De aantrekkelijke FIAT Grande Panda staat op Nederlandse bodem
“The eagle has landed bij Broekhuis.”
Als FIAT liefhebbers beseffen we hoe belangrijk dit moment eigenlijk is. Dat was wat door ons hoofd spookte toen we gisteren gedurende een nogal mistige doordeweekse namiddag in een verder lege FIAT showroom van Broekhuis Zwolle stonden, met in ons vizier de nieuwe Grande Panda. Een ongelofelijk knap ontworpen auto dat in alles een eerbetoon lijkt aan de icoon uit 1980. De velgen alleen al zijn een ontwerptechnisch kunststukje en dan zijn er nog tientallen details te noemen aan binnen- en buitenzijde waar we op een later moment aan toe zullen komen. In normale tijden zou je een haag aan nieuwsgierigen rond dit mooie object verwachten. Maar de markt is lastig. We staan voor een volbloed BEV in een wereld die daar niet klaar voor lijkt te zijn. De auto die in potentie voor een hernieuwde FIAT-revolutie kan zorgen zal een fel gevecht moeten voeren om voldoende kopers te kunnen bereiken. Gelukkig is een hybride variant al snel een optie, maar dan nog zal er behoefte zijn een goedkopere versies die evengoed weinig uitstoten.
De (RED) vanaf € 25.990.
De FIAT Grande Panda BEV is er vanaf € 25.990 (€ 23.040 incl € 2.950 subsidie voor particulieren). De werkelijk oogverblindende La Prima is er vanaf € 28.990. Dat zijn natuurlijk grotere prijzen voor een ruime elektrische B-UV. Hét segment waar Stellantis en FIAT in het bijzonder een grote slag hoopt te kunnen slaan de komende jaren. De Grande Panda speelt daarin een sleutelrol. De FIAT Grande Panda Electric zoals de BEV officieel heet, is er standaard met 83 kW (113 pk) sterke elektromotor, 44 kWh-accu en tot 320 kilometer actieradius (WLTP). Het plaatsnemen in de Grande Panda is een al even grote optische verwennerij. De gekozen materialen zien er goed uit en over elk aspect is nagedacht. Niets is ontsnapt aan het oog van de ontwerper of om praktische redenen wegbezuinigd. Je moet ‘m niet vergelijken met de Pandina, want dat was een auto in een totaal ander segment. Daarom blijft die ook gewoon nog bestaan, zodat de Grande Panda in alle rust een andere publiek kan gaan bespelen. We zien erg uit naar onze eerste rij-indruk van deze nieuw vormgegeven stijlicoon.
Leuke auto😏, maar die prijs🤔 & die aandrijving🥴. Wij blijven in onze Panda 4×4👏 & Volvo V70 XC AWD☝ rijden. Voor ons g1 elektrische auto🤛!
Leuke auto, veel leuker dan de iets goedkopere C3. Renault steelt in dit segment op dit moment de show met de nieuwe 5. Fiat kan die aandacht zeker terugwinnen, maar de introductie is rommelig en de aanloop heeft te lang geduurd. Snel die benzineversie brengen nu. Ik hoop echt dat dit model Fiat weer op de kaart zet.
De Pandina had beter Panda gebleven.
En deze Panda / Grande Panda had beter de naam Uno of Punto gekregen.
Zelfs Ritmo had gekund.
FCA was al een rommeltje, onder Stellantis zijn ze helemaal de trappers kwijt.
Inderdaad jammer dat het steeds zo lang duurt tussen voorstellen en echt kunnen leveren. Dan ebt de belangstelling al weer weg.
Ik las in een Belgisch autoblad dat de CO2 uitstoot 123 gram zou zijn. Dat zou de ICE onverkoopbaar maken, want €6000 BPM heffing. Hoop dat de echte uitstoot minder is.
Er zitten zeker herkenbare details in de nieuwe grande panda, maar ik vind hem te over gestileerd. Heeft niets met de oer panda van doen. Het was pas echt een panda geweest als functionaliteit voorrang had verkregen boven de vormgeving. Zo ligt mogelijk in gewicht zee van binnen ruimte en tegen een aantrekkelijke prijs. Net als de oer panda. Maar ja door de regels van de eu blijft dat nu en in de toekomst een utopie.