Aan de vooravond van Marchionne’s mondiale premiumplan
Morgen maakt Sergio Marchionne persoonlijk vanuit Detroit bekend, hoe Fiat Chrysler Automobiles van 2014 tot 2018 hoopt uit te kunnen groeien tot een van de belangrijkste autoproducenten in de wereld. Een concern dat dankzij nieuwe investeringen in met name het zogenaamde premiumsegment, kan rekenen op een jaarlijkse productie van tussen de 6 en 7 miljoen auto’s. Vooral Jeep vormt de kern van de strategie, samen met in Italië geproduceerde Alfa Romeo’s.
Een drieluik waarbij Jeep in China en Brazilië grote stappen moet gaan maken middels een verdubbeling (1,5 miljoen auto’s tegen 2018) en Alfa Romeo zich zal uitvouwen over de Amerikaanse markt. Dat laatst moet vooral werkverschaffing op het Italiaanse schiereiland met zich meebrengen met een prijskaartje van zo’n 9 miljard. Ook uit de presentatie van morgen zal blijken dat de focus niet langer ligt op het maken van grote aantallen op de Europese markt, maar dat vooral de hogere segmenten op de opkomende markten en die in de VS alle aandacht zullen krijgen. Op het oude continent zal intussen minimaal de komende 5 jaar nog, maar weinig winst te behalen zijn. Ondanks dat is er het gerucht nog altijd dat morgen ook en nieuw lowcost-merk door Marchionne zal worden aangekondigd, dat wellicht alles met die moeilijke door Duitsers en Koreanen geregeerde Europese markt te maken zal hebben. FCA zal haar marktaandeel vooral op de geplaagde Italiaanse thuismarkt immers op alle mogelijke manieren proberen uit te breiden.
Het zou de laatste te behalen mijlpaal kunnen zijn in de bewogen carrière van de Italiaanse CEO in donkere trui. Critici twijfelen echter erg over de financiële haalbaarheid van de plannen van Fiat aangezien de schatkist op Lingotto meer dan 10 miljard in het rood staat.
Duimen maar dat voor ons liefhebbers onze verwachtingen zullen ingelost worden.
Just do it