Agressieve belegger Elliott stuurt aan op overname FCA door Hyundai
Hyundai ontkent inmiddels wat de afgelopen uren op de beurs nogal bepalend was voor de koers van FCA. Bijna jaarlijks komt inmiddels het gerucht terug dat de Koreanen in de markt zouden zijn voor de Italiaans-Amerikaanse autogroep. Men zegt dat de activistische beleggersgroep Elliott van Paul Singer (foto), de aanjager is achter dit gerucht, dat gisteren zelfs in de wereld is gebracht met een opmerkelijk detail; Hyundai topman Chung Mong-koo zou deze zomer met een aankondiging komen. Woordvoerders van de Koreaanse autogroep ontkennen dit nu.
Elliott is investeerder in Hyundai-Kia (1 miljard dollar) en heeft een focus op Italië. Zo zit men achter de overname van de Italiaanse telecomgigant TIM. FCA topman Altavilla zou enkel maanden geleden bijvoorbeeld door Elliott gevraagd zijn om voorzitter van TIM te worden.
Lijkt me niet ideaal, te veel overlap. Maar aan de andere kant draait FCA in Europa naar de grond. In Italië afgelopen maand de FCA groep -20%, Alfa -22% en Fiat -30%. Dat laatste is conform planning en verwachting, bij Alfa kan het niet de bedoeling zijn. Enige lichtpunt is Jeep. PSA +55%. De Fransen springen graag in de gaten die FCA laat vallen. Helaas VAG ook.
Dus misschien toch maar doen, dan kunnen met Hyundai onderstel en firefly motoren toch een mooie nieuwe Punto en Mito worden geleverd. En later Opvolger Giulietta en Tipo. Dan blijft er iets voor mensen die groter willen rijden dan Panda/500 maar niet SUV.
GSE turbo… 500 Giardiniera. B segment hatchback.
Elliot ziet wat velen van ons hier al tijden roepen: FCA ontwikkelt te weinig en te traag nieuwe modellen, waardoor het steeds verder achterop raakt. De “som der delen” is veel meer waard en biedt vooral ook veel meer potentieel dan FCA als concern. Er zit veel potentieel in merken als Fiat, Maserati, Alfa Romeo, maar ook in bv Chrysler. Onder FCA komt daar niks van terecht. Het concern opsplitsen of onder brengen bij een ander concern kan alleen maar winnaars opleveren. Met Hyundai/Kia zou er zelfs een perfecte match zijn qua geografische spreiding, want zij zijn groot op bijna alle markten waarop FCA afwezig is of faalt. Ook het modellengamma kent weinig overlap. En ze hebben een ander tempo.
@Mareblu: En vergeet hun innovatiekracht niet op het gebied van elektrische- en waterstofmotoren. Een gebied waar FCA het laat afweten..
Ik zou het toejuichen, een overname door een fabrikant die bezig is met de toekomst en klantenwensen.
Ik denk dat langzamerhand iedereen dit zou toejuichen. De nu ingeslagen weg is er een van alleen maar sanering.
Overigens na het zien van de Netflix docu over het gesjoemel van VW (aanrader!) doet mij de de strategie van SM heel erg denken aan die van Piech en consorten.
De Hyundai Kona Electric staat al hoog op mijn lijstje, wat een mooi product is dat.
FCA is ten dode opgeschreven, FIAT stelt niets meer voor, alles is aan vervanging toe en binnen afzienbare tijd wordt alles weg gesaneerd en naar het nu schijn gaat het nog tot 2022 duren voor we een nieuwe Panda en 500 gaan zien.
Alfa Romeo heeft ook niet echt een toekomst en lijkt op dit moment niet veel meer dan een tijdelijke hype waar nu al het momentum uit is.
Lancia is al min of meer dood en het zelfde geld ook voor Chrysler.
Alleen JEEP lijkt het lekker te doen.
FIAT moet gewoon A-segment auto’s maken, Alfa Romeo en Lancia alles daar boven, JEEP alleen wat ze nu al maken.
Fiat moet gewoon heel snel de GSE-FIREFLY motoren invoeren.
Niemand koop meer een FIAT met oude motoren of oud model als hij goed bij zijn hoofd is, alles wat je nu nog koopt is over een paar jaar niets meer waard.
Helemaal juist HZW. Maar wat consumenten graag willen voor Alfa/Lancia of Fiat , daar hebben ze in Turijn lak aan. Klanten zijn lastig en hebben wensen, soit! En dat andere fabrikanten wel succesvol zijn, is ze een doorn in het oog in Italië.