Aanval is de beste verdediging!
Dat moet de gedachte zijn achter het FGA plan voor een totale terugkeer op de Koreaanse markt, dat reeds op tafel zou liggen.
Eerder deden wij hier al melding van en nu wordt het gerucht hardnekkiger. Een buitengewoon heldhaftige missie zou dit zijn, aangezien de Zuid Koreanse markt een hele moeilijke is dankzij de dominantie van Kia en Hyundai. Zelfs VAG heeft er niets te vertellen. Ook Toyota is daar lang geen nummer één. Enkel wat Duitse ‘premium’ merken slijten daar het een en ander als het gaat om de hogere segmenten. Verder valt er voor Europese merken meestal weinig tot niets te behalen op het Koreaanse schiereiland.
De Zuid Koreaanse regering heeft nu de import belansting van 8% op elke nieuwe buitenlandse auto geschrapt. De oorzaak van het vervallen van deze importtax ligt echter op ons eigen continent. Onlangs is er door Brussel een Free Trade Agreement voor Zuid Korea ingesteld. Dit tot grote spijt van merken als Volkswagen en uiteraard Fiat. Hierdoor zou de positie van een import Hyundai alleen maar sterker worden. Zelfs de fabrieken in Italië protesteerden onlangs tegen de openstelling van deze handelsbetrekking. Zij voelen de druk op hun voortbestaan nu alleen maar toenemen. De Koreaanse auto wordt namelijk altijd nog goedkoper gebouwd en voldoet ruimschoots aan de Europese eisen. Marchionne was onlangs zeer kritisch over dit besluit, dat dus vanuit de EU tot stand kwam. Hyundai is overigens samen met FGA de enige autobouwer die in Europa flink weet te plussen in deze magere tijden.
En dan nu het stoutmoedige plan van de Fiat groep. Fiat trok zich 12 jaar geleden al terug uit Z-Korea. Chrysler was er echter altijd aanwezig tot op de dag van vandaag. De verkopen van Chrysler zijn nu over de hele wereld behoorlijk ingestort. Deze situatie is nu de reden dat de Chrysler afdeling in Seoul zich tot Turijn heeft gekeerd om de zaak te redden, middels de import van Italiaanse producten in de plaats van Chrysler. Een bijzonder moedige missie mocht het doorgang vinden, aangezien relatief compacte Europese auto’s nauwelijks verkocht worden in Zuid Korea.
Het zou in eerste instantie gaan om de komst van de Fiat 500 en Punto Evo, plus de Alfa Romeo MiTo en de aanstaande Milano als grootste model. Zuid Korea telt 49 miljoen inwoners en heeft een bloeiende automarkt.
We zijn benieuwd.
Nu begrijp ik beter waarom ze de Punto geëvolueerd hebben. Ik meende al een vleugje Koreaanse styling in die neus te ontdekken…:cry:
nog erger! De neus lijkt nu net op een Peugeot!! Incl beugelbekkie! What were they smoking????? 🙁