Alfa Giulietta QV: Maak kennis met de ware GTI killer!
Voor een eerste blik op het voorlopige topmodel van de sterke Giulietta kijken we mee naar een rij-impressie vanaf Balocco.
De redactie van AlVolante voelde daar de meest tot de verbeelding sprekende versie van de Giulietta aan de tand, met het traditionele sportieve label van Alfa Romeo, de Quadrifoglio Verde. De 1750 motor kennen wij bij AutoEdizione vooral van de Delta en de Brera in 200 pk vorm. Altijd al erg snel maar nu nog sneller. Vanaf vandaag is de 1750 afgetraind tot 235 dikke pk’s. Kortom een echte ‘GTI killer’. De opponent waar iedereen het graag altijd over heeft in autoland heeft 24 pk minder.
In combinatie met het hoogwaardige onderstel en techniek, toont de QV zich een ras sportieveling ‘di Quore Sportivo’. En dat is toch wel een tijdje geleden dat we dat volmondig durfden te zeggen van een middelgrote Alfa Romeo. Als eerste valt de heerlijke styling op dankzij het gebruik van donkere tonen op plaatsen waar de ‘gewone’ Giulietta lichter is zoals de binnenzijde van de koplampen, de velgen en het interieur. Deze smaakvolle accenten in antraciet grijs kennen we van de MiTo QV. Wat ons betreft vormen de Giulietta en de MiTo met het groene klaverblaadje dan ook een prachtig stel uit een steeds mooiere nieuwe Alfa familie. Sideskirts, rode grote remklauwen, aluminium sportpedalen, en lederen bekleding met rood stiksel en typische ribbel maken de QV super verleidelijk. Het twinpipe uitlaatsysteem zien we ook op de Giulietta 2.0 JTDm. De prachtig rode Alfa staat lekker laag op de wielen. Voor 15 mm lager en achter 10 mm. Je zou kunnen zeggen dat de eenzame ster aan het firmament, de 8C Competizione, eindelijk een volwaardig broertje heeft gekregen na het zusje MiTo QV.
Natuurlijk is er ook het voor ons bekende DNA systeem waarbij de D altijd voor een leuke verrassing kan zorgen in een auto met wit-groene badge op de zijkant. De zitpositie schijnt perfect te zijn. Centraal en laag genoeg met voldoende zijdelingse steun. Lange mensen hebben achterin niet heel veel hoofdruimte, wat een goede reden is om voorin te gaan zitten. De 4 cilinder turbo heeft een volle brom als geluid. De MiTo QV heeft daarmee een waardige soortgenoot. De 230 pk sterke Giulietta kan prima rustig en vloeiend gereden worden in standje N. In Dynamic en met meer gas is de verandering goed voelbaar en lijkt de Giulietta onophoudelijk door te willen trekken in twee. In 6,8 seconden zit je aan de 100 km per uur. De schakelbak is super precies en met korte overbrengingen te hanteren. Een automatische handbak mis je op deze sportieve auto echt niet dankzij de DDCT. Het stuur voelt in D een stukje zwaarder aan, wat een echte uitnodiging vormt en de Alfist in je wakker roept.
De auto is zeer lichtvoetig en laat zich heerlijk sportief sturen met een trefzeker en speels karakter. De elektronische Q2 doet zijn werk perfect. De ESP blijft lekker ver weg op momenten dat je het bewust allemaal wat wilder wilt doen. Deze grijpt in zodra het mis gaat. Bij een volle acceleratie corrigeert de auto zich bijvoorbeeld automatisch als je plots het gas los laat. De 225/40 R 18 banden vormen het perfect schoeisel voor de QV. Deze zijn optioneel en kosten rond de 600 euro. Standaard beschikt de QV over de 225/45 R 17 sloffen. De remmen zijn optimaal onder alle omstandigheden dankzij grote schijven met een 330 mm diameter voor en 278 mm diameter achter, en stevige Brembo blokken. Wat wel storend is, is het automatische alarmlichten systeem bij opzettelijk bruusk remmen. Dat vonden wij ook in de MiTo QV geen mooie standaard optie.
De Giulietta Quadrifoglio Verde is een auto waar wij ontzettend naar uitzien.
CC | 1742 |
Aantal cilinders | 4 in linea |
Max. aantal PK/toeren | 235/5500 |
Max. koppel Nm/toeren | 340/1900 |
CO2 uitstoot gram/km | 177 euro 5 normering (gem. 13,2 km/liter) |
Aantal kleppen | 4 per cilinder |
Versnellingen | 6 + achteruit |
Aandrijving wielen | voor |
Remmen voor | automatisch geventileerde schijven |
Remmen achter | schijven |
Lengte/breedte/hoogte cm | 435/180/147 |
Wielbasis cm | 263 |
Gewicht | 1295 |
Laadruimte | 350l |
Standaard banden | 225/45 R 17 |
[nggallery id=274]
Wat een waanzinnige foto van al die Quadrifoglio’s op een rijtje.
Doet me denken aan die oude foto’s van het Alfa Romeo fabrieksteam ergens bij een race in de jaren dertig!
De 1750 TBi kenmerkt zich door heel veel trekkracht vanaf stationair dus een heerlijke motor voor alledag.
Zeker in deze uitvoering moet de Giulietta de vloer aanvegen met alle snelle versie’s in haar klasse.
We zijn benieuwd naar de vergelijkende tests.
Klopt dat gewicht? de Autoweek website geeft 1295 kg voor de QV
Ik heb het gevoel dat die velgen nog wel eens een echte herkenningsfeature kunnen worden. Ik vind ze erg bijzonder, en ook wel erg mooi eigenlijk.
Nu iedereen kleinere auto’s gaat rijden kan dit wel eens een verkoopsucces worden!
Het dashboard en de rest van het interieur is echt top. Enkel het stuur kan mij op de foto’s niet helemaal bekoren.
Ook die velgen passen er perfect onder, zijn dit gewoon de donkere Turbina’s of nog een andere versie? Dat gepolijste detail is wel erg mooi!
@rboudewijns: Volgens de specs in deze mooie nieuwe prijslijst: http://www.alfaromeodownload.nl/prijslijst/giulietta.pdf , is het idd 1295kg.
EDIT! 😉
“Wat wel storend is, is het automatische alarmlichten systeem bij opzettelijk bruusk remmen. Dat vonden wij ook in de MiTo QV geen mooie standaard optie”
Kun je dat niet uitzetten dan? Lijkt me niet handig dat je knipperlichten afgaan als je keihard remt voordat je een bocht afgaat, denkt iedereen die je ziet rijden weer ‘heb je weer een Alfa met electronica-problemen’ :p
Lees ik trouwens goed dat er een DDCT inzat?
Nee. In het boekje van de MiTo QV stond dat je die niet uit kan zetten.
nee dat kun je niet zelf uitzetten, maar de dealer vast wel.
@Bianco147:
dit zijn gewoon de titaniumkleurige Turbina’s die alleen op de Qv te bestellen zijn
Niet te vroeg “GTI-killer” zeggen.
De 147 GTA kon de R32 uiteindelijk ook niet aan helaas. 😉
Verder zet er voor mij maar een maatje kleinere velgen onder met tele-dial looks en ik zie deze graag voor me deur.