Alfa Romeo 33 Stradale nieuwe stijl imponeert

Instant icoon. 

Vanmiddag onthulde Alfa Romeo zoals beloofd z’n nieuwe ‘Halo car’. Na 8C en 4C een nieuwe exoot met een historische naam, namelijk 33 Stradale. En opnieuw kun je concluderen dat als een merk als Alfa Romeo een gelimiteerde sportwagen presenteert, er eigenlijk iets magisch plaatsvindt. Dit is een waardige herinterpretatie van een de mythische Alfa uit 1967. Net zo gelimiteerd en prijzig bovendien. Er worden maar 33 stuks samengesteld. Imparato zei tegen ons dat deze auto een dapper project vormt zoals maar weinig autobouwers die nog aandurven vandaag de dag. De 33 Stradale is een poging om alles samen te laten vallen zoals dat in het verleden ook gebeurde. Ontwerpers, technici en zelf potentiële klanten zijn vanaf dag 1 bij elkaar gekomen om deze ultieme Alfa Romeo tot stand te brengen. Vergelijkbaar met hoe het er bij Italiaanse carrosseriebouwers in de jaren ’60 aan toe ging. Die plek is letterlijk een speciale ruimte in Arese door Alfa Romeo “Bottega” genoemd. Deze aandacht en toewijding resulteert in een in onze ogen instant stijlicoon. De 33 Stradale anno 2023 is een kunststuk, met zowel innoverende elementen als prachtig tijdloze vormen.

Levelen met het verleden.

Ook CEO Imparato zegt vandaag dat dit een ultieme poging is geweest om terug te brengen wat ooit op zo’n bijzondere wijze plaatsvond. Op niveau met het verleden, aldus de CEO. Een niveau wat men van plan is vast te houden bovendien. Deze ‘fuoriserie’ is niet de laatste beloofde de markante Fransman.

Magnifiek design zonder compromis.

Dat Centro Stile carte blanche heeft gekregen om al z’n knowhow en kunde uit de kast te trekken blijkt uit alles. Als je deze 33 Stradale op je in laat werken zie je zowel een mooi uitgebalanceerde lijn, als markante prikkelende elementen die uitermate uitgesproken zijn. Precies de combinatie die bijzondere Alfa Romeo’s uit het verleden zoals de 33 Stradale, maar ook een Montreal of een SZ ook hebben. Italiaanser dan dit wordt het dan ook niet en je mag met een gerust hart stellen dat elders in de wereld dit effect niet direct wordt geëvenaard. Functionaliteit en schoonheid gaan op harmonieuze wijze hand in hand.

Je komt ogen te kort. 

Visueel prikkelt de 33 Stradale van binnen net zo hard als van buiten. Dat is een knap staaltje van Centro Stile. Het klokwerk is een waar kunststuk, evenals de vormgeving van dashboard en middenconsole. Prachtige unieke details vliegen je om de oren. In diagonale lijntjes valt het Alfa Romeo logo te ontwaren in de deurpanelen. De vleugeldeuren met gebogen glas tot boven je hoofd zijn al even bijzonder en uiteraard volledig in de geest van de oer-33 Stradale. Het front met de brede koplampen zijn eveneens een passende herschrijving van de geschiedenis en voor de magnifieke achterzijde komen we bijna woorden te kort. Ook hier zie je hoe op zeer knappe wijze elementen van de voorganger uit de jaren ’60 opnieuw zijn uitgedacht. Zoals de donker getinte luchtinlaten aan de zijkant. De Coda tronca, de integratie van de grote ronde achterlichten in de V-vormige achterzijde richting de diffuser die juist weer omhoog wijst… Het is een perfect lijnenspel, een symfonie van hoe een ultieme sportwagen er dient uit te zien. We mogen rustig slapen deze nacht, want we weten dat Alfa Romeo dromen van juwelen zal blijven creëren, ook in de toekomst.

Ook functioneel.

Het ontwerp gaat hand in hand met effectiviteit. De aerodynamische oplossingen zorgen voor een Cx van 0.375 naar nul Cz (downlift). Binnen tref je enkel nuttige bedieningselementen op de middenconsole. Opnieuw is minder meer, precies zoals in Alfa’s uit het verleden. Kopers hebben ook nog kunnen kiezen wat de afwerking van het interieur betreft uit de uitvoeringen “Tributo” en “Alfa Corse”. Men had een straaljager in het achterhoofd tijdens de vormgeving. Dat blijkt ook uit de bediening met hendeltjes op het plafond. Je treft enkel uiterst hoogwaardige materialen in aluminium, alcantara, leer en carbon fiber. Ook hier gaan functionaliteit en unieke vormgeving hand in hand. Italiaans vakmanschap van het meest hoogwaardige niveau. De kuipstoelen in twee tonen leer van Poltrona Frau zijn ware kunststukjes.

