Alfa Romeo gaat geen auto’s bouwen samen met Aziatische partner
Er is duidelijk een geruchten bommetje ontploft sinds de meeting in Turijn van donderdag 16 september.
Behalve verdere speculaties aangaande Fiat Industrial onderdeel CNH-Iveco en een mogelijke gang naar de beurs van Ferrari, was er in enkele Italiaanse dagbladen de afgelopen dagen ook nog het geluid van een eventuele samenwerking tussen het merk Alfa Romeo en een onbekende Aziatische autobouwer. Met als doel goedkoop auto’s te bouwen in het economische sterk groeiende continent, zou Alfa Romeo dus behalve in de VS zich ook op creatieve wijze ontwikkelen in het Verre Oosten. Dit doet ons denken aan geluiden van een paar jaar geleden, toen nog beweerd werd dat de Alfa Romeo 159 in China een nieuwe toekomst te wachten stond.
Gelukkig wordt deze fantasie sinds vanmorgen door Lingotto zelf naar het rijk der fabelen verwezen, vanaf het moment dat de Corriere della Sera opnieuw met de geruchten aan de haal ging. De verklaring luidt; ‘Alfa Romeo zal niets delen met andere autobouwers en zal gegarandeerd Italiaans blijven. Alfa Romeo richt zich primair op de Europese markt en zal terugkeren in de VS in 2012. Daar zullen wat productie buiten Italië betreft, enkel SUV en Crossover modellen van de band gaan rollen.’
Jammer, want mijn ideale auto zou toch echt een Alfa zijn die door mensen van Toyota in elkaar gezet is (een soort omgekeerde Arna, zeg maar).
Ook als het een Avensis is met Alfa grille? 😉
Dan zou het geen “omgekeerde Arna” zijn. Arna was Japans ‘design’ (Nissan Cherry als ik me niet vergis) gebouwd door Italiaanse ‘arbeiders’, dus “the worst of both worlds”. Ik kies voor de traditionele Alfa-eigenschappen (design, rijden, motoren), maar dan in combinatie met Japans vakmanschap.
Begrijp ik wel, maar in het geval van samen produceren moet je toch denken aan samen in grote mate delen van techniek. Op zoek gaan naar andere bouwers alleen is niet voldoende in het kader van kostenbesparing.
Dus toch een Arna… Gelukkig gaat dit niet door. Bovendien bouwen de Italianen en Amerikanen nu/straks net zo goed als de Japanners
@Duetto,
Fiat heeft in dat geval al een prima alternatief. De Fiat Sedeci 🙂 . Italiaanse design gebouwd door Suzuki.
@6C Jordy: Het Italiaanse design in de Sedici beperkt zich bij mijn weten tot het Fiat-logo (en dat vind ik nou net niet zo mooi).
@duetto
Ik zou niet zo zeker meer zijn van japans vakmanschap. In de laatste Consumentengids zijn de kosten van vele merken/modellen vergeleken (kosten/storingen bijgehouden over een lange periode) en daarin deden de japanse merken het niet beter dan de europeaanse. Met name opvallend was het resultaat van de Auris, Nissan en Subaru.
Nu weet ik dat je onderzoeken nooit moet vertrouwen als je ze zelf niet hebt gedaan maar voor een groot deel komt de goede naam van de japanse autoindustrie ook voort uit onderzoeken.
Ik denk dat een Alfa, in elkaar gezet door Alfa Romeo, zo langzamerhand een prima alternatief is. Ook qua betrouwbaarheid.
Oja… de franse merken (Renault, Citroen en Peugeot) hebben met afstand het grootste aantal storingen !!
Fiat (Punto, Panda) en Alfa (alleen 147) gemiddeld aantal storingen.
@hape: We rijden al ruim 20 jaar Alfa en hebben er meerdere voor de deur staan, dus ik weet dat het met de betrouwbaarheid goed voor elkaar is (m.u.v. de 156 Selespeed die ik 10 jaar geleden had). Ergerlijk vind ik nog steeds het gerammel dat na een jaar of twee, drie losbarst en de kleine missers in de afwerking (los hangende snoertjes, niet goed passende naden, enz.). Ik vond overigens de 156 en de GT wat dat betreft beter dan mijn huidige 166.
@duetto: Vanaf de 159 is toch alles rammelvrij?
@Il Quadrifoglio: dat weet ik niet, want die generatie hebben we een beetje links laten liggen. Maar ik hoop dat je gelijk hebt, want mijn vrouw heeft nog een Brera in bestelling.
De 159 deed het heel erg goed in laatse Autoweek betrouwbaarheids test scoorde net zo goed als de Toyota Avensis wat hem de 10de plek opleverde in het D-segment de BMW 3 serie was 3de de Honda Accord was het beste. De slechtse op de 30ste plek was de Renault Laguna en wat hoger stond de Peugeot 407. Ook de VW Passat was niet waanzinnig goed.
Audi A4 deed het ook erg goed was 6de of zo. Voor de rest heel veel Japanners bij de eerste 15.
Ciao
Squadra
@Duetto,
De Sedici en SX4 leken me hun styling te delen met de Croma terwijl ik geen passend Suzuki model kan vinden met dergelijke styling. Vandaar dat ik het maar als Fiat’s styling bestempelde.
De mooiste jappaner met italiaanse genen blijft voor mij de Isuzu 117 coupe. Ontworpen doo Giugiaro en met potente 4-cillinders.