Alfa Romeo 33 Stradale bewijst zichzelf op Nardò
Oude tijden herleven.
Oude tijden herleven bij het zien van ingenieurs die zich bezighouden met tests van de 33 Stradale op een circuit. Uiteraard deed Autodelta dat destijds (foto onder) niet enkel met het oog op een uiterst gelimiteerde versie, maar werkte men aan een groot project voor wedstrijdverband. Toch is het voor ons Alfisti een prachtige vorm van eerherstel om de “prototipo 00” van de 33 Stradale op testbaan van Nardò te zien. Het zijn de laatste prestatietests voordat eind deze maand het eerste exemplaar aan een klant geleverd zal worden. Op het Nardò Technical Center (NTC), dat in 1975 in de streek Salento werd gebouwd (regio Puglia/Apulië) door Fiat, worden tot op de dag van vandaag tests gedaan door diverse producenten van super- en hypercars. Het gehele complex beslaat 700 hectare en bevat 20 testbanen. De 12,6 km lange ring van Nardò (met een diameter van 4 km) is daarvan het meest bekend.
Een exoot die ook kan presteren.
De Alfa Romeo 33 Stradale, die nu ongeveer 2 jaar in ontwikkeling is, heeft een top van 333 km per uur en kan in 3 seconden naar de 100 sprinten. Dankzij een optimale aerodynamica kan de 3.0 V6 Biturbo van 620 pk (gekoppeld aan een 8-traps DCT transmissie) op stabiele wijze deze prestatie neerzetten. De ultieme test op Nardò volgt na een reeks op het noordelijke Balocco Proving Ground. Dankzij de technisch hoogwaardige structuur en opbouw van de 33 Stradale is een uiterst lichtvoetige en stabiele dynamiek gegarandeerd. De bestuurder kan kiezen uit de modi ‘Strada’ en ‘Pista’. In de laatste modus is felheid en meer rigiditeit belangrijke kenmerken. De “Partenza Veloce” (launch control) is mogelijk zodra er op de Quadrifoglio knop wordt gedrukt. De V6 Biturbo heeft een heel eigen oorstrelende sound. De 33 Stradale kan optimale prestaties leveren en is tevens redelijk makkelijk te besturen dankzij een actieve en ingenieuze ophanging. Ook de remmen passen zich aan en garanderen dat de 33 in minder dan 33 meter van 100 naar 0 gaat dankzij het Alfa Romeo Brake-By-Wire systeem van Brembo. De carbon keramische remschijven garanderen de beste prestaties onder extremere omstandigheden.
Onbegrijpelijk mooi ontwerp. Out in the open nog mooier dan op de studioplaatjes. Hoe bestaat het dat Alfa Romeo dit niet kan met haar mainstream-auto’s? In de nieuwe Junior zie ik ook niks terug. Tonale MY2025. Ahum. Geen knipoog of interieurmotief niks.
Ook elektrisch te krijgen toch? Ga anders Maserati helpen als je zulke mooie ontwerpen kunt maken. De Grecale, MC20 en Quattroporte kunnen hulp gebruiken.
Maar wie weet is de ‘Spirito’ van deze 33 Stradale zichtbaar in de nieuwe Stelvio en Giulia. Al zijn de voortekenen niet heel hoopgevend. Zie de DS8.
PS Het artikel is wel heel ronkend. Zoveel reclame is niet nodig voor deze supercar.
AR was op sterven na dood en had nauwelijks nog bestaansrecht. Dan kun je twee dingen doen: eigenwijs blijven of meegaan met de meute om geld te genereren. Dat laatste lijkt me dan beter. Kunnen ze later wel weer mooie rijdersauto’s maken.
En inderdaad: een onwaarschijnlijk bloedstollend ontwerp. Gevalletje concurrentie eat your heart out.
Zie m’n 8c bij Vakgarage Kampen. Evert Dijk
Ingeruild op een 33 Stradale?😎
Mooi ontwerp!!!