Alfa Romeo 33 Stradale wint Coppa d’Oro op Villa d’Este

Een van de meest indrukwekkende auto’s die ooit is gebouwd, de Alfa Romeo 33 Stradale heeft de prestigieuze publieksprijs Coppa d’Oro gewonnen tijdens het Concorso d’Eleganza Villa d ‘Este afgelopen weekend. In de tuinen van Villa Erba te Cernobbio (Como) trok deze oogverblindende middenmotor Alfa ondanks z’n zoveelste optreden opnieuw een hoop aandacht. De gouden bokaal voor de creatie van Franco Scaglione is de op een na hoogst haalbare prijs tijdens het concours. De 33/2 uit 1968 (ontwerp uit 1966 en productie vanaf 1967) is gebouwd bij Carrozzeria Marrazzi di Caronno Pertusella (dichtbij Arese). Dit bedrijf is in 1962 opgericht door een aantal voormalige werknemers van het beroemde Carrozzeria Touring. Dit exemplaar is van de Zwitserse verzamelaar Albert Spiess.

Er is onenigheid over het exacte productieaantal van de Alfa Romeo 33 Stradale 1.995 cc V8 (Giuseppe Busso) van 230 pk bij 8800 toeren (0-100 in 5,6 seconden). Men gaat uit van 18 exemplaren. De auto is in z’n oorsprong uitgedacht voor deelname in duurwedstrijden en races bergop (heuvelklim). De dit jaar overleden Teodoro Zeccoli was medeverantwoordelijk voor de intensieve testfase. De straatversie voor klanten kostte toen al 9,75 miljoen lire. Tegenwoordig is 10 miljoen euro de meest genoemde waarde. De de Ferrari 335 Sport Spider Scaglietti uit 1958 (zie gallery) ging met de eerste prijs aan de haal als beste van de show. Het model haalde in 1957 het wereldnieuws door een dramatisch ongeval in de Mille Miglia waarbij coureur (Alfonso de Portago), copiloot (Edmund Gurner Nelson) en 9 toeschouwers waarvan 5 kinderen omkwamen. De nog altijd tot de verbeelding sprekende Lancia Stratos Bertone uit 1970 won een speciale prijs van het jongere publiek. De nieuwe Ferrari SP38 “Deborah” won ook een designprijs.

[nggallery id=1213]

Deel dit artikel:

5 gedachten over “Alfa Romeo 33 Stradale wint Coppa d’Oro op Villa d’Este

  • 29 mei 2018 om 16:19
    Permalink

    Un capolavoro, een van de allermooiste uit dat tijdperk, kunst op wielen.

    Beantwoorden
  • 30 mei 2018 om 17:27
    Permalink

    Een iets is zeker : de Alfa 33 Stradale is ABSOLUUT NIET uitgedacht voor duurwedstrijden en heuvelklims. Het gaat om een straatversie (Stradale) van de Alfa Tipo 33 !!!!!!!

    Beantwoorden
  • 30 mei 2018 om 18:02
    Permalink

    Hier wordt gewoon aan het project 33/2 gerefereerd dat dus ABSOLUUT WEL daarvoor in het leven is geroepen. Hoofdletter gebruik om iets duidelijk over te brengen denk ik dus bij deze…

    Beantwoorden
  • 30 mei 2018 om 21:52
    Permalink

    Beste Lancia4Ever,

    In de tekst staat nergens een verwijzing naar de Tipo 33 (hetzij 33/2, 33TT3, enz.). LETTERLIJK staat er ‘De auto…’ en dat kan alleen verwijzen naar het antecedent uit de vorige zin. Basisgrammatica… Bovendien verwijst de benaming ‘Stradale’ (het woord zegt het zelf) uitdrukkelijk naar een straatversie en dus zeker niet naar een competitieversie…

    Beantwoorden
  • 31 mei 2018 om 09:02
    Permalink

    o..mammamiad’unaltramadre…ik hoop dat je verder wel geniet van dit korte leven op deze aardkloot.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.