Alfa Romeo denkt al aan zelfsturende Giulia
De Alfa Romeo Giulia is misschien wel de mooiste stuurmansauto in het D-segment als je op de recente reacties over de rijdynamiek van de pers afgaat. Toch ligt er ook voor dit model mogelijk een toekomst in het verschiet waarbij de auto zichzelf zal kunnen besturen zonder dat je dat prachtige stuur hoeft aan te raken. We weten dat FCA met Google in zee is gegaan voor deze techniek en dat blijft heus niet beperkt tot ÊÊn model. Deze techniek heeft de toekomst. Verschillende grote producenten werken er inmiddels aan en Fiat Chrysler Autmobiles wenst niet achteraan te lopen wat dit betreft. De keuze voor de Giulia toont tevens aan hoe belangrijk deze Alfa is. De Giulia is de basis waarop alles verder tot ontwikkeling zal komen. Tot en met Maserati aan toe.
Autocar meldt dat Alfa-baas Harald Wester (foto) de Giulia inmiddels met zelfsturende techniek in verband heeft gebracht. De CEO zou hebben gezegd dat het breed inzetten van de techniek niet eerder dan in 2024 voor FCA een feit zal zijn, maar dat voor de sportsedan al volop wordt nagedacht hierover. Wester spreekt over een toekomst waarin het heel normaal zal worden dat in druk verkeer de automatische piloot werkzaam zal zijn, maar dat men ter ontspanning op mee lege wegen graag zelf het stuur in de hand zal nemen, vooral in een Alfa Romeo. Het beste van twee werelden aldus de chef van Alfa Romeo en Maserati.
Bijzonder vreemde keus, een echte stuurmans auto ontdoen van z’n USP. Ik zou verwachten dat electrisch en autonoom een mooie kans zou zijn voor Lancia.
@Marco Pas Kwestie van tijd. Lancia zal pas tegen 2020 op stoom komen samen met Chrysler in het D en E segment met voor en vierwielaandrijving đ Een belangrijke stap op de Amerikaanse en Italiaanse markt. Inmiddels is bevestigd dat de opvolger van de 300 voorwielaandrijving krijgt. Dat is een hint richting Lancia. FCA is straks van alle markten thuis en kan dan zowel BMW als Audi beconcurreren dankzij twee totaal verschillende premiummerken. đ
Nou ja, zo kan Google alvast onderzoek doen hoe ze hun software sportief rijgedrag kunnen laten vertonen đ