Met V6 of volledig elektrisch. 

We vroegen ons nog weleens af in het begin, of dit nieuwe topmodel van Alfa Romeo nou een ICE of een BEV zou worden. Beide is het antwoord. De MC20 waar de 33 Stradale z’n basis mee deelt is ook binnenkort als vol elektrische Folgore beschikbaar. Dat resulteert in deze mogelijkheid. De versie met V6 heeft een magische top van 333 km per uur en 620 pk. De EV zal 750 pk hebben. De prestatie zullen vergelijkbaar zijn met een acceleratie van amper 3 seconden naar de 100. Remmen kan ook op ultieme wijze dankzij Alfa’s Brake-By-Wire en carbonkeramische Brembo remschijven. Uiteraard is de reeds beproefde carbon fiber monocoque opbouw (sinds de 4C) in combinatie met een ‘H’ vormig aluminium chassis, een garantie op een hoge stijf- en lichtheid. Carbonfiber vind je ook in het dak plus aluminium voor de scharnierende delen van de werkelijk prachtige vleugeldeuren.

Klanten van begin tot eind betrokken.

Wat Ferrari kan, kan Alfa Romeo ook. De reeds genoemde Bottega bevindt zich in het Museo Storico in Arese. De perfecte plek om klanten van het begin tot het moment van aflevering te betrekken bij de realisatie van deze zeldzame bolide. Tijdens de GP van Monza in 2022 werd al met de eerste klanten gesproken. Deze persoonlijke benadering werd ook vaak toegepast door carrosseriebouwers in het verleden. Het is een ambachtelijke benadering, die uiteindelijk op hoog niveau zal worden uitgevoerd door Milanese Carrozzeria Touring Superleggera. Veel mooier wordt het niet. Maar daar is de prijs dan ook naar. F1 coureur Bottas is zelfs betrokken bij de set-up en aflevering van de auto. Hij test de auto’s persoonlijk op Balocco om te voelen of alles optimaal is.

Deel dit artikel:

7 gedachten over “Alfa Romeo 33 Stradale nieuwe stijl imponeert

  • 30 augustus 2023 om 19:42
    Permalink

    Als je van mooie auto’s houdt❣= dit toch 1 van de mooiste objekten👍die n mens🤗 zich kan veroorloven & dan ook boven n Rolls, Bugatti of Bentley!👋

    Beantwoorden
    • 5 september 2023 om 13:07
      Permalink

      Dit is de ultieme supercar , geen belachelijke grote motor maar
      een top vermogen uit 2.9 liter . De styling is echt hier en daar de jaren 60 en natuurlijk mooier als niemand kan als Italianen .Hoop er ooit één te zien .

      Beantwoorden
  • 31 augustus 2023 om 05:36
    Permalink

    Een schitterende auto. De zorgen dat Alfa zijn prioriteiten niet kent zijn weerlegd: dit model moest er komen en is hopelijk de inspiratie voor veel nieuwe toekomstige Alfa’s. NB Eerder deed ik al de suggestie om Carrozzeria Touring Superleggera in te schakelen i.p.v. zelf te produceren. Blijkbaar heeft Alfa geluisterd 😉

    Beantwoorden
    • 31 augustus 2023 om 09:55
      Permalink

      Ik moet nog een beetje wennen aan de koplampen en zijn er wat punten overgestileerd, maar hoe je het went of keert dit is een masterpiece! Liever iets extravagante voor zo een beperkte oplage dan te saai. Hoop dat ze in hun volume modellen dit ook een beetje doen, bij de giulia was het wellicht iets te braaf.

      Beantwoorden
  • 1 september 2023 om 12:55
    Permalink

    Heel bijzondere auto, hier word ik als liefhebber wel blij van. Waarschijnlijk in het echt nog vele malen mooier, maar de kans dat we de 33 Stradale op straat gaan tegenkomen is nihil. Ik weet nog niet zo goed wat ik van de koplampen vind, maar het interieur is prachtig.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.