Lancia Ypsilon HF symbool van terugkeer naar rallysport

Elektrische hothatch.

De rijdynamiek van de 280 pk sterke Lancia Ypsilon HF is uiterst opwindend en daarmee heeft het Italiaanse merk een echte hothatch binnen z’n gelederen. Althans, vanaf volgend voorjaar, want dan pas zal het echte debuut plaatsvinden. Waarom praten we er dan vandaag over? Nou, niet alleen omdat het een van de meest interessante nieuwkomers is deze jaren, maar ook omdat Lancia vandaag op Balocco tijdens een soort persintroductie haar terugkeer naar de rallysport officieel heeft bekendgemaakt. Terwijl de Ypsilon HF een elektrische Integrale voor op de weg zal zijn, is de Ypsilon Rally 4 HF een rallykanon voor wedstrijdverband. Je kunt ‘m als team letterlijk bestellen via de Stellantis Motorsport Racing Shop voor 74.500 euro.

Terug op het rallytoneel.

Lancia Corse start met een eigen rallyfeestje in de vorm van de Trofeo Lancia Rally, waar dus ook private teams met de 4 HF kunnen aantreden. Men mikt met de 1.2 212 pk sterke nieuwkomer op jong talent dat in de Rally 4 carrière wil maken. Het gaat bij de Trofeo Lancia Rally om 6 races binnen het Italiaanse kampioenschap (vanaf 2026). Ook de Europese Rally 4 kampioenschap zal een competitie worden waar je Lancia over een minder dan 2 jaar zult zien aantreden.

Deel dit artikel:

4 gedachten over “Lancia Ypsilon HF symbool van terugkeer naar rallysport

  • 25 oktober 2024 om 18:19
    Permalink

    Leuk zo’n PeugeOpel.
    Waatom zo’n kosten in een “extra” merk steken en niet de moeite nemen met Renault en/of andere EU merken samen te werken tegen (o.a.)de Chinese auto- vloedgolf?

    Beantwoorden
    • 26 oktober 2024 om 11:18
      Permalink

      Wat zou dat uithalen? Nog meer merken die techniek delen, nog meer eenheidsworsten. Stellantis is al een monster van een bedrijf, waar merken worden gedegradeerd tot labels. Renault maakt best leuke modellen de laatste tijd (kijk eens naar die nieuwe 5), dat zou onder Stellantis niet kunnen, want de basisvorm moet overeenkomen met andere modellen (lees: een Peugeot) om kosten te besparen.

      Beantwoorden
  • 27 oktober 2024 om 08:21
    Permalink

    Oneens. De Panda heeft ook heel eigen uiterlijk en als de rijeigenschappen overeenkomen met de ëC3 dan is ook dat prima in orde.
    Wel blijft kwetsbaar dat Stellantis tot en met C-klasse alle kaarten voor de ice zet op de 1.2 voorheen PureTech motor. Die is flink verbeterd maar de eerste vijf jaar zal wantrouwen blijven overheersen door de reputatie van de voorganger. Bij de omzet van Stellantis had het mogelijk moeten zijn twee series, ook de GSE ofwel firefly te gebruiken. In Zuid Amerika gaat die motor al bijna 10 jaar mee, met prima reputatie. Helaas volge Europa veel later maar bv de 500 en Panda met de driecilinder doen het uitstekend. Daarnaast zijn er de 1.3 en 1.5 viercilinders. Ik had deze Lancia nog aantrekkelijker gevonden met die 1.3 motor.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.