Abarth 695 XSR Yamaha: 100% pure aantrekkingskracht
De jongste modellen van Alfa Romeo oogsten veel positieve reacties van de algehele publieke opinie, maar eigenlijk is het Abarth dat pas écht van een breed publiek applaus mag ontvangen. En dan bedoelen we vooral de 595 en de 695. Bovendien is dit al jaren zo zonder dat er echt fundamentele veranderingen hebben plaatsgevonden voor deze evergreens. Dat komt natuurlijk door de ideale mix, van de tijdloze Fiat 500 en de zinnenprikkelende elementen dankzij de toevoeging van de schorpioen. Dit succes zet andere automerken de afgelopen jaren zelfs aan om eveneens met een dergelijk concept te komen. Gelukkig is iets kopiëren niet automatisch een succesformule. De magie die Abarth heet spreekt jong en oud aan, of je nu man bent of vrouw. Auto Motor und Sport beloonde daarom afgelopen jaar nog de 595 met de publieke erkenning “Best Car 2018” (evenals de Giulia).
[nggallery id=1197]
Tot nu toe hebben we het eigenlijk vooral over wie een Abarth 595 of 695 ziet of hoort. Wie ‘m rijdt kan tevens bevestigen dat de kleine ‘Scorpione’ uniek is vanwege z’n wulpse rijeigenschappen onder begeleiding van een heerlijk uitlaatgeluid. Een beetje wat een motorrijder ook altijd zegt over z’n snelle tweewieler. Dat kunnen we met de jarenlange rijervaring die we met dit model inmiddels hebben, enkel beamen. En dat brengt ons bij de gelimiteerde 695 Cabrio met XSR Yamaha badge. Deze is stoer en speels genoeg om een puber niet naar z’n eerste brommer, maar naar z’n eerste auto te doen verlangen.
Dat laatste merkten we letterlijk op toen we op de parkeerplaats bij terugkomst een haagje jonge jongens met getrokken Smartphone om de auto zagen staan; ‘Meneer gaat u ‘m starten? Gave Abarth!’ Vervolgens kwam hun beloning uit het mooie Akrapovič-uitlaatsysteem. Prachtig om te zien dat de jongere generatie het oude Italiaanse label inmiddels kent en omarmt. Natuurlijk heeft een filmpje van een vlogger die net alsof doet dat het zijn eigen auto is, hier ook aan bijgedragen, maar het is gelukkig vooral de auto zelf die een jongmens doet verlangen naar een 695 XSR. Een droomauto die een stuk minder onbereikbaar lijkt dan een Ferrari. Bij AutoEdizione vinden we het vooral ook winst voor het ietwat gebrekkige imago van Fiat als automerk.
Deze Abarth XSR, die je achter het stuur als een iets te dikke Valentino Rossi doet voelen, is dus kort samengevat een instant icoon. Bij Abarth in Mirafiori beseffen ze dat maar al te goed en leveren ze je bij de aankoop van deze bijna 40 mille kostende editie, daarom direct een historisch certificaat om je auto alvast als toekomstige klassieker te bestempelen. Abarth noemt het zelf autohistorisch erfgoed, dat dus vanaf dag 1 ondergebracht wordt onder het ‘Registro Abarth’. Overigens is deze 695 net als op de 595 Pista, uitgerust met het nieuwe UConnect™ Live-systeem dat is geïntegreerd met het Abarth Telemetry systeem. Hierop worden voor de fanatieke rijder, die in z’n vrije tijd nog weleens een circuit aandoet, de prestaties bijgehouden en geanalyseerd. Dit kan trouwens ook op zelf in te stellen routes, maar daarbij zijn we eigenlijk moreel verplicht (vooral richting jongmensen) om je vooral op de geldende verkeersregels te wijzen. De XSR Yamaha heeft onder de kap de 165 pk versie van de 1.4 T-Jet (koppel van 230 Nm bij 3000 t/min). De topsnelheid komt uit op 218 km/h en een sprint van 0 tot 100 kan in 7,3 seconden. De in het verleden weleens door ons beproefde gerobotiseerde sequentiële versnellingsbak is optioneel verkrijgbaar, maar wordt door klanten weinig gekozen en dus hoor je FCA er ook niet zo vaak over. Handgeschakeld is de sensatie die een 595 of 695 op kan leveren meer compleet. Het rouwe geluid dat (vooral als hij nog niet warm is) bij opschakelen bekroond wordt met een plof, is onvervangbaar. Bij mooi weer raden we dan ook altijd de Cabrio aan, omdat dit motor-rij-gevoel waar we het steeds over hebben, dan nog iets sterker is.
[nggallery id=1198]
Het mooie aan een Abarth is dat iedereen er positief tegenover staat. Heel knappe auto en ik overweeg dan ook serieus om er eentje te kopen. Ik zou echter opteren voor de automatische bak. Is dat een slechte keuze?
Nee dat is geen slechte keus, de automaat werkt goed maar maakt ‘m qua beleving net wat minder rauw.