Fiat komt met nieuw LPG offensief naar Parijs
Ooit begon het met het plaatje hierboven.
Fiat bouwt al een tijdje z’n eigen met LPG installatie uitgeruste auto’s en komt op de autosalon in Parijs (2-17 oktober) met een nieuwe lichting voor de dag. Nieuw is de natuurlijk de 500 op gas, zoals je deze week al bij ons hebt kunnen lezen. Maar daar komen nog 5 andere bij die voortaan voldoen aan de Euro 5 norm. Hiermee heeft kan Fiat met gemak haar groene reputatie hooghouden, want het heeft het meest complete fabrieksklare LPG gamma van Europa. De Panda 1.2 69 pk, Grande Punto 1.4 77 pk, Punto Evo 1.2 77 pk, Bravo 1.4 90 pk, Idea 1.4 77 pk en de 500 1.2 69 pk, vormen samen het uitgebreide keuzemenu.
FPT is uiteraard verantwoordelijk voor de totstandkoming van de koppeling van beide technieken. Het materiaal in de motor is geoptimaliseerd (hydraulische klepstoters of kleppen en zetels) voor het gebruik van de LPG. Uitgerust met een specifiek vacuumsysteem om de injectie van gas mogelijk te maken en de speciaal geïntegreerde elektrische bedrading. De ringtank is bij het reservewiel geplaatst om bagageruimte te besparen (met standaard injectiekit). Wat betreft de tankcapaciteit is er uiteraard reeds rekening gehouden met de maximale vulling van 80%. In de Punto Evo kan 38 liter, in de Grande Punto 34 liter, in de Bravo 41 liter en in de Panda en de 500 31 liter.
Vanaf eind dit jaar zijn alle modellen leverbaar in met name Italië en Frankrijk. In 2009 verkocht Fiat meer dan 80.000 LPG auto’s en zelfs rond de 120.000 Natural Power modellen op aardgas.
Intressant, zou Fiat ook LPG toe gaan passen op turbo en of Multi-air motoren?