Alfa Romeo 4C krijgt geavanceerde ophanging
Veel wisten we eigenlijk al, maar wat je hier leest is een bevestiging van de cijfers die bij de nieuwe Alfa Romeo 4C zullen horen. Vandaag verschenen ze daarom in de Italiaanse krant Il Corriere della sera. We zetten ze ook nog even voor je op een rijtje, al was het om het geheugen wat op te frissen: De 4C markeert de terugkeer naar de VS (presentatie in Detroit), is ongeveer 4 meter lang en heeft een wielbasis van 2,4 meter. Het totale gewicht blijft onder de 850 kg (!), terwijl de nieuwe 1.8 Turbo meer dan 200 pk heeft. De top van deze lichtgewicht ligt boven de 250 km per uur. Een sprint van nul tot honderd kan in minder dan 5 seconden plaatsvinden.
Zoals bekend bestaat de onderhuidse structuur van het platform en de kooiconstructie uit hoogwaardig aluminium, staal (aan de achterzijde) en carbon fiber. De auto symboliseert ook de typische rijdynamiek die bij het merk Alfa Romeo hoort. Dat is mede te danken aan een geavanceerde hogere lay-out van de double wishbone ophangingen tussen de voorwielen (McPherson achter). Hierdoor is de invloed op de banden bij zijwaartse druk minimaal, met meer grip als gevolg. In tegenstelling tot de traditionele oplossing, zal de nieuwe opzet ook de veerweg standaard verkorten. Een 100% sportwagen dus, die ook op het circuit thuis hoort. De gewichtsverdeling komt op 40% op de voorzijde en 60% op de achterzijde. De transmissie is een nieuwe variant van de gerobotiseerde TCT met dubbele droge koppeling. Uiteraard vinden we in de 4C ook het DNA-systeem weer terug.
Dit klinkt allemaal goed.
Ook dat ze toch nog steeds over die 850kg praten en dan ook nog eens er onder. Als ze deze nu voorzien van de 235Pk t/m 300 PK 1720tbi zullen de hoost vermogende idiote bometjes worden. En zo als de beelden al lieten zien van een test rit niet voor in winters weer daar moet je dan een gewone AR voor hebben bij voorkeur awd of vwd.
Wel jammer dat die “double wishbone” in heel veel alfa’s werd toegepast maar na de 159 als laatste niet meer. Ik vind dit wel een gemis in de Mito maar ook in de Giulietta Tenminste ik heb ze daar niet terug kunnen vinden. Laten we hopen dat de beste (in de vorm van degelijk/betrouwbaar) alfa aller tijden snel opvolging krijgt en alle AR weer een eigen wielophanging met “double wishbone” aldan niet met vwd, rwd of Q4.
De 4C heeft het dus laten we hopen op de rest ook een Mito 2 met een betere wielophanging dan een punto mag best want wat stijvere veren en dempers is niet alles en een DNA knop.
Ik weet bijna zeker dat AR met deze basis ook terugkeert in de autosport.
Mooie berichten allemaal, maar wat ik niet precies begrijp is wat er specifiek bedoeld wordt met “double wishbone ophangingen NAAST de voorwielen”.
😆 heb er ’tussen’ van gemaakt. ‘aan’ had ook gekund.. maar je begrijpt het inmiddels wel denk ik. In ieder geval heeft ie achter McPherson 😀
OK 😆
Het totale gewicht rijklaar is exact 1000kg voor de productievesie. Kentekengewicht is dan 900kg.