Abarth test potente 124 voor GT4 klasse
Een gecamoufleerde extra gepeperde en uitgebouwde Abarth 124 GT was er een dezer dagen plots te zien op het circuit van Franciacorta. Op het Autodromo di Franciacorta in de provincie Brescia worden wel vaker sportieve producten van FCA aan de tand gevoeld, maar een uitgesproken versie als deze is al een tijdje niet meer gezien. Het bevestigd dat de informatie die onze eigen sportverslaggever al een tijdje weet op te vangen langs diverse Europese circuits, inderdaad klopt. FCA’s team Abarth sleutelt namelijk al een paar jaar aan een terugkeer en deelname in diverse klassementen. Niet zozeer door middel van een fabrieksteam, maar wel met nieuwe producten waar teams gebruik van kunnen gaan maken. Iets wat in de Rally-sport inmiddels al een steeds groter succes aan het worden is mede dankzij het rendement en de betrouwbaarheid van de Abarth 124 Spider/GT.
Op een kort maar luid filmpje is overigens goed te horen dat er een groot blok in ligt, dis zoals je ziet de nodige koeling kan gebruiken. Ook de hoge snelheid valt op. De 2.0 Turbo van Alfa kan mogelijk de krachtbron zijn die hier deze 124 Abarth naar nieuwe hoogten schiet, maar evengoed betreft het de 1.8 met bijvoorbeeld een pk of 350. Alpine gaat volgend jaar met de A110 bijvoorbeeld volgend jaar in de GT4 racen met een vergelijkbaar blok.
Goed nieuws! Het is nodig voor de credibiliteit van het merk.
Het GT4 racen word steeds groter ook zijn de kosten en baten veel beter als het GT3 Abarth kan met deze auto in prachtige kampioenschappen rijden. Dit is een echt Abarth project dus niet alleen de auto maar ook de technische know how erachter vroeger kregen deze projecten een SE nummer met mannen als Limone die dan de ontwikkelingen deden. Ik sprak vorig jaar op Assen tijdens de TCR stom verbaasd bij Romeo Ferrari’s fabrieks Abarth mensen die de ontwikkeling deden van de 1750 TBI motor voor de motorsport na mijn verhaal. Was hij super positief en ging hij mij ook steeds meer vertellen. Abarth is inderdaad ook weer terug sterker nog het is nooit weg geweest na 2005 heeft het alleen een nieuw onderkomen gekregen. En gingen een aantal mensen met pensioen waaronder dus Limone. Sinds 2007 is Abarth weer echt onderdeel van de Autosport alleen nog wel toen op een laag pitje die tijden zijn nu voorbij. En zullen wij als fans hier steeds meer van gaan zien.
Deze auto is nieuw Abarth 124 GT4 maar eigenlijk ook weer niet omdat Abarth reeds in jaren 70 met het vorige model al race versies bouwde van de orginele Abarth 124 dat project SE026 kwam nooit helemaal van de grond door gebrek aan budget maar ook omdat toen alle aandacht ging naar het rally team. Maar het is mooi om te zien wat ze vandaag de dag weer aan het doen zijn met race!
Ciao
Squadra