Stellantis Pro One fabriek in Atessa kan eindelijk weer op productietoename rekenen

Een moeizame fase.

Als Mirafiori de longen zijn, dan is de grote bedrijfswagenfabriek in Atessa (provincie Chieti) wel het hart van de Italiaanse auto-industrie. Dat er al jaren longproblemen zijn is bekend, maar dat er ook soms hartfalen optreedt is een zorgwekkend feit. De voormalige SEVEL Sud fabriek in Abruzzo, waar al decennia lang de FIAT Ducato (en de Franse equivalenten plus tegenwoordig ook Opel) van de band rolt, zorgde dat zelfs in mindere tijden de nationale autoproductie op gang bleef. Nu haperde de afgelopen maanden ook die motor en stonden dik 1500 werknemers tijdelijk langs de zijlijn. De productie is bijna gehalveerd ten opzichte van een normale werkdag op volle kracht. Werknemers van deze fabriek deden eind vorige week dan ook eveneens mee aan de nationale staking.

Licht aan het eind van de tunnel?

Hoewel het lage pitje nog tot begin november gehandhaafd zal blijven, is er nu al wel zicht op een productietoename in de periode erna. Dankzij het opnieuw opstarten van een tweede ploegendienst zal men weer van een dagelijks productie van 650 voertuigen teruggaan naar een aantal van 800. Nog niet zoals het zou moeten (ongeveer 1000 per dag) maar al wel een stap terug richting normalisering.

Deel dit artikel:

2 gedachten over “Stellantis Pro One fabriek in Atessa kan eindelijk weer op productietoename rekenen

  • 25 oktober 2024 om 12:46
    Permalink

    Het wordt ook gewoon tijd voor een nieuwe generatie van de Ducato en co. De huidige serie was enorm succesvol, maar vers bloed is nodig. En dan graag wel met een knap snoetje, want die laatste facelift is echt vreselijk.

    Beantwoorden
  • 25 oktober 2024 om 15:06
    Permalink

    Problemen ligt toch echt bij verkooporganisatie..

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.