Welke compacte auto’s komen er vanaf 2028 uit Pomigliano d’Arco?

Twee C-segment modellen uit Pomigliano d’Arco?

Het nieuwe STLA Small platform (vervanger van eCMP 2) krijgt een plek in Pomigliano d’Arco, dat is inmiddels bevestigd. Wat ook is bevestigd, is dat er twee compacte modellen van de band gaan rollen vanaf 2028 op dat betreffende platform. Bij de term compact moet je doorgaans denken aan de verlengde variant van het STLA Small platform. Die variant van het platform kun je zien als het nieuwe compacte C-segment (zie afb. onderaan). Het is nog onduidelijk welke twee modellen precies daarop geproduceerd zullen worden in de Giambattista Vico Plant. We weten bijvoorbeeld dat Lancia-baas Luca Napolitano heeft gezegd dat men voor de nieuwe Delta het platform nog aan het overwegen is en dat de langere Small daar geschikt voor zou zijn in plaats van het reeds bekende en zwaardere STLA Medium. Naast de Delta kun je ook denken aan de opvolgers van de huidige Peugeot 308 en Opel Astra die dan bijna 8 jaar op de markt zijn. Intussen beweren hardnekkige geruchten dat een van de twee modellen sowieso een FIAT zal zijn. Een grotere Panda-variant? De Multipla? Een nieuwe Tipo? Massa-modellen die Stellantis juist eerder in Turkije of Marokko zal produceren. Heeft dit te maken met een nieuwe toezegging van Stellantis aan de Italiaanse overheid en bonden? Herziet Stellantis haar strategie? Het zou kunnen. Maar wat als men een C segment Alfa Romeo overweegt ter vervanging van de Tonale (/Hornet) die daar nu van de band rolt? Kortom het blijft voorlopig nog onduidelijk en allerlei opties liggen open wat deze twee compacte modellen betreft.

Kleine nieuwe Pandina na 2030.

Minder mystiek is de komst van een klein model na 2030. Op de eerder getoonde sheet van Piano Italia’, een plan waar zelfs de economische minister Urso inmiddels tevreden over is, staat na het verdwijnen van de dan toch echt wel bejaarde (!) Pandina, een nieuwe Pandina vermeld. Een nieuwe kleine Panda dus op de kortste versie van STLA Small. Vermoedelijk A of B segment. We verwachten bijvoorbeeld dat de volgende generatie 500 uit Mirafiori dan ook op dit platform zal staan. Je zou zeggen dat het economischer is om deze modellen naast elkaar te produceren, maar tegenwoordig schijnen assemblagelijnen een stuk flexibeler te zijn dan vroeger. Een soort multifunctionele lijn waarop van alles mogelijk is. Bovendien is het duidelijk dat Stellantis de 500 voor altijd aan Turijn wil verbinden om historische redenen. Deze nieuwe Pandina is naar verwachting vooral voor de Italiaanse markt bestemd en komt daarom uit Pomigliano d’Arco en niet uit een ander land waar de productiekosten lager zijn. Het is trouwens meer dan duidelijk dat FIAT de Panda-familie voortaan groter wil maken. Van het A/B-segment tot het C-segment en bestaande uit 3 of 4 modellen.

Deel dit artikel:

11 gedachten over “Welke compacte auto’s komen er vanaf 2028 uit Pomigliano d’Arco?

  • 5 januari 2025 om 18:22
    Permalink

    Ik denk dat jullie helemaal verkeerd denken. Compact op het nieuwe Snall platform? Daar moet wel een kleine Fiat bij zijn lijkt mij, ONDER de Grande Panda. We gaan het zien.

    Beantwoorden
    • 6 januari 2025 om 18:30
      Permalink

      Het small-platform is voor B en onderkant C-segment, dus boven de Grande Panda. Welke modellen dat zijn voor Pomigliano is puur giswerk.

