Abarth 500E luidt nieuw tijdperk in
Heel erg Abarth.
‘More Abarth then ever.’ roept men vandaag. Dat had van ons niet gehoeven omdat zoiets de geloofwaardig eerder onder druk zet, maar als je het letterlijk neemt klopt het wel. Op de nieuwe elektrische Abarth, die simpelweg 500E heet om niet direct de bestaande 595 en 695 naar de achtergrond te duwen, prijkt namelijk volop de naam van de oprichter. Het geelrode logo met zwarte schorpioen speelt voortaan een bescheiden maar eervolle rol op de motorkap, terwijl de letters ABARTH domineren op de voor- en achterzijde, plus sideskirts. Op de zijkant zien we een gestreepte schorpioen met ‘folgore’ eh… bliksemschicht erachter, wat heel flitsend elektrisch overkomt. Een geslaagd symbool wat ons betreft. Op het dashboard is heel mooi alcantara verwerkt in een diagonaal patroon. Het resultaat mag er al met al zijn. De Abarth 500E is een goed ogend elektrisch bommetje, evenals de voorlopers met verbrandingsmotor. Dat heeft alles te maken met het feit dat zowel de oude als de nieuwe Abarth met de 500 een aantrekkelijke en tijdloze basis hebben.
Snel en wendbaar.
De kernwaarden van een echte Abarth, zijn ook op deze elektrische nieuwkomer terug te vinden. Naast het flitsende uiterlijk, is ook de rijdynamiek direct te herkennen als typisch Abarth. Bovendien is een elektrische Abarth vlotter dan eentje op benzine. De kwiekheid van deze basisversie vertaalt zich in bliksemsnelle hervattingen, bijvoorbeeld in het uitkomen van een bocht. Gemiddeld is de Abarth 500E zelfs een seconde sneller dan het voorgaande topmodel 695. De Nuova Abarth 500e heeft een krachtige batterij van 43 kWh, gekoppeld aan een elektromotor van een totaal vermogen van 113,7 kW / 155 pk. Nul naar 100 gaat in maar 7 seconden. Rijden kan in de drie standen Turismo, Scorpion Street en Scorpion Track. De eerste zorgt voor een meer behouden vermogen van 100 kW in plaats van 113 kW, de tweede garandeert optimale prestaties en regeneratie van energie bij het remmen, terwijl de derde louter op performance is gericht (en meer stroom kost). De introductieversie die je hier ziet is een rijk uitgeruste speciale gifgroene editie genaamd Nuova Abarth 500e ‘Scorpionissima’. Hoewel deze een uiterst Italiaanse bijnaam draagt, luistert het gifgroen dat je hier ziet naar de Angelsaksische naam ‘Acid Green’ evenals de helblauwe details in het interieur genaamd ‘Poison Blue’. Die fel blauwe kleur is tevens een tweede optie qua lak (foto onder). Wat ook een optie is, is trouwens de ‘sound generator’, voor wie geen afscheid wil en kan nemen van het rauwe Abarth-geluid. Of de digitale imitatie ook net zo klinkt zal nog moeten blijken. Deze exclusieve Scorpionissima gaat trouwens minimaal 43.000 euro kosten en is vanaf nu te bestellen. We gaan deze auto binnenkort persoonlijk bekijken en dan krijg je van ons meer details.
[nggallery id=1306]
Leuke auto. Ik had nog iets meer vermogen verwacht maar 0-100 in 7 seconden lijkt me snel genoeg. Hoop ook dat de wegligging op Abarth-niveau is, dan zou deze het best goed kunnen doen.
De Peugeot e-208 heeft per 1 januari 2023 ook 155 pk. Standaard, in GT-uitvoering en circa 5.000 euro goedkoper. Een heel dik aangeklede Mini 3-drs E kost 45 mille. Zelfmoord van Abarth?
Een bliksemschicht als logo, onlangs geëvolueerd voor gebruik op elektrische auto’s. Waar heb ik dat eerder gezien?
“” Elke gelijkenis met bestaande personen of gebeurtenissen berust op louter toeval “”
🙂
Ik vind de auto wat teleurstellend.
Het front in één kleur en verder weinig onderscheidend t.o.v. de normale 500e.
Motorvermogen inderdaad zoals Rob zegt gelijk aan de Peugeot en een gelimiteerde topsnelheid van 155 km/h (volgens abarth.it) wat ik niet Abarth-waardig vind.
Op abarth.it is ook het geluid wat de auto maakt te horen. Beetje een aanfluiting dat het geluid simpel de opname is van gepruttel uit de uitlaat van een ICE versie. Niet vooruitstrevend als je het mij vraagt. Uit een andere league maar toch, bij de Maserati GranTurismo Folgore heeft men een vooruitstrevend en toch superlekker en sportief geluid gecomponeerd. Had hier ook gekund.
Hier lijkt het wel of men krampachtig aan een verleden wil blijven vastklampen, beetje aandoenlijk. Maar goed, smaken verschillen gelukkig.
Andere auto’s kunnen meer vermogen hebben, maar de 500E heeft het gewoon. Snellere versies laten vast niet lang op zich wachten. Nu nog een 500E wagon en een 2- persoons 500E Spider!
Die zie je straks in Cannes bij de vleet…