Managers Stellantis bezoeken Pomigliano en beloven productieve toekomst
Grote delegatie op bezoek.
Jean Philippe Imparato (Stellantis Enlarged Europa) bezocht deze week de fabriek in Pomigliano d’Arco. Nu worden daar nog de Tonale/Hornet en Panda gemaakt. Vanaf 2028 zullen twee nieuwe modellen op STLA Small platform in productie gaan. Vanaf 2030 volgt ook de in productie name van de kleine nieuwe Panda als opvolger van de dan 18 jaar oude Panda/Pandina. Dit nog immer goed lopende model was een strategische keuze onder Sergio Marchionne, die de productiewijze drastisch liet moderniseren en perfectioneren volgens het WCM principe. De oude Alfa fabriek in Pomigliano d’Arco werd daardoor een hypermoderne productielocatie. Imparato werd vergezeld door Santo Ficili (Alfa Romeo en Maserati), Antonella Bruno (Stellantis Italia) en Gaetano Thorel (Fiat Abarth Enlarged Eruope). Het bezoek bevestigd Stellantis’ commitment met betrekking tot de belangrijkste Italiaanse fabrieken zoals Mirafiori, Cassino, Melfi en Atessa.
8eraf 1 van de beste👍 keuzes geweest van Sergio Marchionne. N visionair☝ pur sang🌈.
Wat precies? Het feit dat hij de merken langzaam liet afsterven? Dat hij de Italiaanse merken heeft uitgeleverd aan de Fransen? Hij heeft de boel financieel op orde gebracht, maar verder heeft hij slagveld aangericht.
Nou het feit dat hij een groot bankroet bedrijf weer drijvende kreeg, Alfa Romeo (en Maserati) opnieuw positioneerde met de juiste auto’s en vervolgens van FCA een serieuze kandidaat maakte voor een noodzakelijke fusie. Dat.
Tsja, het is maar hoe je ernaar kijkt. Behalve het financieel gezond maken van het bedrijf (zoals ik al aangaf) en de potentie benutten van Jeep is er weinig gebeurd. Fiat en Alfa lagen aan de beademing bij de vorming van Stellantis, Lancia was al dood maar nog niet begraven (en laat ik het ombadgen van Chryslers niet vergeten, wat een schande). En Maserati te grabbel gegooid met oude Chrysler-onderdelen. Chrysler en Dodge: gemarginaliseerd. Met zo’n stokoude technische erfenis is het niet vreemd dat de Fransen alles naar zich toe hebben getrokken.
De middelen waren beperkt. Jeep werd weer groot en Alfa Romeo kreeg ideale startpositie. Het grotere segment konden ze nooit alleen bestieren gezien de hoge kosten voor de ontwikkeling van de juiste software. Lancia is/was trouwens non existent nagenoeg dus deed men het met de middelen die er waren. Ik begrijp niet dat mensen niet zien dat die man de boel juist gered heeft met maximaal rendement. Vraag maar aan de Amerikanen wat ze van zijn interventies vonden? 😉
Maar ook in de kleinere segmenten werd niet geïnvesteerd. Op het EV-only platform van de 500 na, was alles stokoud voordat FCA met PSA fuseerde. En dat terwijl er echt genoeg kansen lagen, ook in het hogere segment. Fiat had 5 merken die in de hogere segmenten konden opereren: Chrysler, Dodge, Alfa, Maserati en Jeep. Alleen Alfa kreeg een nieuw platform, dat vervolgens nooit meer werd gebruikt (behalve toen het al verouderd was en Maserati er nog de Grecale uitperste). Het hele idee van de overname van Chrysler was om die synergieën te benutten. In plaats daarvan modderde elk merk afzonderlijk door op bestaande, verouderde platformen. Oh, en had ik de miskleun van de TwinAir al genoemd? Nee sorry, geen Marchionne-fan hier 😉