Absoluut geen sjoemelsoftware in auto’s FCA
Ondanks constante aantijgingen van de laatste tijd door de Duitse autolobby, blijft FCA de rug recht houden en ontkent Lingotto opnieuw dat er iets van sjoemelsoftware in modellen is toegepast. Ook niet in de 500X, zoals men in Duitsland wel beweert. Harald Wester nam namens het Italiaans-Amerikaanse concern wat dit betreft het woord; “Er zit geen enkele vorm van sjoemelsoftware in onze modellen. Ten eerste hebben we geen zogenaamd ‘defeat device’ (het systeem dat enkel tijdens tests de emissie omlaag brengt). Ten tweede hebben we in onze software niets dat kan ‘zien’ dat de auto getest wordt op uitstoot. We hebben het dus ook niet ‘uitgeschakeld’ zoals wordt gezegd en er is ook geen systeem dat zich na 22 minuten zou uitschakelen.“.
Harald Wester deed zijn verklaring aan enquêtecommissie EMIS, die onderzoek doen namens de Brussel naar dergelijke praktijken binnen de auto-industrie. FCA ontkent dus iedere aantijging, zoals de Italiaanse overheid dat onlangs ook al deed als antwoord op de Duitse klacht. Wester is voorstander van meer transparantie en officiële tests op de weg, maar voegt er ook aan toe dat de steeds hogere eisen ook voor veel hoger kosten zullen zorgen.
VW is als een gewond dier dat hevig om zich heen begint te stampen, mét de steun van de Duitse regering. Het is tijd dat die arrogante duitsers eens en voor altijd op hun plaats worden gezet.
Ik hoop dat het waar is. We zien toch meer en meer signalen dat veel meer fabrikanten sjoemelen met emissiecijfers, ook met NoX zoals VW deed. Vorige week maakte de RDW nog resultaten bekend van hele verdachte resultaten, waarbij auto’s binnen testomstandigheden hele andere resultaten gaven dan daarbuiten. Dat gold ook voor de 3 geteste Jeeps van FCA.
@mareblu: voorlopig is er nog niet bewezen dat een andere fabrikant dan VW de boel belazert. Wel is het zo dat de regels nog veel ruimte laten voor een slimme interpretatie daarvan door autofabrikanten.
Een duidelijk statement in de pers zou wenselijk zijn. Ik ken dus mensen die vanwege de geruchten nu even geen Fiat willen kopen of huiveren voor VW toestanden (waardeverlies van hun Fiat met 1.6 MJTD). Het berokkend meer schade dan lief is. Ik wordt regelmatig in Duitsland op mijn Fiat aangesproken. (Jullie zijn nu ook aan de beurt…). De Duitse propaganda-machine loopt weer gesmeerd. Fiat schijnt na al die jaren nog steeds niet begrepen te hebben hoe belangrijk image-building in de media is.