Gaat Alfa Romeo weer racen en krijgt FIAT de Uno terug?

“Si può fare.”

Als het crisis is in het vaak verdeelde Italië slaat men graag de trom van nationale eenheid. FIAT heeft dat ook al vaker gedaan. We weten nog goed dat Marchionne veel kritiek kreeg in de jaren dat hij van FCA een intercontinentaal bedrijf maakte. Het zou ten koste gaan van de productie op het schiereiland. Hij bedacht toen in 2011 ‘Fabbrica Italia’ (we gaan hier even niet in op wat dat precies behelsde) en lanceerde onder andere een spotje om de harten van het Italiaanse publiek te heroveren. Tavares is weg en nu wil Stellantis hetzelfde proberen om de gemoederen te sussen. Stellantis is weliswaar met een transitie bezig, waardoor ook 2025 nog een moeizaam jaar zal zijn, maar doet niet zonder commitment tot de Italiaanse fabrieken. Met de slogan “Si può fare” (Bob de bouwer roept dat ook altijd..) geeft men een duidelijk signaal af.

Verborgen boodschap?

Als je niet beter zou weten, zou je denken dat het spotje met wat random fragmenten in elkaar is geflanst. Wij denken van niet en leggen uit waarom. Rode draad zijn natuurlijk de modellen van Italiaanse merken die in Italië in productie zijn, gaan en blijven. Uiteraard zijn er ook recente nieuwkomers kort te zien die buiten de landsgrenzen geproduceerd worden. Het filmpje start heel kort met de geschiedenis die lang geleden begon. Vervolgens zien we een Lancia Delta Integrale in een rally-filmpje wat duidelijk een link is met wat men van plan is met het merk. Daarna volgt de beroemde 155 die furore maakte in de DTM. De DTM bestaat niet meer maar we weten dat Imparato heeft gezegd dat de volgende generatie D-segment Alfa Romeo (Giulia of een GTV) weer een link zal hebben met de autosport. Je zou hierbij kunnen denken aan de Le Mans en IMSA GT3 in de VS. Daarna zien we heel kort de Fiat Uno in beeld. Een succesnummer van FIAT in het B-segment gedurende de jaren ’80 en ’90. Voor de Punto. Is dit een voornemen? Er is namelijk het gerucht dat men voor Pomigliano d’Arco twee betaalbare B-segment auto’s op rol heeft staan als mogelijk nieuw productieplan. Één  daarvan zou een FIAT zijn. Het platform in kwestie is het nieuwe STLA Small. Krijgt Italië weer een betaalbare Uno of Punto? Het zou goed nieuws zijn voor de lokale industrie, markt en… ons liefhebbers.

Deel dit artikel:

2 gedachten over “Gaat Alfa Romeo weer racen en krijgt FIAT de Uno terug?

  • 23 december 2024 om 17:22
    Permalink

    Hopelijk🌈 begint FIAT weer met hun suk6-nummers👍: Puntos, Unos, 126, 127 & 128. Wellicht🤔 ook nog de Coupé FIAT (1 van de mooiste ❤sportwagens met karakteristieke kenmerken: de lampen voor & 8er).

    Beantwoorden
  • 23 december 2024 om 21:59
    Permalink

    De grootste blunder van FCA was om geen opvolger van de Punto te lanceren. De meestverkochte prijsklasse waar de Punto en voorgangers altijd goed verkochten. Dus een nieuwe zou goed nieuws zijn. Helemaal als geen SUV en wel platform STLA smart car. Goedkoper dan de STLA small en biedt ruimte voor lagere prijs dan en groter verschil met drieling 208/Corsa/Ypsilon.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.