Aanrader: Magneti Marelli tuningmodules
Magneti Marelli staat behalve voor nuttig Italiaans technisch vernuft voor het dagelijks vervoer, ook vaak voor sportiviteit en extra rijdynamiek. Dit heeft alles te maken met de typisch Italiaanse oorsprong in de autosport, al vanaf de pioniersjaren begin vorige eeuw. Het Milanese merk heeft haar tuningskunsten daarom sinds een paar jaar samengevat onder het label Magneti Marelli elaborazioni 1919. Velgen, schokdempers, uitlaatsystemen, maar nu ook de jongste generatie modules voor gaspedaal- en motormanagementsysteem behoren onder andere tot een groot scala aan producten dat momenteel op de consumentenmarkt via Magneti Marelli After Market Parts & Services op de consumentenmarkt wordt gebracht. Om precies te zijn wordt voor de EU en ons land daarvoor het inmiddels sterk groeiende erkende Magnet Marelli Checkstar netwerk gebruikt.
Via onze webshop AutoAccessori.nl bieden we nu ook de diensten van dit netwerk voor het eerst in de meest letterlijke zin van het woord bij je aan, aangezien Magneti Marelli Checkstar Nederland al geruime tijd een trouwe partner is van AutoEdizione. De Nederlandse importeur en verdeler over het landelijke netwerk, heeft primair -net als ons- de Italiaanse merken hoog in het vaandel staan. Daarmee onderscheid Checkstar Nederland zich op een voor ons tot de verbeelding sprekende wijze van menig ander netwerk binnen Europa. De dochteronderneming van Fiat heeft al jaren immers een zeer internationaal karakter en is onder de motorkap van vrijwel alle automerken ter wereld terug te vinden. In Nederland ademt Magneti Marelli dus vooral ook de sfeer van de gemotoriseerde Italiaanse driekleur, wat we goed terugzien bij de vele Italiaans georiënteerde servicepunten met Checkstar-label in heel het land.
Ook bij Wijma in Leeuwarden waren we helemaal op het juiste adres wat deze sfeer betreft. Dit zeer verzorgde bedrijf bovenin Nederland, werkt wat het onderhoud betreft ook onder de vlag van Checkstar. De nieuwe modules van Magneti Marelli brachten ons naar deze plek. Daar stond een prachtige rode Alfa Romeo Giulietta 170 pk 1.4 MultiAir met TCT te wachten, om in ons bijzijn zowel van een gaspedaalmodule (ME200T) als van een tuningsmodule voor bij het motormanagement (ME110T) voorzien te worden. Wat na de vakkundige installatie volgde, was een zinnenprikkelende rijervaring.
De Alfa compleet met mooie Magneti Marelli accessoires, werd eerst alleen voorzien van een gaspedaalmodule. Bij de korte proefrit geloofden we al binnen enkele meters al onze zintuigen niet meer. We liepen over van verbazing… De 1400 veranderde in een wolf in schaapskleren en spurtte weg alsof een veel duurdere (en minder zuinige) 1750 TBI onder het vooronder lag. Je zou verwachten dat je voor zo’n ‘wonder’ de rekening bij de pomp mag betalen, maar de aanpassing heeft geen grote nadelige invloed op het verbruik. Het gasrespons werd door de installatie van de chip nabij de pedalen, op zeer aangename wijze veranderd.
Dan was er nog de installatie van de tuningsmodule onder de motorkap, dat al net zo weinig tijd in beslag nam. Deze chip zorgt voor een vermogenstoename tot wel 40 pk en maakte de 1.4 onherkenbaar snel, maar ook zeer nerveus in het stadsverkeer. Ook de communicatie met de automaat werd iets trager kregen we de indruk, maar met een handbak is dit probleem er natuurlijk niet. We reden deze module dus inclusief de gaspedaalmodule. We weten daarom niet hoe het een zich tot het andere verhoudt. Ondanks de asfaltverterende karakteristieken ging daarom voor nu even onze voorkeur uit naar de eerste ervaring. Gezien de prijs en het resultaat kunnen we niet anders concluderen dat dit absoluut de moeite waard is. Ga voor meer informatie over deze modules en de installatie via het Checkstar netwerk naar AutoAccessori.
[nggallery id=1010]
Ik kan nergens iets terugvinden over de werking van die modules: Wat doen ze nu precies. Bijvoorbeeld de gasmodule, uit het verhaal klinkt het een beetje alsof die 30% gas omzet in zegmaar 60% gas, maar het staat nergens. Over de werking van de module onder de motorkap hier geen concrete hints.
Dat is wel belangrijke informatie om te kunnen beslissen of je zo’n module wilt: Die modules kunnen niet toveren, de extra kracht moet ergens vandaan komen en dat heeft onvermijdelijk neveneffecten.
Om een beetje fatsoenlijk te kunnen rijden met een auto zit er een vertraging in het gaspedaal.
Dus er is nooit een 100% overdracht van gaspedaal tot gasklep.
Dit zou namelijk een erg nerveus rijgedrag ten toon spreiden.
Dit kastje verminderd de vertraging waardoor de auto sneller reageert op de gaspedaal bewegingen.
Ik kan nergens vinden hoe het zit met de garantie. Ik heb vijf jaar garantie op mijn Delta. Blijft die onverkort gehandhaafd als ik hem met deze module laat tunen? Wie kan mij helpen?
