Nieuwe Alfa Romeo Stelvio dit jaar onthuld, marktintroductie in 2026
![](https://www.autoedizione.nl/wp-content/uploads/2025/02/stel25.jpg)
Primair als EV.
De bestaande Stelvio en Giulia op Giorgio platform gaan dit jaar hun laatste fase in, zoveel is wel duidelijk. Intussen is de ontwikkeling van de nieuwe D-segment Alfa’s op STLA Large in volle gang. Voorbereidingen voor de productie in Cassino zijn aanstaande. Aanstaande, dus dat wil zeggen dat we dit jaar waarschijnlijk nog geen officiële productiestart gaan meemaken. Wat we wel gaan zien is de onthulling van een preproductiemodel ergens medio 2025. Ondertussen zal de Stelvio II tijdens de eerste helft van 2026 geleidelijk de markt op rollen. Alfa Romeo heeft al een tijdje geleden laten weten dat het toekomstige gamma ook bovenin hybride varianten zal krijgen. Primair gaat het echter nog altijd om volledige EV’s.
![](https://www.autoedizione.nl/wp-content/uploads/2025/02/stel25b.jpg)
America first.
De grotere auto’s van Stellantis op STLA Large worden de komende paar jaar gerealiseerd en Alfa Romeo mag als eerste Europees merk daarvan profiteren. In Amerika zijn de aantrekkelijke grote Jeep Wagoneer S en de nieuwe Dodge Charger intussen al een feit. Het platform is in eerste instantie bestemd voor grote EV’s; ‘BEV Native’ noemt Stellantis dat. De nieuwe Stelvio en Giulia zullen dat dus ook zijn, hoewel er inmiddels in de wandelgangen ook over een 2.0 hybride gesproken wordt voor deze modellen. Maserati moet uiteindelijk het tweede Italiaanse merk worden dat STLA Large in gebruik zal nemen, al is de Grecale op Giorgio platform bijvoorbeeld eerst nog toe aan een update. In Cassino zullen dus eerst nog twee verschillende assemblagelijnen naast elkaar blijven bestaan. Mogelijk om enige continuïteit te kunnen waarborgen. Maserati houdt haar toekomstige productieplan met betrekking tot dit platform voorlopig nog voor de wereld verborgen.
Een interessant richtinggevend prototype van Alfa Romeo was welkom geweest. Zoals ooit de Brera Concept. Zou mij verrassen als de 33 Stradale een richting afgeeft. Maar wie weet. De 8C deed dat ook voor de MiTo.
De modellen Stelvio en Giulia kunnen ook evolueren. Dat kan, maar is bij de Italianen ongebruikelijk. De enige lijn is geen lijn de laatste 50 jaar.
Behalve een heel vaag filmpje van de Stelvio ll is er niets.
Eens, het is een goed bewaard geheim. De laatste twee modellen (Tonale en Junior) zijn een doodlopende weg qua styling, dus ik verwacht toch weer heel wat nieuws. Wat elementen van de 33 Stradale zou leuk zijn, maar ik vrees dat die auto op zichzelf blijft staan. Dat was destijds met de 8C beter, waar de Mito uit voorkwam en ook de Giulietta uit evolueerde.
O nee, daar gaan we weer! Ik zie toch echt een Jeep op de foto. We gaan toch niet weer ReBatchen? Dat kennen we van Lancia en we weten ook waar dat toe geleid heeft …
Overduidelijk een Jeep.. ook omdat op de motorkap Jeep staat.. Maargoed..