Adler Group werkt met Overijssels Ten Cate aan Alfa 4C
Het Financieel Dagblad geeft vandaag extra aandacht aan een stukje Italiaanse technologische ontwikkeling, dat mede door een samenwerking met Ten Cate NV uit Almelo en Nijverdal tot stand komt. We hebben inmiddels al veel geschreven over de productie in Airola van de hoogwaardige koolstofvezel onderdelen door de Zuid-Italiaanse multinational Adler Group. Ten Cate en Adler koesteren dezelfde ambitie zo blijkt, namelijk het produceren van hoogwaardige lichte materialen voor de auto-industrie, iets waar de komende decennia naar verwachting steeds meer vraag naar zal zijn.
Deze ambitie krijgt als eerste vorm via de fenomenale Alfa Romeo 4C, maar volgens de fabrikanten is dat slechts het begin. Er wordt sinds deze zomer door Tecno Tessile Adler Srl geproduceerd in de splinternieuwe fabriek te Airola (38.000 m²), in de provincie Benevento. Naar verwachting zal de productie juist voor een merk als Alfa Romeo gestaag toenemen. Alfa Romeo denkt dit jaar nog rond de 5000 exemplaren van de 4C te kunnen bouwen. Uiteraard zal op termijn ook naar andere opdrachtgevers worden uitgekeken, al is het belang van de Italiaanse autofabrikant vooralsnog het grootst.
httpvh://youtu.be/sT3NV-0PXFY
Ik vroeg mij af waar de vezels voor de tot nog toe geproduceerde modellen vandan kwamen. Het antwoord TenCate. Waarom nu dan dit nieuws?
Nou, wat hierboven niet staat, is dat TenCate de produktie van de vezels gaat installeren in de fabriek in Airola. De vezels hoeven dan niet meer van elders aangevoerd te worden, wat de logistieke puzzel met bijbehorende kosten/levertijden verwijderd.
Zou dit een opmaat zijn naar nog grootschaliger produktie? Het ligt wel heel erg voor de hand: De produktie vagen de 4C is verhoogd naar 5000 stuks/jaar. Dat gebeurt niet zomaar door met de vingers te knippen.
En daarmee kunnen we speculeren op nog grootschaliger produktie: De reden dat koolvezel tot nog toe vooral in superauto’s gebruikt werden was de ambachtelijke produktiemethode. Nu er fors geïnvesteerd wordt in het efficiënter maken van de produktie, komt nog grootschaliger toepassing in meer modellen in het vizier.
Japan is leidend in hybride. Wordt Italië de leider in een koolstofvezelrevolutie autoïndustrie?
Klopt, maar het misleidende in de NL media is dat er samen met Ten Cate aan een nieuwe fabriek gewerkt zou worden. Niet correct.
Zag het gisteravond ook op het journaal. Leuk!
@lancia4ever:
Wat is er dan wel van waar?
Of is het een uit de context gerukte opmerking (van de media who else), dat Ten Cate de productie van de vezels gaat installeren, zoals Dmantione hierboven beschrijft?
@Di Segno: dan moet dat het geval zijn idd