Alfa Romeo: 2014 eerst vlaggenschip, Giulia in 2015

alfa romeo

Alfa Romeo en aanstaande lanceringsdata, dat is net zoiets als spreken over de volgende Elfstedentocht. Van klant tot importeur, niemand weet wanneer, behalve de ijsmeesters in Detroit en Turijn zelfs. Toch meldt de Italiaanse krant La Repubblica vandaag een beetje hoe het zit.

De langverwachte Giulia brengt een volledig nieuw platform (plus motoren) met zich mee en dito D-segment gamma. Daarvoor kiest men 2015 als lanceringsjaar. Dat is een termijn van drie jaar na de oorspronkelijke lanceringsdatum, dus om het maar op z’n Amerikaans te zeggen; ‘It’d better be good!‘ De VS wordt ook de belangrijkste markt voor het nieuwe Alfa Romeo, waar het Milanese merk geheel terecht als iets hoogwaardigs zal worden gepositioneerd. Na de 4C begin dit jaar, verschijnt volgend jaar niet alleen een open versie van deze ultieme straatracer, maar ook een stevig E-segment topmodel. Deze laatst wordt in Turijn geproduceerd, terwijl de 4C’s uit Modena komen.

alfa romeo2

Twee modellen met een duidelijk statement, namelijk dat Alfa Romeo evenals Maserati bij het beste hoort wat uit Italië kan komen. Daarna volgt dus het offensief in het bredere middensegment in 2015. Dit wordt de economische basis naast de bovengenoemde niche. In datzelfde jaar kun je als Alfist je geluk op, want dan verschijnt ook de in Japan gebouwde Duetto op de markt.

In 2014 zien we dus eindelijk weer een grote Alfa Romeo op de markt verschijnen. Deze 166 opvolger zal samen met de Maserati Ghibli in Mirafiori gebouwd worden en vormt een zeer serieuze aanval op de gevestigde orde in het E-segment uit Duitsland. Met achterwiel- en vierwielaandrijving uitgerust, 8-traps automaat en V6 benzine (met ruim 400 pk) uit Maranello en V6 diesel (met ruim 300 pk) uit Cento van VM Motori. Volgens La Repubblica volgen dan in 2015 de Giulia, Giulia Sportwagon, SUV en Duetto. Over een coupé/cabrio variant van de Giulia wordt nu even niet gesproken.

Deel dit artikel:

11 gedachten over “Alfa Romeo: 2014 eerst vlaggenschip, Giulia in 2015

  • 7 januari 2013 om 17:42
    Permalink

    De toekomstplannen zijn veelbelovend, maar ik zo het zeer betreuren als het D segment pas in 2015 wordt gevuld. Da’s voor veel Alfisti te laat vrees ik.

    Beantwoorden
  • 7 januari 2013 om 18:30
    Permalink

    Nou, laat ik het zo zeggen, na alle eerder uitstel rekende ik op 2014. Nog een jaar langer wachten ….. Ik hoop toch maar van niet!

    Beantwoorden
  • 7 januari 2013 om 18:37
    Permalink

    @Nuvola

    Er zal vast een groepje zijn die hun auto binnen een bepaalde periode willen of moeten vervangen. Maar of het echt een serieus probleem is. Ik ga er niet van uit dat de mensen die ‘noodgedwongen’ een product van de concurrentie moeten kopen nooit meer een Alfa Romeo kopen. Zou toch geen goed teken zijn… 😉

    Beantwoorden
  • 7 januari 2013 om 20:19
    Permalink

    Ik vind het zelfs heel begrijpelijk. Je kunt altijd beter eerst een statement maken met een 4C en topmodel en dan pas met lagere segmenten starten, anders geef je niet het juiste signaal af en krijg je slappe commentaren.

    Beantwoorden
  • 7 januari 2013 om 21:41
    Permalink

    Nou ja, je moet wel wat te tonen hebben in je toonzalen 😛 De 4C wordt een niceprodukt dat in mindere getalen over de toonbank zal gaan als de 500. Als dat de enige wagen is die je in de aanbieding hebt, dan is het toch lastig een merk te lanceren.

    Een merk heeft een bepaalde overhead: Het moet voldoende auto’s te verkopen om de kosten die het merk heeft te kunnen verantwoorden. Met iets boven de 50000 auto’s per jaar is het FIAT-merk naar mijn mening nog niet levensvatbaar in de V.S. Als je ervoor kiest alleen de 4C te introduceren, waarbij 5000 auto’s denk ik een enorm kassucces zou zijn, dan heb je dus twee merken die onder de levensvatbaarheidsgrens zitten.

    Als je een massaprodukt in de arena gooit kan je het merk een stuk sneller “boven water” krijgen. Maar men kiest dus voor de lange termijn en engelengeduld.

    Beantwoorden
  • 8 januari 2013 om 08:13
    Permalink

    Als de 4C gepaard gaat met een facelift van de giulietta en de mito, dan kunnen ze nog een jaartje overbruggen, zoniet zakken de verkopen nog verder in mekaar.
    Eerst een grote alfa is begrijpelijk, gezien de ontwikkeling van de maserati’s nu toch volop bezig is. Je kan dan goedkoper meteen op dezelfde basis nog een derde auto ontwikkelen. Zo’n grote alfa is ook belangrijker voor de groeimarkten China en de VS.

    Beantwoorden
  • 8 januari 2013 om 10:25
    Permalink

    Krantenberichten over Alfa geloof ik nauwelijks. We wachten rustig af en zuchten diep.

    Beantwoorden
  • 8 januari 2013 om 11:54
    Permalink

    Toch is de 4C een must, voor een “sportmerk” als Alfa. Ik ben ook erg benieuwd naar deze auto.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.