Abarth viert driekwart eeuw met 695 75° Anniversario
Alweer 75 jaar.
Wat vliegt de tijd! Het is alweer 5 jaar geleden dat Abarth uitvoerig aandacht besteedde aan haar mooie unieke geschiedenis die reeds 70 jaar voortduurde. Met driekwart eeuw op de teller komt het merk met de schorpioen met een heerlijke editie voor de fijnproever. De Abarth 695 75° Anniversario is er eentje die iedere liefhebber, met alle elektrische nieuwkomers in het achterhoofd, een licht gevoel van wanhoop en melancholie geeft. Deze 695 75° Anniversario is een gelimiteerde editie in een lange reeks aantrekkelijke zeldzame uitvoeringen, waarvan er in dit geval 1368 zullen worden gemaakt. Dat getal betreft dit keer uiteraard geen jaartal uit de veertiende eeuw, maar is de motorinhoud van de 1.4 T-Jet. Ja je leest het goed. Abarth eert met deze editie zelfs het beroemde pittige blokje die al jaren trouwe dienst doet in de Abarth’s gebaseerd op de FIAT 500. Het klinkt bijna onwerkelijk in deze tijden van propaganda voor batterijen en laadpalen. Om de verbrandingsmotor te benadrukken vind je op de zijkant een sticker met twee gekruiste cilinderkoppen.
Fantastisch uiterlijk.
De look van de gelimiteerde Abarth 695 75° is eentje die direct lekker op het netvlies valt. De combinatie van zwart en goud, plus de nodige unieke bestickering, toont opnieuw aan dat dit niet voor niets het model is waar al jaren terecht een groot publiek aan verknocht is geraakt. Het logo van Abarth is zelfs groot op het dak te vinden en de letters op de zijkant doen wat denken aan die op de flank van de 500e i.v.m. de diagonale strepen. En deze Abarth klinkt ook even goed als altijd. De 1368cc T-Jet met Garrett GT 1446 turbocompressor produceert 180 pk en een mx. koppel van 250 Nm bij 3000 tpm. De top ligt op 225 km per uur, die je zorgeloos eens kan halen zonder al te veel op je autonomie te letten. Nul tot 100 gaat in 6,7 seconden. Het heerlijke geluid komt uit de in onze ogen legendarische Record Monza uitlaatsysteem met actieve klep. De schokdempers zijn van het type Koni FSD voor en achter. De geventileerde remschijven (305×28 mm) zijn voorzien van Brembo’s in zwart geschilderd aluminium.
Eerbetoon aan de 500 en aan de T-jet. Mooi!
Is nog te koop