Lancia’s toekomst kan uitmonden in nieuw topmodel
Lancia stap voor stap verder richting een grote toekomst.
Er heerst een sfeer van optimisme binnen Stellantis, ondanks de moeilijke fase en dat lijkt alles te maken te hebben met de wisseling van de wacht. Sinds het vertrek van Tavares, wat overigens in goede harmonie schijnt te zijn verlopen, lijkt de focus op wat belangrijk is enkel te zijn toegenomen. Lancia CEO Napolitano noemt het een goede periode waarin men zich bevindt. Het feit dat Jean Philippe Imparato nu COO is van Enlarged Europe, de goede gesprekken die er nu zijn met de Italiaanse overheid en de voortgang rond zijn Lancia als merk.
Lancia Gamma ook als EV.
Het is geen geheim meer dat de Gamma al bijna klaar voor productie is. Het model is al geheel definitief en in Melfi zijn de voorbereidingen in volle gang. Heel 2025 staat in het teken van de opmaat naar de marktintroductie. De Gamma zal tevens ook als hybride gelanceerd worden en niet enkel als EV zoals oorspronkelijk de bedoeling was. ‘Soms stel je je plannen bij omdat de realiteit erom vraagt’, aldus de CEO.
Ypsilon steeds meer op stoom.
Napolitano sprak de pers toe na de afsluiting van een memorabele experience tour door Italië. De Ypsilon gaat intussen door met het steeds meer onder de aandacht komen van een bredere doelgroep. De auto staat op meer dan 10.000 orders. Veelal nieuwe klanten die in het B segment overstappen uit merken als VW, Mini en Audi, maar ook Toyota, kiezen voor een Ypsilon. In 2025 zal de HF het gamma verrijken. Een gamma dat volgens Napolitano overzichtelijk dient te blijven. Toegegeven: het is even wennen dat Lancia nu 800 auto’s verkocht in november in plaats van 4000 zoals vorig jaar, maar het is een overstap en dat kost tijd. Lancia zal groeien en heeft nu eigen verkooppunten in plaats van een hoekje in een FIAT-showroom. Italië, Frankrijk en Spanje zullen de belangrijkste markten zijn.
De Delta is nog in een ontwerpfase.
De Delta staat op rol voor 2028 en komt wellicht begin 2029 pas echt op de markt. Geen grote vertragingen maar een kwestie van aanpassing van het schema met enkele maanden verschil als gevolg van het feit dat de context nu eenmaal is veranderd. De productielocatie is ook nog niet definitief. Zelfs het platform valt nog te bezien. STLA Medium is een optie. De auto zal heel sportief en robuust overkomen, precies zoals iedereen een Delta zou willen zien. Maar het duurt allemaal nog wel even voordat het zover is.
Vlaggenschip wanneer de tijd rijp is.
Lancia hoort van oudsher een groot model te hebben in het hogere segment. Een segment dat al een tijd gedomineerd wordt door de Duitsers. Napolitano zegt dat de tijd nog niet rijp is voor Lancia om op die trein te springen, maar dat Lancia stapje voor stapje ook kan werken tot het punt dat er wel toe besloten kan worden.
Hoop🌈 voor Lancia op n flinke🔥 come-back, maar dan zullen ze sneller moeten komen met n serieus modellengamma. Dit duurt te lang m.i.!
Zo’n comeback vergt een lange adem, ik hoop dat Lancia die tijd krijgt en ook het budget om onderscheidend te zijn. Een nieuw topmodel zie ik niet zo snel gebeuren, de aanstaande Gamma is al best een grote auto. Ik denk dat er voor Maserati en Alfa meer kansen liggen in het hogere segment.