Abarth 124 Spider: Puur rijgenot met prachtig retro aspect
Met de 124 Spider als basis heeft FCA exact de juiste auto bedacht voor Abarth. De Fiat-versie met 140 pk slaan we zelfs even over, want we weten zeker dat deze auto is bedacht met het logo van Abarth in het achterhoofd. De ingeving moet al snel zijn ontstaan toen het project dankzij een samenwerking met Mazda ontstond. Toen die samenwerking in 2012 bekend werd, was het overigens Alfa Romeo dat openlijk door Lingotto gelinkt werd aan dit project. Er is inderdaad weinig fantasie nodig om aan een Duetto te denken met deze karakteristieken, maar iets zegt ons dat de keuze voor Abarth en de reïncarnatie van de legendarische 124 Spider, de betere keuze is geweest. Speels, een tikje rauw en super licht met maar 1060 kg. Tel daar de prachtige looks van een klassieke Italiaanse Spider –een fenomeen dat al 62 jaar bestaat– bij op en ziedaar, exact het juiste model om naast de 595 en 695 te zetten. Geen flauwe uitbreidingen (hunkeren we nou werkelijk naar een Abarth 500X?) van het gamma zoals ieder ander merk zou doen, maar pure inventies gebaseerd op een rijke traditie. Zo zien we het graag. Je vergeet vanwege die perfecte optische saus trouwens ook acuut dat het in oorsprong iets met Mazda te maken heeft. Slechts bepaald basismateriaal voor het dashboard en de sleutel, verraden de link met de Japanner.
[nggallery id=1166]
Er is dus geen woord te veel gezegd, toen men tijdens de ontwikkeling beloofde dat de auto niet teleur zou stellen wat het juiste DNA betreft. Nu we weten dat men bij FCA dit eruit weet te persen in een samenwerkingsverband, zouden we rustig naar een Duetto en/of Fulvia op dezelfde basis kunnen verlangen. Dergelijke auto’s zijn dankzij het inspirerende karakter van hun voorlopers, een soort instant iconen van nu en de toekomst. Omdat het liefhebbers auto’s zijn, hoeven ze qua karakter slechts in detail van elkaar te verschillen (bijvoorbeeld qua vermogen en rijdynamiek). Met andere woorden, men hoeft niet te vrezen voor interne concurrentie zoals dat bij een massaproduct al wel snel het geval is. Wat dat betreft kan FCA nog lang teren op tal van voorbeelden uit het verleden, die ter inspiratie voor iets nieuws zouden kunnen dienen. Marketingtechnisch zijn dit soort auto’s bovendien ook interessant, omdat ze een soort vaandeldragers van het merk vormen. Uiteraard kunnen dergelijke modellen enkel renderen als de massa intussen ook voldoende wordt bediend. Abarth bestaat daarom bij de gratie van Fiat.
De Abarth 124 Spider trakteert je dankzij deze focus op DNA daarom ook op pure rijbeleving voor al je zintuigen. Het geluid uit de Record Monza-uitlaat, de fantastische zitpositie (het interieur is in Italië door Abarth speciaal afgewerkt) achter die mooie lange motorkap, de prachtige historiserende look met dito kleurcombinatie van mat zwart en “Rosso Costa Brava 1972”. Overigens herken je de 124 Spider al in het donker dankzij die mooie LED koplampen (met optioneel Adaptive Front Light System) waar de carrosserie op smaakvolle wijze omheen is gedrapeerd. Kortom het is geen wonder dat mensen spontaan beginnen te glimlachen als ze deze auto voorbij zien stuiven. De 124 Spider met schorpioen heeft eigenlijk het charisma van een exoot. Bovendien is dat ook de sensatie die je hebt als je er mee speelt. De ideale gewichtsverdeling (50/50) en aangepaste demping (Bilstein) zorgen voor heerlijk sturende auto. Messcherp en als je het roer omgooit al snel licht driftend dankzij een niet al te harde vering. In deze auto snijd je bochten met een bepaalde schwung en de MultiAir voelt ondanks ‘maar’ 170 pk voldoende krachtig en eigenlijk constant levendig (Nul tot honderd in 6,8 seconden, top van 232 km/u). Toch kun je je goed inbeelden dat deze auto met meer vermogen nóg interessanter is. Het automatische blokkerend differentieel is standaard en we danken de mensen in Hiroshima voor die heerlijke handmatige zesbak die zeer exact is. Overigens prijzen we Mazda ook voor de buitengewoon simpel te bedienen stoffen kap. Via de Drive Mode Selector kun je de rijdynamiek aanpassen, maar gelukkig is het verschil tussen de beide standen maar klein. ‘Normal’ is dus beslist niet saai ten opzichte van ‘Sport’.
Italiaanse en Japanse toewijding voor rijbeleving komen samen in een perfect huwelijk. De Abarth 124 Spider is daar het levende bewijs van. De techniek uit beide werelden zijn in een perfecte mal gegoten. Deze Abarth is een auto die doet verlangen. Waar zie je dat nog tegenwoordig? In een wereld waar alles kapot gerationaliseerd wordt, baseert Abarth alles weloverwogen op emotie. Deze Spider staat over 20 jaar nóg heel trots op je oprit. Het is tijdloze exclusiviteit in zakformaat, gebaseerd op een lange traditie. De prijs is weliswaar volwassen met 50.965 euro, maar vraag bij een willekeurige concurrent om evenveel rijplezier en je mag het dubbele meenemen. We plaatsen de Abarth 124 Spider dan ook in de top 5 van meest begerenswaardige Italiaanse auto’s van dit moment. De 124 Spider voelt als een handschoen die je aantrekt en die intuïtief precies doet wat je vraagt. Het is een uitermate sportieve auto waar je bovendien dagelijks gemak van ondervindt, dankzij voldoende comfort en snufjes, plus een behoudend verbruik. Kortom, het is moeilijk afscheid nemen van de Abarth 124 Spider als je ‘m rijdt maar niet bezit.
[nggallery id=1167]
Jammer alleen dat deze auto gewoon absoluut niet snel genoeg is. Hier had gewoon de 1750TBI motor ingelegd moeten worden.