Abarth bevestigt komst van roadster/targa op basis van de 4C GTA
Langzaam maar zeker durven we de stelling aan dat er veel staat te gebeuren op het gebied van nieuwe sportieve compacte modellen van Italiaanse makelij. De lichte krachtige turbo-motoren waarmee Fiat momenteel al flink in de weer is, gaan uiteindelijk ook hun weg vinden naar modellen waarvan de purist spontaan begint te dagdromen. We kunnen wat dat technische gedeelte betreft zelfs zeggen dat Fiat Powertrain Technologies het voortouw neemt binnen de autoindustrie. Grote concurrenten komen nu pas met de eerste resultaten en aankondigingen om de firma uit Turijn hierin op gelijkwaardige wijze bij te benen. De firma Dallara uit Parma deed vast wat huiswerk voor Fiat als het gaat om een lichtgewicht sportwagen. Het eerste tastbare eindresultaat van die samenwerking zagen we in Genève in vorm van de Alfa 4C.
Abarth bevestigt nu de komst van een semi-open variant met schorpioen en nagenoeg dezelfde techniek als de Alfa Romeo. Een achterwielaangedreven sportieveling met middenmotor en 1750 turbomotor, goed voor ruim 200 pk (minimaal 235). Aluminium en carbon fiber vormen de belangrijkste ingrediënten voor de op- en ombouw met een laag gewicht als ideaal resultaat. Direct tegenhangers van projecten waar het inmiddels Maleise Lotus bijvoorbeeld ook mee bezig is, evenals het Japanse Mazda. Het Targa-model debuteert ergens tussen 2013 en 2014 op de Amerikaanse en Europese markt. Alfa Romeo zal volgend jaar al de lage gesloten coupé presenteren, al is over een exact debuut dermate weinig bekend, dat de productieversie nog net zo ongeloofwaardig lijkt als het bestaan van bijvoorbeeld het monster van Loch Ness of de Heilige Graal.
Ook Maserati zal –zoals uit een bericht van vorige week al bleek– met een eigen variant komen in het laagste segment van ultieme sportwagens. Volgens de eerste geruchten zal dit een coupé zijn met iets meer lengte dan de tegenhangers van Alfa Romeo en Abarth en zal deze iets hoger in de markt worden gezet. Men zegt dat dit model ongeveer in dezelfde periode als de Abarth op de markt zal verschijnen. Overigens denken wij dat dit om een heel ander project zal gaan en dat de motor van dit model voorin komt te liggen. Dit is dan vervolgens ook weer de perfecte basis voor Alfa Romeo’s ‘echte’ Spider die eind 2013 of begin 2014 op de markt moet verschijnen. Dat laatste is een pure hypothese uiteraard, al kan een volmaakt concept als de Duettottanta uiteraard nooit helemaal uit de lucht gegrepen zijn.
Laten we hopen dat de Duettottanta een vervolg krijgt. 1+1=3?
Pfff, krijg het warm noch koud van die turboblokjes, klinken voor geen meter, zit voor mij weinig tot geen Alfa DNA in maar zijn wel vlot, echter is dat voor de ware alfist niet genoeg,ach blijf ik wel met mijn Alfa nog een tijdje rondrijden.
Ik hoop niet dat ze voor de Maserati ook het 1750 blok gaan nemen, dat zou al te belachelijk zijn.
Overigens kijk ik nog het meest uit naar de Duettottanta, een model dat er volgens mij zeker zal komen omdat het een enorm halo-effect zal hebben in de VS. Een compacte Maserati op dezelfde basis lijkt mij inderdaad aannemelijker dan op basis van de 4c. Dat is voor Maserati te spartaans.
Voor de rest sluit ik me aan bij Milleke, die turboblokken geven wel veel vermogen maar het is toch niet iets waar ik mijn Busso V6 voor wil inruilen. Zo’n V6 trekt in alle toeren in eender welke versnelling, iets wat bij een turbomotor niet lukt. En het geluid is onmiskenbaar…
@Lusso:
Ik rijd een GTV 3.0 V6…dat ten eerste…
Deze discussie lijkt een beetje op de carburateur-freaks die niets van injectie moesten hebben. Een overbodige en zinloze discussie wat mij betreft. (Rationele en kille) Cijfers spreken voor zich en de ontwikkelingen gaan door, tijden zijn veranderd.
Je bedoelt dat de beleving van de huidige motoren anders is. Dan heb je helemaal gelijk. Maar de Turbo’s moeten we het mee doen en zijn toch gewoon erg goed. Met een lineair koppelverloop mis je wat dus snelheidsbeleving. Zit tussen de oren, ja is dus emotie.
Vergeet niet dat alle mileu-eisen bepalend zijn, of je nu wilt of niet. Daarom heb ik nu ook nog de GTV gekocht, naar huidige maatstaven hoogst onverantwoord maar o zo lekker. Orgastische geluidsbeleving, maar echt geen spectaculair vermogen of koppel het voelt alleen wel zo. En toch vind ik de MultiAir turbo best lekker. Ik heb ook een paar ronden over Zandvoort mogen rijden.
Nu ze lekker en verantwoord weten te combineren krijgt de FPT van mij een dikke pluim! Ze leveren simpelweg erg mooie techniek!! Daarbij denk ik dat de 4C weer zo’n harcore Alfa wordt, geen allemansvriend met een enorme beleving en snelheidspotentieel.
Toch maar wat cijfers:
1.4 MA: 250Nm bij 2500rpm 170pk
1750: 340 Nm bij 1900rpm 235 pk
Mijn GTV 3.0 V6: 270Nm bij 5000rpm 220pk
155 Q4 (2.0 MET Turbo) 291 Nm bij 2500rpm 190pk inclusief enorm Turbogat (maar met de sensatie als ie wel wat doet..)
Gelukkig maar , was al bang dat het niet meer doorging.
Abarth is een erg leuk submerk maar met maar twee opgevoerde Fiats
een beetje te beperk qua naamsbekendheid.
Ook in mijn omgeving zie ik regelmatig wat 500’s en GP’s abarth rondtoeren. Prachtig gezicht!
Ik had toch liever gezien dat gewone Fiat dealers ook deze auto’s mogen verkopen en onderhouden.
Hopelijk komt dat nog.