Alfa Romeo baas Imparato gaf al voorkeur aan Junior
Imparato had een duidelijke voorkeur.
Alfa’s bevlogen CEO Jean Philippe Imparato vond het altijd al een goed idee om de B-segment Alfa Romeo Junior te noemen. Nog voordat het (tevergeefs) Milano werd zei hij tegen ons tijdens een kort interview in Frankrijk dat hij Junior een goede naam zou vinden. Ook omdat volgens de CEO historische namen de voorkeur hebben bij heel het team rond Alfa Romeo.
Een rijke geschiedenis.
De op de Giulia Sprint gebaseerde GT 1300 Junior uit 1966 kreeg al deze veelzeggende aanduiding. Een sportwagen met een lichtere motor, maar met alles behalve matige prestaties op het gebied van dynamiek en vermogen. De eerste Junior had 89 pk tegenover een gewicht van 1020 kg en bereikte een voor die tijd hoge topsnelheid van 170 km/u. Junior staat al sindsdien voor kenmerken als sportief, jong, licht, dynamisch en compact. Zaken die ook matchen met de jongste creatie uit 2024. De naam Junior kwam vervolgens terug op de markante 1300 Junior Zagato. In diezelfde jaren kregen ook de 1300 en 1600 Spider de naam Junior als basisversies van de Spider 1750. Veel later waren het de 145 en 146 waarvoor de naam Junior opnieuw onder het stof vandaan werd gehaald. Wat misschien velen is ontgaan, is het feit dat ook de MiTo als rijk uitgeruste 78 pk versie de eervolle bijnaam Junior heeft gehad (foto onder). En meer recent hebben ook de gelimiteerde versies van de Giulia en Stelvio in de kleur Ocra Lipari hebben de aanduiding Junior gehad als verwijzing naar de instapper uit de jaren zestig in met dezelfde tint (foto boven).
Terechte naamgeving.
De huidige Alfa Romeo Junior heeft als hybride en volledige elektrische uitvoering een sterk dynamisch en compact karakter. Sportiviteit en stijl volgens een rijke traditie en met een jongere doelgroep in gedachten. De trotse typenaam Junior is dus een zeer passende aanduiding voor dit model.
Sportief en Jong en Junior met een koets die populair is onder 70+. Had toch liever een hatch back gezien ipv van de zoveelste bluf mini SUV. 🤔🫣
Hoop toch echt op een Gulietta opvolger die laag bij de grond is en met meerder capaciteiten aan batterijen.
De junior is 2 cm.hoger dan een giulietta.
Je lult wel maar je weet niks
En mild hybrides en PHEV als de 1.3, 1.5 en de 2.0 daarvan heeft de hybride 350pk in de Gibli die had ook al in de Giulia moeten liggen naast de 1.5.
Ik hoop wel dat deze goed verkoopt zodat ze meer modelen gaan maken maar s.v.p. geen suffe SUV’s meer daar hebben ze er zat van en echte verkoop kanonnen zijn dat helaas niet.
AR159 precies
Naam of logo zijn zelden belangrijk. De naam moet niet “fout” zijn, zoals ooit de Fiat Croma.
Een 145 of 146 was niet populair, een 147 of 156 wel. De auto moet gewoon goed zijn. Een 9 of hoger wordt een succes.
De Junior moet slagen met design, de motor, het comfort en sportiviteit. Maar na een jaar weet de koper dat wel. Dan komt service, onderhoud, betrouwbaarheid, nieuwe varianten, doorgroeien, goede inruilprijzen. Kortom, een organisatie die staat voor kwaliteit en daarop blijft hameren.
En natuurlijk ook nieuwe modellen die aansluiten op de Junior. Geen experimenten, maar logische vervolgstappen. Dus een grotere SUV en een Giulia SW Allterrain. GĂ©Ă©n cross-overs ala e-408. Geen Alfa-DNA. Buona Fortuna!