Abarth toont in Genève 595 Pista en 124 Spider Scorpione
Abarth staat in Genève weer garant voor een stand vol uiterst smaakvolle sportiviteit. Nieuw zijn de prachtig donkere 124 Spider Scorpione en de 595 Pista. Bijna nieuw is de 695 XSR Yamaha Limited Edition met ernaast de gelijknamige Yamaha van de Japanse motorfietsfabrikant waar Abarth mee samenwerkt. De 170 pk sterke 124 Spider Scorpione editie is overigens ook in het wit verkrijgbaar.
Het gamma van de Abarth 595 is dus uitgebreid met een handgeschakelde 160 pk (230 Nm bij 3000 t/min, 0-100 in 7,3 seconden) versie en met uniek Abarth Telemetry op het infotainment systeem. Deze versie heet ‘Pista’ en komt tussen de 595 145 pk en 595 Turismo met 165 pk in. Het idee achter de 595 Pista is duidelijk; Een vlotte handgeschakelde Abarth (standaard) voor de racefanaat met plattegronden van bekende circuits als Monza, Spa-Francorchamps en Redbull Ring. Mocht je een van die circuits ooit betreden, dan wordt elke bocht tot in detail uitgestippeld met de ideale lijn en rem punten in kaart gebracht. Alfisten met een 4C zijn bekend met deze tips.
Behalve aan deze gadget, is de 595 Pista ook te herkennen aan de specifieke badge op de achterkant. De 595 Pista is als hatchback en als cabrio te krijgen in de kleuren Grigio Campovolo, Bianco Gara, Rosso Abarth, Grigio Record en Nero Scorpione. Voor heeft de Pista geventileerde en geperforeerde remschijven van 284×22 mm en achter geperforeerde exemplaren van 240×11 mm. Achter zijn Koni’s met FSD technologie gemonteerd. De Abarth Record Monza is ook op dit model van de partij voorzien van Dual Mode en vier uitgangen. Op verzoek is de Pista ook met sequentiële automaat te krijgen. De 17 inch ‘Formula’ velgen zijn standaard (205/45 banden) evenals verstralers. Binnenin vind je de 7 inch HD TFT-touchscreen van het eerder genoemde Uconnect infotainmentsysteem.
Nog steeds geen 500X Abarth (sorry net ook al bij Fiat artikel geschreven)… De huidige modellen van Abarth zijn niet echt zakelijk te rijden; beetje klein…en Alfa wordt steeds meer chique en comfortabel i.p.v. echt sportief (geluid en comfort bij bijv. de Giulia 2.0t; moet je al snel weer achteraf verlagen en andere uitlaat plaatsen wat ik liever niet doe).