FGA verkoopcijfers Italië september 2010
De afname op de Italiaanse markt is behoorlijk constant.
Volgens het UNRAE werden er in september weer eens -18,9% minder auto’s (154.429) verkocht in vergelijking met het jaar van de staatssteun 2009. Nu de verkopers het erg zwaar hebben in Italië, gaan er steeds meer stemmen op om extra steun. Hoe begrijpelijk dat ook is, steun zal er hoe dan ook niet meer in grote mate komen. De cijfers voor dit jaar zullen zeer negatief uitpakken en zelfs nog enigszins geflatteerd lijken vanwege de eerste drie maanden waarin de verkopen nog goed waren met dank aan de subsidies. Deze bleven hun effect houden tot begin dit jaar zoals je hebt kunnen lezen op onze site. Fabrikanten als Fiat Group constateren reeds voor het einde van dit jaar al een licht herstel maar verwachten dat de markt minstens tot volgende zomer nog zwak zal blijven. Men verwacht dat eind 2010 één op de vier verkopers van auto’s in Italië omgevallen zal zijn.
FGA noteerde voor de negende maand een -26,28%. Het totale marktaandeel staat hiermee op 28,64% (30,55% van jan. tot sept.). Vorig jaar was dat nog 31,51% (33,25% van jan. tot sept.). Alfa Romeo stijgt nu na lange tijd zelfs iets boven zichzelf uit. Het ‘Giulietta effect’ wordt nu enigszins merkbaar en ook de MiTo doet het goed. Het Milanese merk noteert een licht groei van 0,71%. Het marktaandeel komt hiermee op iets meer dan 3% (2,55% van jan. tot sept.). Alfa Romeo verkocht de afgelopen maand 4699 auto’s. Fiat voelt nog steeds een groot verschil met vorig jaar door een daling van -27,16%. Het verkocht in september 33.420 auto’s wat 12.460 auto’s minder is dan in september vorig jaar. Fiat’s aandeel zit op 21,64% (23,4% van jan. tot sept.). Lancia heeft te lijden onder de economie én een gebrek aan nieuwe modellen, waardoor het een negatief cijfer noteerde van -35,64%. Het marktaandeel daalde met een procent naar 3,91% (4,53% van jan. tot sept.). Ferrari en Maserati doen het beide goed en verkochten vorige maand beide 32 auto’s in Italië. De groei zit voor Ferrari hierdoor op 18,52% en voor Maserati op 10,34%. Over heel 2010 gezien noteert Maserati nog altijd een lichte daling, maar Zoals CEO Harald Wester al vanuit Parijs liet blijken, ziet het er goed uit voor de drietand.
Hieronder volgt een overzichtje van de meest populaire modellen per merk. Helaas ontbreken de cijfers van de Lancia Delta omdat deze niet in de Italiaanse C segment top tien stond van afgelopen maand. Over de periode januari-september staat de ruime luxe hatch die eigenlijk niet helemaal binnen het compacte segment thuishoort nog altijd op plaats 9 met 13.910 verkochte exemplaren.
[easychart type=”horizbar” height=”300″ width=”350″ title=”Fiat september 2009/2010″ groupnames=”verkoop september 2010, verkoop september 2009″ valuenames=”Punto/GP, Panda, 500, Bravo, Croma, Sedici 4×4, Idea, Multipla, Qubo, Doblo” group1values=”10855, 10110, 6483, 2033, 703, 672, 511, 468, 850, 508″ group2values=”16157, 14655, 6065, 3444, 1183, 852, 851, 510, 725, 543″]
[easychart type=”horizbar” height=”300″ width=”350″ title=”Lancia september 2009/2010″ groupnames=”verkoop september 2010, verkoop september 2009″ valuenames=”Ypsilon, Musa, Phedra” group1values=”3526, 1233, 119″ group2values=”4474, 3031, 155″]
[easychart type=”horizbar” height=”300″ width=”350″ title=”Alfa Romeo september 2009/2010″ groupnames=”verkoop september 2010, verkoop september 2009″ valuenames=”MiTo, Giulietta” group1values=”1689, 2129″ group2values=”2343, 0″]
[easychart type=”horizbar” height=”300″ width=”350″ title=”Maserati september 2009/2010″ groupnames=”verkoop september 2010, verkoop september 2009″ valuenames=”Gran Turismo, Quattroporte” group1values=”21, 10″ group2values=”32, 6″]
[easychart type=”horizbar” height=”300″ width=”350″ title=”Ferrari september 2009/2010″ groupnames=”verkoop september 2010, verkoop september 2009″ valuenames=”California” group1values=”20″ group2values=”14″]
Van de Lancia Delta werden er, in Italië in september 2010, 1.169 stuks verkocht.
Bron : http://www.italiaspeed.com/2010/cars/industry/10/sales_italy_september/0210.html
0 alfa 159s op kenteken gezet in italie? slechte zaak…
Mooie dikke balken bij Alfa en Lancia, helaas beteknt het vooral dat er absurd weinig modellen op de markt te krijg zijn van deze merken …
De flop van de Delta is, met 1169 exemplaren in thuisland Italie, inmiddels compleet. Exit Lancia komt per maand dichterbij. Helaas, helaas voeg ik daar meteen aan toe.
Niet helemaal in proportie mareblu. Uiteraard is het zo dat de Delta in een land als Italië nog vele malen meer verkocht zou moeten worden dan nu het geval is, maar 1169 is behoorlijk netjes in het huidige klimaat en dus is de Delta zeker geen flop. Bovendien is het geen echte C segment auto, qua uitrusting en prijsniveau en in het D segment is 1169 juist behoorlijk veel.
Een flop is de Delta eerder in het Lancia arme NL. En Lancia gaat zeker niet exit. Ik doek deze site op als dat zo is. 😉