Alfa productie Cassino zorgt voor nieuwe infrastructuur
Dat er grote veranderingen aan zitten te komen dankzij de productie van Alfa Romeo’s in Cassino moge duidelijk zijn. Rond de tussen Rome en Napels gevestigde industrie zullen namelijk aanzienlijke infrastructurele aanpassingen worden doorgevoerd om de toelevering flexibeler te maken en te stroomlijnen. In de gemeente Piedimonte San Germano wordt niet alleen in de fabriek van FCA gewerkt, ook een investeringsproject van circa 2 miljoen euro voor de aanpassing van de wegen naar de fabriek toe, zijn inmiddels in het leven geroepen.
FCA is zelf nauw betrokken bij de voorbereidingen van deze aanpassingen. Samen met de provincie en de wegennetbeheerder Asi van de regio Frosinone zijn er in eerste instantie stappen genomen om de veiligheid van deze verbindingen te verhogen, nu er de komende jaren een flinke toename van het vrachtverkeer te verwachten valt. Hele verbindingen zullen compleet opnieuw worden aangelegd om het gewenste effect te kunnen bereiken. In verband met de uitbreidingen bij FCA in deze regio -die alles met de productie van Alfa Romeo modellen voor de export te maken hebben- krijgen bestaande toeleveringsbedrijven te maken met noodzakelijke uitbreidingen en zullen mogelijk ook nieuw ondernemingen zich nabij de fabriek in het industriecomplex kunnen vestigen de komende jaren.
Maar er zijn meer zichtbare voorbereidingen en die betreffen de plannen van de Grimaldi Group voor het transport van de auto’s over water. De Italiaanse rederij heeft reeds meer dan 100 schepen wereldwijd in bedrijf, maar heeft ondanks dat 5 nieuwe schepen besteld van het type ‘roll-on-roll-off’. Deze bestelling heeft alles te maken met de toenemende export naar de VS, van auto’s vanuit Cassino. De investering van 300 miljoen dollar voor schepen die elk minstens 7000 auto’s kunnen vervoeren, is eentje in een reeks van toenemende activiteiten op dit gebied. Grimaldi heeft ook sinds de fabriek van Fiat in Servië is geïnstalleerd een hoop meer te doen gekregen.
Mooi artikel, dat goed weergeeft welke economische impact een autofabriek heeft op de regio, qua toeleveranciers, infrastructuur etc. Hier hangen heel veel banen van af. De laatste 25 jaar was dat een continue negatieve ontwikkeling, nu gelukkig weer een opwaartse lijn. Mooi!
Ik lees op de website van Grimaldi dat ze momenteel 4 schepen inzetten voor het transatlantische automobielvervoer. 5 schepen erbij is dan best wel veel.
http://www.wsj.com/articles/grimaldi-to-order-five-car-carriers-worth-300-million-this-month-1425477832