Waarom de Panda van groot strategisch belang is voor FIAT

Grande Panda en ‘grandissima’ Pandina.

Als je in ons land zou vragen welk model FIAT al jaren het belangrijkste is voor het Italiaanse merk, zullen mensen waarschijnlijk heel snel het getal 500 in de mond nemen. In Italië echter zal de gemiddelde consument Panda zeggen. Het is daarom ook niet voor niets dat de Panda zoals we ‘m de afgelopen jaren kenden, nog volop in productie blijft naast de vorige week geïntroduceerde nieuwe Grande Panda. De Panda of Pandina laat qua verkoopcijfers al nu het jaar nog jong is flink van zich horen. Maar liefst 13.300 eenheden werden op kenteken gezet. Daarvan waren 9.550 stuks voor een particulier bestemd. Dat laatste is een record in 1 maand tijd. De Pandina is goed voor een Italiaans marktaandeel van 10% in januari 2025. Dat is niet mis. De FIAT Pandina uit Pomigliano d’Arco is in z’n eentje groter dan alle andere automerken op de Italiaans markt gedurende de eerste maand. De grote aantallen voor de Pandina zijn natuurlijk ook ’te danken’ aan het wegvallen van andere scherp geprijsde modellen uit hetzelfde concern zoals de eerder genoemde vorige generatie 500 en de vorige Lancia Ypsilon.

Deel dit artikel:

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.