Termoli krijgt eDCT productie maar waarschijnlijk (nog) geen batterijfabriek
Vanaf dag 1 onzeker.
We weten nog goed toen we hoorden dat Termoli in aanmerking kwam voor een gigafactory voor de productie van batterijen voor elektrische en hybride auto’s. Het is alweer een jaar of drie geleden. Wat op papier een totale revitalisering van de oude motorenfabriek aan de Adriatische kust leek, bleek vooral een luchtspiegeling. Vanaf dag 1 waren er namelijk onduidelijkheden over de investering. Tavares hield z’n hand op in Rome, maar kreeg niet waar hij op hoopte. Stellantis liet intussen weten dat de plannen echt waren en geen blufpoker. Aanvankelijk rekende het management, dat voor de uitvoering met andere partijen probeerde samen te werken in een JV, op een project nabij Turijn. Dat zou echter slecht nieuws zijn voor de fabriek van de legendarische Fire-motor (momenteel GSE Firefly, GME en V6). Pogingen om het daar makkelijker gedaan te krijgen omdat de overheid daar ook veel belang bij zou hebben, bleken echter te kort door de bocht.
300.000 transmissies op jaarbasis.
Toch hoeft men in de zuidelijke regio Molise niet geheel te wanhopen. Na Mirafiori krijgt ook Termoli de productie nu toegewezen van circa 300.000 eDCT transmissies. Dat zijn er dus bijna een miljoen alleen al uit Italië. In het noord Franse Metz worden ook 300.000 eenheden per jaar geassembleerd. Overigens wil het niet zeggen dat de ombouw van Termoli naar een grote batterijfabriek nooit een feit zal zijn. Wellicht is er eerst een combinatie denkbaar aangezien de transitie naar elektrisch een stuk langzamer zal gaan voorlopig.