Abarth 600E is vanaf nu te bestellen
Een van de 3 Italiaanse elektro-bommetjes.
Eindelijk heeft Abarth de kans om haar gamma uit te breiden. Hoewel het opnieuw een volledig elektrische auto betreft, doet het ons toch deugd om te zien dat de toevoeging van de 600e nu echt een feit is. Dat ie al bestond weten we al enkele maanden, maar nu is het moment voor een commercieel debuut dan toch echt gekomen. Op Balocco heeft men de Alfa Romeo Junior Veloce reeds mogen verwelkomen en nu was het de beurt aan de Abarth 600e. Lancia mag volgend voorjaar hetzelfde doen met de knappe Ypsilon HF. En nu we ze alle drie genoemd en gezien hebben, mogen we toch wel concluderen dat alle drie compacte snelle Italianen er knap uitzien. Hoewel de Abarth 600e en de Alfa Junior Veloce dan officieel hoger op de wielen staan, ze komen niet direct over als de volgende auto voor je gepensioneerde oom dankzij hun verlaagde aspect. In het geval van de Abarth 600e is dat 30 mm en de Alfa Romeo Junior Veloce is dat 25 mm.
Naast de Scorpionissima ook als Turismo.
Terug naar de Abarth 600e die ook als basisversie Turismo in de showroom zal staan. Je kunt het vermogen op verschillende manieren doseren via de knop op je middenconsole. In ‘Turismo’ levert ie 150 pk zoals een gewone 600e. Deze stand gebruik je vaak voor woon-wek-situaties net als bij de 500e. In ‘Scorpion Street’ zit je vervolgens op 204 pk en in de ruigere ‘Scorpion Track’ modus zonder op 238 pk. Dat is dus het maxium vermogen van de Abarth 600e… in principe. Maar Abarth vertelde al vroeg in het jaar dat de lanceer editie ‘Scorpionissima’ zou heten en dat is niet enkel een leuke naam voor een extra rijk uitgeruste lanceereditie. De Scorpionissima levert in de eerder genoemde modaliteiten namelijk respectievelijk 190, 231 en 281 pk. Deze gelimiteerde versie (1949 stuks) is ook ruim 4000 euro duurder.
Aantrekkelijk en dynamisch.
Er is dus flink wat keuze qua vermogen. De Turismo doet 0 tot 100 in minimaal 6,24 seconden en de Scorpionissima kan dat in 5,85 seconden. Ga je dat verschil merken? Wij denken van niet. Maar het belangrijkste zijn heel andere aspecten van de 600e met schorpioen. De auto met een begrensde top van 200 km per uur is wel een heel stoere versie van de compacte gezinsauto van FIAT. Met een heel eigen robuuste look voor de buitenzijde, vinden we ‘m toch wel heel tof om te zien. En zoals we inmiddels van Abarth gewend zijn, is het interieur ook op de 600e van het hoogste niveau. En dan is er natuurlijk ook nog de uiterst prettige rijdynamiek tijdens het in en uitkomen van bochten dankzij onder andere het Torsen mechanisch sperdifferentieel en de Alcon-reminstallatie. De fantastische Sabelt kuipstoelen zorgen dat je perfect op je plek blijft. De kleuren waar je uit kun kiezen voor de Turismo zijn Bianco Antidote, Arancione Shock en Nero Venom. De Scorpionissima is te krijgen in Verde Acid en Viola Hypnotic. De Abarth 600e Turismo is er vanaf een kleine 46.000 euro en de 600e Scorpionissima is er vanaf € 49.990.
Reactie’s journalisten zijn positief, hopelijk verkoopt het.