      Beantwoorden
  • 5 januari 2025 om 20:33
    Permalink

    Een opvolger van de Panda / Pandina zal kleiner en goedkoper moeten zijn dan de Grande Panda. Dat wordt een uitdaging. Onderstel zal dan sowieso het Smart Car platform worden. Of eventueel de technische basis gaat worden gedeeld met de Leapmotor T03. Maar waarschijnlijker dus het Smart Car platform. Maar om de auto in Italië te bouwen voor een lagere prijs dan de Grande Panda vergt nog wat bezuinigingen. Misschien geen hybride, geen automaat, geen optie EV? Maar Stellantis moet ook z’n CO2 doelen halen. Op veiligheidsuitrusting kan je ook bijna niet bezuinigen.
    Ondertussen lijkt het alsof de 500 straks toch niet de 1.0 firefly motor krijgt maar de 1.2 driecilinder. Jammer, dat had voor mensen net twijfels over die laatste motor een prima verkoopargument kunnen zijn.

    Beantwoorden
      • 6 januari 2025 om 18:28
        Permalink

        Nee dat is ‘ie niet. Rumoerig, geen verfijnde loop en betrouwbaarheid is beter dan vroeger maar nog steeds niet geweldig.

  • 7 januari 2025 om 10:44
    Permalink

    De 1.2 is wel soepel en zuinig. Maar heeft een slechte reputatie qua betrouwbaarheid, ook al is de motor flink aangepast en niet meer te vergelijken met de eerste generaties PureTech. Het kost minstens 5 jaar om dat vertrouwen terug te winnen. En dat vertrouwen was en is er gewoon in de Firefly motoren. Daarom riskant die niet te gebruiken en de 1.2 wel. En daarmee zou het voor de omgebouwde 500e een verkoopargument zijn voor mensen die wel een kleine Italiaanse auto willen maar huiverig staan tegenover de 1.2.

    Beantwoorden
    • 7 januari 2025 om 16:49
      Permalink

      Ik heb het over de sterk verbeterde (3e) versie ven de 1.2 driecilinder. Zeker in de hybride uitvoering heel veel beter dan de 2-cylinder pruttelaar. Lees de testen in de Italiaanse media.

      Beantwoorden
      • 7 januari 2025 om 19:30
        Permalink

        Dat is appels met peren vergelijken. TwinAir was een miskleun, dat weet Fiat zelf ook, daarom zijn ze daar al lang voordat ze Stellantis werden alweer mee gestopt. De hier eerder genoemde, prima Firefly-motor is een eerlijke vergelijking.

  • 7 januari 2025 om 22:22
    Permalink

    De TwinAir is best een fijne motor maar had een vrij beperkt deel van de toeren waar de motor optimaal functioneerde. Daarmee had ie prima kunnen functioneren als ie gekoppeld was aan hybride techniek, ook omdat die compact is. Maar geld om dat te ontwikkelen was er toen blijkbaar niet.
    De nieuwe generatie 1.2 gekoppeld aan minihybride en automaat voldoet prima. Het probleem is dat de vorige uitvoering en vooral de eerste generatie PureTech een slechte reputatie heeft en het jaren gaat duren voor die reputatie weer hersteld zal zijn. De komende jaren blijven de verhalen over die oude motor in de pers verschijnen en omdat het nog steeds een 1.2 driecilinder is zullen veel mensen de oude en nieuwe op één lijn blijven zetten. Daarom had ik het slimmer gevonden als er ook gebruik zou worden gemaakt van de 1.0 driecilinder en 1.3 en 1.5 viercilinder FireFly motoren. Zeker voor enkele Italiaanse modellen. Als die wel gevoerd gaan worden in Braziliaanse modellen dan moet het met de meerkosten van twee lijnen voeren ook meevallen.

    Beantwoorden
    • 8 januari 2025 om 09:35
      Permalink

      Helemaal met je eens. En in de Italiaanse pers lees je alleen super enthousiaste verhalen over de 1.2 hybride versie met automaat (in Fiat, Lancia, Citroen, Jeep, Peugeot)

      Beantwoorden
  • 7 januari 2025 om 22:25
    Permalink

    Overigens is er ook een andere oplossing mogelijk: standaard af fabriek minimaal 8 jaar of 200.000 km garantie op de motor. Dan ben je ook van de betrouwbaarheid-discussie af.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.