Alfa Romeo domineert weer ouderwets in Mille Miglia 2012
Het leek of de tijd had stilgestaan, toen afgelopen zaterdag na 1600 kilometer een Alfa Romeo 6C 1500 GS Zagato uit 1933 de Mille Miglia van 2012 won. Het team bestond uit de Argentijnen Cladio Scalise en Daniel Claramunt. Vorig jaar behaalde de legendarische 6C een derde plaats. Dit jaar hingen de geesten van Tazio Nuvolari en Giuseppe Campari dus extra over deze race, alsof ze wilden laten weten dat de ‘Mille’ ook daadwerkelijk de mooiste race ter wereld behoort te blijven. Zelfs enkele kritische anti-mafia bewegingen met spandoeken langs de weg (i.v.m. de aanslag in Brindisi) konden daar geen verandering in brengen.
De Alfa Romeo 6C 1500 GS ‘Testa Fissa’ van de Scuderia Ferrari die dit jaar won, is een van de bijzondere Alfa Romeo’s die niet meer is weg te denken uit de Mille Miglia. Opmerkelijk is het feit dat dit model ooit debuteerde met een vrouwelijke coureur achter het stuur, te weten Anna Maria Peduzzi (foto) uit Olgiate, provincie Como. Ze won in 1933 de Coppa Principessa di Piemonte voor Scuderia Ferrari. In 1934 deed ze mee aan de Mille Miglia en werd ze dertiende, vlak achter een 8C. De 6C 1500 is gebaseerd op de bekende 6C 1750, waarmee Alfa Romeo al vanaf 1929 wedstrijden won in de Mille Miglia, Targa Florio, Tourist Trophy van Montlhéry. Alfa Romeo bracht in diezelfde periode een kleine serie met 1500 motor uit en cilinders met vaste kop (‘Testa Fissa’). Dit waren er 6 in 1929 en vervolgens nog 12 exemplaren in 1930, dat tevens de laatste aantallen waren van de Alfa’s Gran Sport serie. Slechts enkele kregen de unieke carrosserie van Zagato, zoals de winnaar van dit jaar.
In 1936 kocht de Zwitserse baron Jacques de Rham deze auto, het bewijs dat Alfa Romeo al lang een hoog aanzien genoot in de autowereld. Hij was eigenaar van het team Marremano. In hetzelfde jaar nog, kocht Vittorio Belamondo de 1500 en in 1937 werd het alweer eigendom van David Vitale. De auto overleefde de oorlog en werd in 1946 eigendom van Ermanno Motto. Vervolgens ging het in 1953 naar de Amerikaanse coureur Danny Collins, die ‘m meenam naar de VS (import door Ferrari dealer Luigi Chinetti). In datzelfde land, kocht verzamelaar David Biggs uit Missouri de 6C 1500 GS Zagato en vervolgens passeerden nog eens langs een drietal eigenaren, wat niet bevorderlijk was voor de conditie van de auto. Uiteindelijk kwam het toch goed met deze magische Alfa, want de Amerikaanse Alfist Henry Wessells III bracht de auto weer in aanraking met de geboortegrond in Milaan. Hij kende bijvoorbeeld de bekende Luigi Fusi, de geestelijk vader van diverse bekende documentaties rond Alfa Romeo. Vanaf midden jaren ’80 begon de 6C 1500 ‘Test Fissa’ een nieuw eervol leven en in 2009 werd Mark Gessler de nieuwe eigenaar. Hij zorgde er voor dat de auto dankzij het bestuderen van fotomateriaal uit 1934 (uit het Museo Storico in Arese), toen Anna Maria Peduzzi ermee deelnam, weer tot in detail in ere hersteld werd. Dit jaar hebben de auto en zij die ‘m bestuurden, in Brescia laten zien waar de 6C 1500 GS Zagato ‘Testa Fissa’ voor altijd thuishoort.
Bellissima!