Alfa Romeo 4C knap staaltje techniek
Vorige week onthulde Alfa Romeo de zeer smakelijke 4C. De compacte sportwagen is niet zomaar een herintroductie van het merk, nee het is een toekomstgericht statement over vormgeving, techniek en prestaties volgens het aloude Alfa-DNA. Het maakt ook jaloers, want vanuit VW-kring is deze dagen opnieuw de wens geuit om het ‘droommerk’ over te nemen. Toch lijkt het te laat voor Wolfsburg en de 4C is hier alvast het tastbare bewijs van.
Hier nogmaals de technische gegevens van een auto dat mogelijk zelfs een nieuwe standaard zet op het gebied van prijs-kwaliteitverhouding, maar ook als het gaat om een lichtvoetige rijdynamiek. Een ware sensatie en ‘fun to drive’.
De 1750 TBI zorgt dat de auto in 4.5 sec naar de 100 kan. Je kunt als bestuurder hierbij gebruik maken van Launch Control, gekoppeld aan een gerobotiseerde Alfa-TCT transmissie met dubbele droge koppeling. Voor optimale sportiviteit kan gekozen voor de ‘Race mode’ via de Dynamic-stand van de DNA-schakelaar. De stabiliteitscontrole en de ABS wordt dan uitgeschakeld. Het TFT-scherm voor de bestuurder zal dan tevens van kleur veranderen, waardoor de bestuurder intuïtief op de hoogte blijft van de afstelling. De topsnelheid ligt op 258 km/u en het maximum vermogen komt op 240 pk bij 6000 toeren/min. De verhouding vermogen/kg komt op 4 pk.
Alfa Romeo toont nu ook in beeld hoe de achterwielaangedreven 4C qua opbouw precies in elkaar steekt. Het carbon fiber chassis was al te zien in Genève, evenals de nieuwe aluminium 1750 TBI. De basis van de 3989 mm langer 4c, gemaakt van carbon fiber, weegt slechts 65 kg. Aan voor en achterzijde bevindt zich de kreukelzone gemaakt van hoogwaardige aluminium, wat ook geldt voor het grootste gedeelte van de carrosserie. De zeer lichte 4C weegt in totaal 895 kg (38% front – 62% achter).
De ophanging voor bestaat uit een dubbele wish bone opzet en McPherson achter. Geperforeerde zelf ventilerende remmen zijn van het Italiaanse merk Brembo (305×28 mm voor) en TRW (292×22 mm achter). Voor gaat het om de maat 350 x 28 mm en achter 292x 22 mm. Deze stellen de bestuurder in staat om bij een snelheid van 100 km per uur binnen 36 meter tot stilstand te komen. De wielmaat voor komt wat 4C Launch Edition betreft op 18 inch voor en 19 inch (17/18 inch voor de normale versie) achter, met daaromheen Pirelli P-zero’s met de maten 7Jx17 H (voor) en 8J18 H2 (achter).
Vantagio grazie alla technologie 🙂
Killer;
van alles wat in zijn segment bevindt, maar dan wel op een briljante manier!
Marchionne heeft woord gehouden: Als, dan goed. Belooft nog wat voor de toekomst!
Mooi he