@dmantione: sorry maar er zijn idd geen exacte cijfermatige verhoudingen (aanpassing/vermogen) bekend. Zoals HZW gaat het inderdaad om de overdracht.
@Orso: Ik zal het navragen.
Voor wat betreft de gaspedaal module heeft HZW helemaal gelijk. Deze module zorgt ervoor dat de gasklep eerder reageert op het gaspedaal. De vermogensmodules wijzigen de turbodruk en de inlaatdruk. Dit zorgt voor een vermogenstoename van 15 tot 40 PK. De exacte toename per model is te vinden op http://www.me100t.com.
De modules zijn officieel “for race use only”. Dit houdt in dat Magneti Marelli niet aansprakelijk kan worden gesteld voor schade/defect aan voertuigen die zijn uitgerust met een dergelijke module. Het is immers nooit aan te tonen of een eventuele schade/defect is toe te wijzen aan de Magneti Marelli module. Ook zonder module kan men een voertuig dusdanig “mishandelen”, zodat een schade/defect ontstaat. De programmering van de modules vindt plaats binnen de “veilige zone” van het motormanagement. Magneti Marelli is nauw betrokken bij de ontwikkeling van het motormanagement van zowel de CommonRail/T-Jet/MultiJet/TwinAir en MultiAir motoren, zodat je kunt zeggen dat ze weten wat ze doen.
Heel leuk allemaal.
Vermogen dus pk staat voor je te bereiken topsnelheid. Lekker interessant voor het hedendaagse verkeer.
Maar wat interessanter is, dan 15 tot 40 PK vermogenstoename, het toename van het koppel. En hoe zich dat verhoud ten opzichte van het toerental.
Hierover kan ik geen cijfers vinden terug vinden.
Nee, want een hogere turbodruk betekent dat de het injectiesysteem meer zuurstof detecteert en bereid is meer brandstof in te spuiten: Meer vermogen. Dat is onafhankelijk van de snelheid: De vermogenstoename zou over het gehele toerenbereik plaats moeten vinden. Inderdaad wordt enkel het maximum aantal pk in tabellen gezet, maar dat betekent niet dat er geen pk-toename is op lagere snelheid.
Nu vraag ik mij af kan dit ook voor een Alfa 156SW JTS 2003.
Op de site staat er de module ME200T voor een JTS, echter bij het vragen bij een bedrijf om te plaatsen geven die aan dat het niet voor dit type mogelijk is maar alleen voor nieuwe modellen.
Weet iemand of het dan juist wel of niet kan aangezien het nogal onduidelijk is?
Tevens als de auto al een ChipTuning kuur heeft gehad maakt dat dan alsnog uit of juist goed om te doen?
Groetjes Dale
De gaspedaal module is geschikt voor uw 156 JTS, Dale 156.
Op http://www.me100t.com/me100t/?page_id=221 kunt u alle toepassingen van de ME200T zien.
Oh super ben daar erg blij mee om dat te horen.
Tevens kan je ook de ME300T bestellen als afstandsbediening?
Dank je wel Checkstar
Ja, je kunt er ook de afstandbediening ME300T aan koppelen, Dale 156. Veel succes ermee!
@checkstar
Ander vraagje.
Ik ben op zoek naar een accu voor mijn Malaguti Yesterday bromscooter. Op de site van checkstar staat dat Magneti Marelli ook accu’s levert voor motoren. De zogenaamde BK-serie (staat dit wellicht voor “bikes”?). Ik kan alleen geen lijst vinden van de motoraccu’s (voor auto’s en andere voertuigen is die er wel) van Magneti Marelli.
Ik heb via mijn checkstardealer gevraagd naar een dergelijke scooteraccu maar de leverancier van de accu’s zegt dat de Yesterday-accu er wel is maar niet in hun assortiment zit.
Is er toch een manier om aan deze accu te komen? Ik wil er natuurlijk niet weer een Japanse accu in zetten.
Groet,
Il piú migliore
Nog even een reactie op Checkstar, maar maakt dit nog uit nadat de auto een chiptuning heeft gehad bij Squadra Tuning?
Aangezien daarbij ook het gaspedaal respons op aangepast is, dit is dat allemaal d.m.v. het systeem te flashen.
Dale
Alles wat Squadra heeft gedaan valt niet te verbeteren door deze software.de zogezegde hardware top is bereikt. Meer veranderingen zullen uit een motorische upgrade gehaald moeten worden.denk bij een jts aan het cleanen van de inlaat poorten of een ander uitlaatspruitstuk.
@ Il più migliore
Deze accu’s vallen onder exclusiviteit van Samauto in Bari (IT). Ze zijn helaas niet te bestellen.
@checkstar
Veel dank! De accu staat netjes in hun catalogus. Ze hebben echt voor alle tweewielers ter wereld een accu. En ik heb ook al een Nederlandse leverancier gevonden. En nog goedkoop ook, voor EUR 19,–.
http://www.unibat.it (één van de merken van Samauto)
Overigens had MMarelli voor mijn klassieke Spider exact de juiste accu, geschikt voor de afwijkende maat accubak.
Het is me alleen niet duidelijk of de accu’s van MMarelli ook door Samauto worden gefabriceerd (of ze zijn alleen maar distributeur) maar ik gok van wel 😉