dit niet?
Jawel, maar jouw definitie van “in het begin”is duidelijk een andere dan de mijne. De helft van die nieuwe modellen rijdt inmiddels 2,3 jaar rond, de meest recente ook al weer een jaar, en het marktaandeel daalt nog steeds. Renault en VW hebben hun modellen later ververst, en zijn nu beter gepositioneerd voor een nieuwe hoog conjunctuur.
@mareblu
Het is volkomen onbelangrijk wat ‘onze’ definitie is van ‘het begin’.
Het enige wat van belang is dat Fiat Brazilië op dit moment nog volop bezig is met het proces!
Beetje off-topic allemaal….